;
coinex

کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد ؛ دیگر نگران افزایش قد خود نباشید!

کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد شاید بتوانید باعث شود که دیگر نگران افزایش قدر خود نباشید. در این مقاله به بررسی ژنوم های موثر بر قد افراد می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید.

دانشمندان با مطالعه‌یِ دی‌ان‌ای بیش از 5 میلیون نفر، ۱۲ هزار ژنوم مرتبط با قد افراد را کشف کردند؛ انقلابی در ژن‌درمانی در راه است؟

این مطالعه که 12 اکتبر (مهرماه) در مجله‌ی معتبر نیچر منتشر شد، بزرگترین تحقیق پیرامون ارتباط ژنومی با قد افراد است که از دی‌ان‌ای بیش از 5 میلیون نفر و هم‌آیی 281 پژوهش گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: 

ژنوم های مؤثر بر قد افراد

پیش‌تر نمی‌دانستیم که دقیقاً چه عوامل ژنتیکی و تفاوت‌هایی در قد متنوع افراد تاثیر گذار است، در نتیجه، با این پژوهش، دانش ما از چگونگی تاثیر این عوامل بر تفاوت قدی افراد کامل‌تر شد. شایان ذکر است که بیش از 1 میلیون نفر از شرکت کنندگان این مطالعه از تبار غیر اروپایی – آفریقایی، آسیای شرقی، اسپانیایی یا جنوب آسیایی بوده‌اند.

دوازده هزار و صد و یازده بدیلی که در اطراف بخش‌هایی از ژنوم مرتبط با رشد اسکلتی جمع شده‌اند، پیش‌بینی‌ خوبی را برای قد ژنتیکی افراد به‌دست می‌دهند که در این میان، 40 درصد از این گوناگونی قدی برای افرادی با رگ و ریشه‌ی اروپایی است، و حدود 10 تا 20 درصد آن نیز برای افراد غیر- اروپایی.

کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد
کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد

عمدتاً قد بزرگسالان، با داده‌های رمزگذاری شده موجود در دی‌ان‌ای تعیین می‌شود؛ چنان‌که فرزندان والدین بلند قد، معمولا قد بلندتر هستند و والدین کوتاه قامت، کوتاه‌تر، امّا این تخمین‌ها آن‌قدرها هم دقیق و کامل نیستند. رشد یک نوزاد از نوباوگی تا بزرگسالی، و نقش ژنتیکی دخیل در این امر، به طور سنتی حوزه‌ای ناشناخته و پیچیده در زیست‌شناسی بوده است. پیش‌تر، بزرگترین مطالعه‌ای که پیرامون ارتباط ژنومی با قد افراد می‌پرداخت، از حجم نمونه‌ای تا حدود هفتصد هزار نفر استفاده کرده بود، با این اوصاف، نمونه‌یِ فعلی حدود هفت برابری بیشتر از مطالعات پیشین است.

ابعاد بی‌سابقهٔ این پژوهش، سطوح تازه‌ای از جزئیات و بینش زیست‌شناختی را در باره‌ چرایی بلندی یا کوتاهی قد افراد به‌دست می‌دهد، چنان‌که اکنون می‌دانیم که وراثت‌پذیری مناطق گوناگون با کدام ژنوم‌های خاص مرتبط است. یافته‌ها نشان از آن دارد که واریانت‌های ژنتیکی مرتبط با قد در مناطقی متمرکز شده‌اند که تنها بیش از 20 درصد از ژنوم فرد را پوشش می‌دهد.

چشم‌انداز کشف ژنوم‌ های ویژه بر آینده‌یِ بهداشت جهانی

آن‌چه که در این پژوهش یافته‌ایم می‌تواند به کمک پزشکانی بیاید که مترصد یاری رساندن به افرادی‌اند که احتمالاً به قد ژنتیکی نهایی خود نرسند، یا حتّی ممکن است به کار تشخیص بیماری‌ها و شرایط نامحتمل‌تری بیاید که رشد چنین افرادی را متوقّف کرده است. هم چنین این پژوهش الگویی ارزشمند، درباره‌ی چگونگی استفاده از مطالعات ژنومی بزرگ‌مقیاس ارائه می‌کند، تا بتوانیم برای شناسایی زیست‌شناختی یک بیماری و متعاقباً، اجزای ارثی آن استفاده نماییم.

آیا گوناگونی نمونه‌های ژنومی کافی است؟

درست است، علی‌رغم این‌که مطالعه‌ی تشریح شده، در قیاس با مطالعات پیشین، تعداد بیشتری از مشارکت‌کنندگانی را که اجدادی غیر اروپایی داشته‌اند شامل می‌شود، امّا، به هر روی پژوهشگران بر نیاز به تنوعات بیشتر در پژوهش‌های ژنومی خود تاکید دارند.

بیشتر داده‌های ژنتیکی موجود، از افرادی با رگ و ریشه‌ی اروپایی است، بنابراین مطالعات گسترده ژنومی، طیف گسترده‌ای از تنوعات نژادی را در سراسر جهان نشان نمی‌دهد. افزایش مقیاس و اندازه‌یِ مطالعات ژنومی، آن هم در جمعیت‌های غیر اروپایی برای دستیابی به همان سطح اشباع و کاهش شکاف آماری در جمعیت‌های گوناگون ضروری است.

دیگر نگران افزایش قد خود نباشید
دیگر نگران افزایش قد خود نباشید

دکتر ایرینی مارولی، استادیار زیست‌شناسی رایانشی در دانشگاه کوئین مری لندن و نویسنده‌‌ی اوّل این مطالعه گفت:

«در مطالعه دی‌ان‌ای بیش از 5 میلیون نفر به موفقیتی دست یافتیم که تا همین اواخر برای‌مان غیرممکن بود!»

او افزود: «مطالعات ژنومی انقلابی را رقم می‌زند که احتمالاً کلید حل بسیاری از چالش‌های بهداشت جهانی را در خود داشته ‌باشد – پتانسیلی فوق‌العاده و هیجان انگیز! به فرض اگر بتوانیم تصویر واضحی از ویژگی‌ای مانند قد در سطح ژنومی بدست بیاوریم، احتمالاً مدلی برای بهتر شدن وضعیت آن نیز خواهیم داشت. برای نمونه، بیماری‌های ژنتیکی نظیر بیماری قلبی و یا اسکیزوفرنی را می‌توان تشخیص داده و درمان کرد».

«اگر بتوانیم بخش‌های ویژه‌ای از ژنوم‌ها را با ویژگی‌های مختص به خودشان ترسیم بکنیم، دری را به روی درمان‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده خواهیم گشود که می‌تواند برای مردم در همه جای جهان مفید باشد.»

بیشتر بخوانید:

شما درباره کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد چه فکر می‌کنید؟ آیا آن را انقلابی در فهم انسان از ژنتیک می‌دانید؟ دیدگاه خود را در بخش «کامنت‌ها» با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع:Sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر