;
coinex

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه ؛ اردوغان شخصا پشت فرمان نشست!

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه با حضور رئیس‌جمهور این کشور انجام شد. رجب طیب اردوغان شخصاً برای اولین‌بار سوار این خودرو شد.

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه که یک خودروی کراس‌اوور الکتریکی است توسط رئیس‌جمهور این کشور انجام شد. ظاهراً رجب طیب اردوغان قصد دارد خودروی الکتریکی و ملی ترکیه که «TOGG» نام دارد را با اهداف سیاسی تولید و عرضه کند.

بیشتر بخوانید: خودرو توگ به عنوان اتومبیل ملی ترکیه معرفی شد ؛ حسرت خودروسازان داخلی [+عکس]

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه

صنعت خودروسازی ترکیه با صنعت خودروی ایران شباهت‌های تاریخی بسیاری داشته‌اند، ولی دولت ترکیه سیاست‌های متفاوتی برای این صنعت پیش گرفته و موفقیت‌های زیادی نیز به دست آورده است. به تازگی اولین خودروی ملی ترکیه در طول تاریخ این کشور تولید و آماده رونمایی شده است.

البته منتقدان خودروسازی ترکیه بر این عقیده استوار هستند که رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور این کشور قصد دارد خودروی الکتریکی و ملی TOGG را با اهداف سیاسی تولید و عرضه کند. در واقع وی نقشه دارد با شگفتی‌سازی در عرصه خودروسازی، ریاست جمهوری خود را یک مرتبه دیگر تمدید کند.

طی سالیان اخیر دستاوردهای اقتصادی و سیاسی زیادی برای ترکیه حاصل شده و روند مستقل شدن آن رو به رشد بوده است. هم‌اکنون نوبت به صنعت خودروسازی رسیده است و برهمین اساس، رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه انجام شد. کراس اوور الکتریکی TOGG توسط شرکت سرمایه گذاری مشترک اتومبیل ترکیه ساخته شده و در حال حاضر فرآیند تولید انبوه خود را سپری می‌کند.

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه

مشخصات فنی خودروی ملی TOGG

گفتیم که خودروی ملی TOGG یک کراس اوور یا شاسی بلند برقی است که زیر کاپوت خود یک پیشرانه تماما الکتریکی دارد. مدل‌های پایه این محصول موتور الکتریکی را در محور عقب جای داده‌اند و قادر به تولید قدرت 200 اسب بخار هستند. مدل‌های گران‌تر دو پیشرانه دارند که در محور جلو اضافه شده‌اند و این امکان را به مشتریان می‌دهند تا از قابلیت چهار چرخ محرک بهره ببرند. نسخه دو موتوره می‌تواند نهایتاً 400 اسب بخار قدرت تولید کند.

مدل پایه تنها ۷.۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا بتواند از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مدل بالاتر با دو پیشرانه تنها به ۴.۸ ثانیه زمان احتیاج خواهد داشت. شرکت سازنده این خودرو دو نوع باتری برای مشتریان عرضه کرده که مدل کوچک‌تر می‌تواند با یک بار شارژ شدن مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کند و باتری بزرگتر قادر است با یک بار شارژ شدن تا ۴۸۳ کیلومتر راه برود. قابلیت شارژ سریع در عرض نیم ساعت ۸۰ درصد باتری را شارژ خواهد کرد.

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه

پیش‌تر گفتیم که رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه ممکن است با اهداف سیاسی از سوی اردوغان انجام شده باشد. خودروسازی TOGG از تاریخ 29 اکتبر سال جاری فعالیت جدی خود را آغاز کرد و این اقدام در آستانه نود و نهمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه است. حدود چهار سال پیش بود که این کمپانی تأسیس شد تا به صورت مستقل خودرو تولید کند.

کارشناسان خودرو در ترکیه بر این باورند که ساخت و طراحی خودرویی نظیر TOGG قدم مهم و ارزشمندی برای صنعت خودروسازی ترکیه خواهد بود. بنا بر آنچه وی گفته در یک سال آینده شرکت خودروسازی TOGG قصد دارد 17 الی 18 هزار دستگاه کراس اوور الکتریکی راهی بازار کند. البته اعلام شده که ظرفیت تولید خط تولید این کارخانه سالیانه 175 هزار دستگاه خودرو است، ولی تولیدکنندگان قصد دارند طی نیم دهه آینده به این هدف دست یابند.

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه

همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های این شرکت، خودروی ملی ترکیه قرار است از مارس ۲۰۲۳ و تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روانه بازار داخلی شوند. سال آینده مشخص خواهد شد آیا اردوغان بر سر پست و مقام خود باقی خواهد ماند یا خیر!

به نظر می‌رسد موفقیت یا شکست خودروی TOGG سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند. سرمایه‌گذاری و تبلیغات زیادی روی این خودرو انجام شده و اردوغان امیدوار است با این حربه موفق شود. در تبلیغات این محصول، از کراس اوور تمام برقی TOGG با نام «خودروی ملت» یاد شده است. مردم ترکیه امید دارند که این محصول برقی قیمت ارزان و اقتصادی داشته باشد.

به عقیده برخی از منتقدان رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه توسط اردوغان و تولید و عرضه این خودرو صرفا برای این است که شانس او برای انتخابات ریاست جمهوری افزایش یابد. اوزپینیرچی یکی از کارشناسان خودروی ترکیه می‌گوید سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست همواره از سوی دولت حمایت می‌شود، اما اگر تنش‌های سیاسی وجود داشته باشد قبل از ساخت یک خودرو به پروژه آسیب می‌زند.

رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه

آیا این خودرو اقتصادی‌ است؟

مردم ترکیه هم مانند ما به دنبال عرضه یک خودروی مقرون به صرفه و آپشنال هستند، اما آیا TOGG کراس اوور الکتریکی اقتصادی و ارزان قیمتی برای بازار این کشور است؟ بنا بر اعلام شرکت TOGG ترکیه، این شاسی بلند برقی 900 هزار لیره قیمت‌گذاری شده که چیزی حدود 50 هزار یورو خواهد شد.

چنین قیمت‌گذاری مسلماً برای طیف وسیعی از مردم ترکیه قابل قبول و اقتصادی نخواهد بود. به اعتقاد اوزیپینیرچی، مردم معمولی این کشور تنها قادر به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار لیره هستند و نه بیشتر! علاوه بر قیمت نسبتاً بالای این خودرو می‌توان به کمبود و فقدان زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی در ترکیه اشاره کرد که می‌تواند دردسرساز شود.

به گفته مدیرعامل کمپانی Automotive Data زیرساخت‌های ترکیه هنوز آماده تغییر به سمت خودروهای الکتریکی نیست و مردم عادی نباید نگران باشند که آیا دستگاه‌های شارژ کافی در مسیر آنکارا به استانبول وجود دارد یا خیر. برخی از اجزای خودروی TOGG مانند باتری وارداتی است ولی طراحی و مونتاژ آن در داخل این کشور صورت گرفته است.

با این اوصاف حدود ۵۱ درصد از این خودروی برقی ساخت ترکیه و الباقی وارداتی از کشورهای دیگر است. به اعلام مصطفی وارنک، وزیر صنعت ترکیه قرار است از سال بعد میزان داخلی‌سازی این خودرو به ۶۵ درصد برسد. همچنین گفته شده این خودرو برای مشتریان داخلی طراحی و تولید شده‌ و نه مشتریان کشورهای دیگر.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما درباره رونمایی از نخستین خودرو ملی ترکیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار خودرو را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر