;
coinex

تاثیرات کنکور دو مرحله‌ای بر دانش‌آموزان! کنکور سخت‌تر می‌شود؟ گفتگو با حسین عبادتی

امسال شاهد اولین نوبت برگزاری کنکور دو مرحله‌ای خواهیم بود. اما سوال اینجاست که آیا تغییرات عمده‌ در آزمون سراسری به نفع دانش‌آموزان است؟

بنا بر تغییرات عمده‌ای که در کنکور سراسری ایجاد شده است، این آزمون از امسال یک بار در دی ماه و بار دیگر در تیرماه انجام خواهد شد. در این کنکور دو مرحله‌ای تغییرات عمده‌ی دیگری نیز اعمال شده که هنوز معلوم نیست تاثیرات آن بر روی دانش‌آموزان و آینده‌ی تحصیلی آنان چه خواهد بود. در این گفتگو دکتر حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، از مشکلات عمده بر سر راه دانش‌آموزان می‌گوید.

بیشتر بخوانید: واکنش تند علی نصیریان به حذف ادبیات از کنکور 1402

کنکور دو مرحله‌ای راهی برای کاهش یا افزایش اضطراب؟

با توجه به دو مرحله‌ای شدن کنکور سراسری، بسیاری از دانش‌آموزان کنکوری درگیر اضطراب و اسنرس در خصوص چگونگی این کنکورها هستند. قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور نظر خود را در خصوص کنکور دو مرحله‌ای اینگونه مطرح کرد:

در خصوص دو مرحله‌ای شدن کنکور باید ابتدا دلایل آن را بررسی کرد. مگر قرار بر آن نبود که با ایجاد تغییرات در این آزمون استرس و اضطراب دانش‌آموزان را کاهش دهیم تا دیگر نگاه آن‌ها، نگاه تست‌زنی صرف نباشد؟ مگر قرار نبود دست موسسات سودجو را از فرآیند آموزش کوتاه و عدالت آموزشی را برقرار کنیم و … . با دومر‌حله‌ای شدن هیچ یک از این مشکلات حل نمی‌شود و اتفاقا مسائل پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد شد. از نظر منظقی این تغییرات اصلا راه حل مناسبی نیستند.

کنکور دو مرحله‌ای

حذف دفترچه عمومی راهی رو به کاهش فضیلت!

دکتر عبادتی در خصوص اهداف حذف دفترچه‌ی عمومی و تاثیر مستقیم معدل دروس عمومی بر رتبه‌ی کنکور گفت:

برخی می‌گویند که با کنکور دومرحله‌ای و حذف دفترچه عمومی داوطلبان از این دروس فارغ می‌شوند و به سراغ دروس تخصصی می‌روند. در آموزش قبل از دانشگاه تقسیم دروس به تخصصی و عمومی بی‌معنی است. تمام دروس، دروسی هستند که برای یک فرد لازم است و با حذف دفترچه عمومی عملا بر روی آموزش‌های تک بعدی صحه می‌گذاریم.

وی افزود: «با این کار ما به موسسات سودجو رونق بخشیده‌ایم و نقض غرض کردیم. بنابراین من واقعا نمی‌دانم که تغییرات اعمال شده چه حسنی دارد. اتفاقا بنا بر دلایل متعدد می‌تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب شود. شاید استدلال طراحان این باشد که با کنکور دو مرحله‌ای داوطلبان در صورت عدم موفقیت، در بازه‌ی کوتاه‌تری می‌توانند دوباره آزمون دهند. ولی چون فلسفه کار همان است و اتفاقا مضاعف هم شده است، برداشت من در افزایش استرس و اضطراب و تاثیر منفی این تغییرات بر داوطلبان است.»

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور ادامه داد:

من با این مدل حذف دفترچه موافق نیستم. زیرا با این کار ما یک سری از دروس را تحقیر می‌کنیم. دروسی که آموزش آن‌ها بسیار مهم است. از نظر من بسیار مهم است که دانشجویان آینده و داوطلبین امروز با شعر و ادبیات ارتباط داشته باشند، از زبان‌های خارجی فهم خوبی داشته باشند، توان تکلم و نگارش داشته باشند و با آموزه‌های دینی و مباحث مذهبی خودشان آشنایی داشته باشند. این‌ها اتفاقا مباحث مهمی است و با این تغییرات ظاهرا در نگاه طراحان این نگرش هست که دروس عمومی را دارای اهمیت کمتر تلقی می‌کنند و اهمیت آن را به دروس دیگر می‌دهند.

حسین عبادتی در پاسخ به این سوال که تاثیر این تغییرات چیست و آیا کنکور سخت‌تر می‌شود، گفت: «در مجموع من این تغییرات را، تغییرات خوبی نمی‌دانم و به نظر من این تغییرات به هیچ‌وجه در راستای وعده‌های داده شده در خصوص کاهش استرس و اضطراب و کوتاه کردن دست موسسات سودجو از کنکور و آموزش عمیق نیست و اتفاقا در تعارض با آن‌ها تعبیر می‌شود.»

کنکور سراسری یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که سال‌هاست داوطلبین را دچار مشکلات بسیاری می‌کند. به نظر می‌رسد این نوع سنجش توانایی برای قبولی در دانشگاه با توجه به یکی نبودن کیفیت آموزش و … عادلانه نیست. باید دید که تغییرات جدید اعمال شده، چه تاثیری در از بین بردن این مشکلات خواهند داشت!

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاثیرات کنکور دو مرحله‌ای چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    این تغییرات باید لغو بشه بیشتر از این داوطلبان رو بدبخت نکنین

    پاسخ

    نتیجه این مصوبه افزایش استرس افزایش هزینه های داوطلبان ورود به دانشگاه افزایش رانت و پارتی بازی به نفع قشر پولدار خواهد بود
    چون نتیجه کنکور اول مشخص نمی شه تا بعد از برگزاری کنکور دوم پس عملا کنکور اول هیچ فایده ای نداره چون داوطلب نمی دونه به نتیجه دلخواهش رسیده یا نه پس باید بدون توجه به کنکور اول کنکور دوم هم شرکت کنه
    پولدارها به راحتی معدل های بیست خواهند خرید و تقلب در امتحانات نهایی بسیار بسیار ساده تر از کنکور هستش
    تکلیف داوطلبان نظام قدیم همچنان برای ترمیم نمره مشخص نیست و به داوطلبان نظام جدید هم فقط یکبار فرصت ترمیم تنوره داده شده یعنی اگه دانش آموزی در گذشته در امتحانات نهایی نتیجه خوبی نگرفته این نتیجه بد چون مهری روب پیشانیش حک می شه و این فرد دیگه راهی برای جبران گذشته اش نداره حتی اگه نخبه باشه و تو کنکور همه دورس کامل جواب بده بازم حذف می شه
    این مصوبه در یک کلام ضد عقل دین شریعت انسانیت و عدالت و برخلاف قانون اساسی کشور و حقوق بشر هستش

    پاسخ

    اینترنت قطع نکنید وگرنه از کارخودتون پشیمون میشد

    پاسخ