;
coinex

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ ؛ نخستین پیامدهای شکست متاورس!

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ که با انتشار گزارش‌های مالی جدید متا فاش شده است، حاکی از سقوط آزاد دارایی‌های این میلیاردر جوان است.

در سال جاری سرمایه خالق دنیای مجازی متاورس، افت بسیاری داشته و احتمال می‌رود که ریزش بیشتری نیز در روزهای آتی پیدا کند. این کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ تنها در یک سال گذشته رخ داده و کارشناسان می‌گویند که احتمال ریزش 10 دلاری از سرمایه او همچنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جدال تبلیغاتی متا و اپل ؛ WhatsApp یا iMessage

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ

متا یا همان فیس بوک که سال‌ها سرمایه بسیاری جذب کرده‌ بود. در سال جاری با ارائه ویژگی‌ شفاف‌سازی ردیابی اپلیکیشن توسط اپل، به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا دسترسی برنامه‌ها را برای ارائه‌ی تبلیغات شخصی‌سازی شده مسدود کنند.

همین دسترسی به کاربران باعث ضربه شدید به متا و درآمدهای آن شد و باعث کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ خالق متا شده است. این اتفاق سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی متا را به سمت خارج کردن سرمایه و دارایی‌های خود از متا سوق داده است.

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ
کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ

تنها در سال جاری و روزهای گذشته ضرر 10 میلیارد دلاری برای سرمایه مارک زاکربرگ در بورس ثبت شد. سهام متا از ابتدای سال 2022 حدود 61.7 درصد کاهش یافته و ارزش هر سهم این شرکت از 338 دلار به 129.82 دلار رسیده است.

در پی به وجود آمدن این وضعیت در بورس برای فیسبوک، ارزش دارایی‌های خالق این کمپانی حدود 70 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. کارشناسان اقتصادی متا به انتشار گزارشات مالی کمپانی متا پرداختند. در این گزارش مطرح شده است که در سه ماه سوم سال جاری میلادی ارش هر سهم متا در پایان ساعت کاری بازار، به 104.30 دلار مطابق با 20 درصد، کاهش پیدا کرده است.

میزان دارایی‌های جوان‌ترین میلیاردر جهان در روزهای آتی با احتساب میزان خسارت‌هایی که در روز گذشته داشته است از 125 میلیارد دلار به 53.3 میلیارد دلار می‌رسد. فردا احتمال کاهش 10 میلیارد دلاری سرمایه مارک زاکربرگ وجود دارد که افزون بر کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ است.

با انتشار گزارشات مالی متا در سه ماهه اول سال 2022، این کمپانی موفق به کسب درآمد 27.71 میلیارد دلاری شده است. با بررسی سه ماهه اول سال گذشته مشخص می‌شود که در سال 2021 حدود 29.01 میلیارد دلار تنها در سه ماهه اول سال درآمد کسب کرده که حدود 4 درصد نسبت به سال گذشته دچار افت شده است.

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ
سرمایه مارک زاکربرگ

با به دست آوردن سود عملیاتی یا همان سود حسابداری شرکت متا مشخص می‌شود که سود باقی‌مانده از 36 درصد سال گذشته به 20 درصد کاهش پیدا کرده است. درآمد این کمپانی نسبت به سال گذشته حدود 52 درصد کم‌تر است. متا سال پیش در سه ماهه سوم سال حدود 9.19 میلیارد دلار درآمد داشته اما امسال تنها موفق به کسب 4.4 میلیارد دلار سرمایه شده است.

کاهش ارزش سهم متا در روزهای آینده

مطابق با گزارش مالی متا، سود هر سهم این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی با کاهش 49 درصدی به 1.64 دلار رسید.

وال‌ استریت پیش بینی می‌کرد که هر کاربر متا حدود 9.83 هزار دلار توانایی کسب سود دارد که میانگین درآمد متا از هرکاربر در سه‌ماهه‌ی سوم  2022 به ۹٫۴۱ دلار رسید. میزان کاربرانی که در سه ماهه سوم امسال در متا فعالیت داشته‌اند حدود 1.98 میلیارد نفر بوده است.

پیش بینی می‌شود که فردا ارزش هر سهم متا یا فیسبوک در بورس جهانی از قیمت آن در نوامبر سال 2015 نیز کمتر شود. مارک زاکربرگ در رابطه با کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه‌اش در سال جاری گفت:

جامعه‌ی ما همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و من از تعامل قوی که ناشی از پیشرفت در موتور اکتشافی و محصولاتی مثل Reels است، خوشحال هستم.

درحالی‌ که ما فعلا با چالش‌های کوتاه‌ مدت مواجه شده‌ایم، اما برای بازگشت به رشد درآمد، اصول اولیه‌ی خود را در پیش خواهیم گرفت. ما با تمرکز بر اولویت‌بندی و کارایی به سال 2023 نزدیک می‌شویم؛ اقداماتی که به ما کمک می‌کند در محیط کنونی حرکت کرده و شرکت قوی‌تری داشته باشیم.

کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ
مارک زاکربرگ

کمپانی متا مالکیت چندین اپلیکیشن را برعهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اینستاگرام و واتساپ اشاره کرد. زاکربرگ در سال 2012 با پرداخت یک میلیارد دلار اینستاگرام را خرید و توانست ارزش این اپلیکیشن را به 102 میلیارد دلار برساند. خالق دنیای مجازی با ارائه فناوری‌های نوین توانست این اپلیکیشن را به محبوب‌ترین نرم‌ افزار فضای مجازی تبدیل کند.

پیش بینی اقتصاددانان از سه ماهه چهارم یا پایانی سال 2022 از میزان درآمد متا، عددی نزدیک به 32.50 میلیارد دلار است. اگر فردا هر سهم این شرکت 104 دلار فروخته شود، از ارزش کسب شده در طول هفت سال گذشته پایین‌تر می‌آید که بر کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ اضافه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی کاهش 70 میلیارد دلاری سرمایه زاکربرگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر