;
coinex

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین در صورت ثبت نام در پلتفرم داخلی

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین در صورت مهاجرت به پلتفرم داخلی، آخرین حربه مسئولین برای جذب کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی است.

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین خبری‌ست که امروز وزیر ارتباطات به رسانه‌ها داده است. طبق اعلام عیسی زارع‌پور، ادامه فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین مشروط به ثبت‌نام در پلتفرم‌های داخلی است و ارائه مجوز برای کسب‌وکارها، راهکاری برای جذب کاربران به شبکه‌های اجتماعی داحلی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین مشروط شد

دولت در حال ارائه راهکارهای مختلف برای جذب کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی است. این رویه‌ای است که از چند روز پس از فیلتر شدن پلتفرم‌های محبوب بین‌المللی در پیش گرفته شده و ابتدا با دعوت از کاربران و کسب‌وکارها به سکوهای بومی آغاز شد. دعوتی که البته چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت و با مقاومت‌هایی همراه شد که معنای رد دعوت از سوی آن‌ها را داشت.

پس از دعوت، وزارت ارتباطات در همکاری با وزارتخانه اقتصاد از برنامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی کرد تا با ایده‌های تبلیغاتی، معافیت‌های مالیاتی و سایر ماده‌های تشویقی این طرح کسب‌وکارها را به این پلتفرم‌ها دعوت کرده و گامی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال بردارد.

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین طرحی‌ است که البته به گفته کارشناسان مربوط به زمان کنونی نبوده و از چند ماه قبل تهیه شده اما حالا فقط به بهانه حمایت از کسب‌وکارها منتشر شده است. بندهای مختلف این طرح نیز نشان می‌دهد، نمی‌توان این بسته حمایتی را گره‌گشای وضعیت فعلی دانست، چراکه اجرایی شدن چنین برنامه‌هایی زمان زیادی می‌طلبد و در پروسه‌ای بلندمدت می‌تواند به بار بنشیند. این در حالی است که کسب‌وکارها در حال حاضر با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند، اقتصاد دیجیتال کشور و فعالان آن درمعرض آسیب‌های جدی قرار گرفته و این وضعیت بحرانی نیاز به راه‌حل‌های فوری و کوتاه‌مدت دارد.

در ادامه ایده‌هایی برای کوچ دادن کسب‌وکارها از پلتفرم‌های خارجی به نمونه‌های وطنی، موضوعی مطرح شده که ظاهراً در نظر دارد با هموار کردن مسیر کسب مجوز فعالیت، کسب‌وکارها را به حضور در سکوهای داخلی ترغیب کند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی از در نظر گرفتن بسته‌های ویژه‌ای برای کسب‌وکارهای آنلاین خبر داده و اعلام کرد: «مخصوصا برای کسانی که در پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کردند و به عبارتی برای شخصی که در خانه خود کسب‌وکار خانگی داشت و کالایی را از بازار بزرگ تهران با قیمت عمده‌فروشی تهیه می‌کرد و در خانه خود از بستر شبکه مجازی برای تبلیغ این کالاها استفاده می‌کرد، بسته‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.»

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین

او علاوه بر کسب‌وکارهای فعال در حوزه فروش کالا، به کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات در پلتفرم‌های بین‌المللی نیز اشاره کرده و گفت:

حتی شخصی که در خانه خود به ارائه خدمات می پرداخت، همین که وارد پلتفرم‌های داخلی شوند، نگرانی‌هایی در زمینه مجوز دارند. ما در اینجا با هماهنگی وزارت اقتصاد تدبیری در نظر گرفته‌ایم که هر کسی در پلتفرم‌های مشمول فعالیت و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند، ثبت نامش در پلتفرم به منزله دریافت مجوز از درگاه ملی مجوز است.

زارع‌پور در ادامه، به تشریح روند دریافت این مجوز نیز اشاره کرد: «ثبت نام آنلاین و برخط است و احتمالاً چند قلم اطلاعات درگاه ملی مجوز می‌خواهد که باید دریافت کنند و در صورت بارگذاری اطلاعات مجوز را دریافت می‌کنند.»

بازگشت رونق به کسب و کارهای آنلاین با بسته حمایتی دولت

اعظم‌السادات رحمانی که یک فعال صنفی‌ست روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ب

یش از ۴۵ روز است که کاسبی‌ها به‌خصوص فعالیت‌هایی که در بستر فضای مجازی انجام می‌شود تحت‌تأثیر اغتشاشات و فیلترشدن اینستاگرام با مشکلات عدیده‌ای از جمله کسادی بازار کسب‌وکار مواجه شده است.

وی اضافه کرد: «فضای مجازی برای من که سرمایه چندانی ندارم بهترین مکان برای کسب در آمد است، اما با بسته‌شدن این فضا به‌نوعی درآمدزایی ما به‌شدت کاهش‌یافته که سبب شده تا دچار مشکلات عدیده‌ای شویم.»

اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین

رحمانی ادامه داد:

اینکه اینستاگرام به هر دلیلی بسته شده واقعیتی است که باید بپذیریم؛ اما این مسأله نباید دست‌وپای ما را ببندد و خود را تنها محدود به استفاده از این فضا کنیم. به همین منظور تمام تلاش خود را کردیم و فعالیت‌هایی را در نرم‌افزارهای داخلی شروع کردیم.

وی با بیان اینکه با حمایت دولت از توسعه زیرساخت‌ها نرم‌افزارهای داخلی، می‌توان مشتری‌های بیشتری را به سمت این نرم‌افزارها هدایت کرد تأکید کرد: «مشاغل خانگی امروز تنها امیدشان حمایت‌های دولتی است که این نرم‌افزارها را تبلیغ و آنها را توسعه بدهند تا ما نیز با آرامش خاطر بیشتری در آنها فعالیت داشته باشیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر