;
coinex

معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی در صورت مهاجرت به پلتفرم داخلی!

به نظر می‌رسد معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی راه دیگر دولت برای سوق دادن افراد به سمت پلتفرم‌های داخلی باشد. در ادامه این طرح را بررسی می‌کنیم.

در یک ماه و نیم اخیر پلتفرم‌های خارجی همچون اینستاگرام و واتساپ با فیلترینگ روبرو بوده‌اند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ وابسته به این پلتفرم‌ها به یا نابود شدند و یا به مرز نابودی رسیده‌اند. در این راستا اما دولت در تلاش است تا به نوعی پلتفرم‌های داخلی را تبدیل به بستری قابل فعالیت برای این کسب و کارها کند. یکی از اقدامات دولت در این خصوص اختصاص معافیت مالیاتی دو میلیاردی برای کسب و کارهای اینترنتی است.

بیشتر بخوانید: اعطای مجوز به کسب و کارهای آنلاین در صورت ثبت نام در پلتفرم داخلی

معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند راهی برای کوچاندن افراد به پلتفرم‌های داخلی باشد؟

طرح حمایتی دولت از کسب وکارهای اینترنتی چندی پیش توسط کارگروهی با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد. طرحی قابل توجه که البته به گفته برخی در زمان بسیار نامناسب مطرح شده است.

معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند راهی برای کوچاندن افراد به پلتفرم‌های داخلی باشد؟

به نظر می‌رسد دولت طرح صیانت را در عمل با فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های خارجی اجرا کرده است. از سویی بیشتر استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی و یا به عبارتی اقتصاد دیجیتال کشور به مرز فروپاشی رسیده‌اند. اما دولت برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و کوچاندن مردم روی پلتفرم‌های داخلی برنامه‌هایی دارد.

بر طبق آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، کاربرانی که کسب و کارهای آن‌ها در پلتفرم‌های داخلی احراز هویت شده باشند و سابقه مالیاتی ندارند می‌توانند تا سقف دو میلیارد تومان از مالیات معاف شوند.

ناگفته نماند که طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتال دارای 14 ماده و 30 نوع حمایت دولتی دارد و مواردی مانند حمایت‌های تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمول، خدمات پستی، حمایت های مالیاتی را شامل می‌شود.

کاربرانی که از طریق در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند از مزایایی مانند تخفیف حداکثری در هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، فراهم کردن زمینه تبلیغ و معرفی سکوها توسط دستگاه‌های دولتی، تخفیف حداکثری تبلیغات در صدا و سیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب و کارها جهت جذب دنبال کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول، ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان توسط پلت‌فرم‌های تأیید شده جهت جذب دنبال کننده برای کسب و کارها و ممنوعیت تبلیغ سکوهای خارجی در برنامه‌های صدا و سیما برخوردارند.

و اما در خصوص تخفیف مالیاتی برای سکوهای مشمول در طرح فوق حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه مالیاتی درنظر گرفته شده است که می‌توان به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، اشاره کرد.

اما از سویی دیگر با وجود تمام این تسهیلات برای فعالین در پلتفرم‌های داخلی کوچ چندانی را از سوی کاربران مشاهده نمی‌کنیم. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان نیازموده بودن پلتفرم‌های داخلی دانست؛ به عبارت دیگر پلتفرم‌های داخلی پیش از این چندان مورد اقبال جامعه نبوده‌اند وبه تبع آن امتحان خود را در حوزه کسب و کارها پس نداده‌اند.

از سویی دیگر البته نمی‌توان‌های داخلی و خارجی را به یک اندازه دانست. نکته‌ای که شاید تلویحا نیز در این طرح به آن اشاره شده است؛ به این تعبیر که در طرح حمایت‌ از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال ذکر شده است که: کسب فالوور به اندازه حداقل نصف پلتفرم‌های خارجی.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

جزئیات طرح معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی

در طرح فوق یک امتیاز نیز برای کسب وکارهایی که از طریق پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده و آن نیز معافیت مالیاتی تا دوسال برای کسب وکارهای اینترنتی است.

جزئیات طرح معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی

در این آیین نامه سه بند به بخش معافیت و حمایت‌های مالیاتی اختصاص دارد؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود برای کسب و کارهای مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است.

در یکی دیگر از بندهای بخش مالیات به قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی» اشاره شده است.

طبق اعلام وزیر ارتباطات، وقتی هزینه‌های مربوط به توسعه و راه‌اندازی پلت‌فرم‌های مشمول حمایت، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شده است یعنی می‌توان آن را از بدهی‌های مالیاتی پلتفرم‌ کسر کرد.

البته جزئیات بیشتری از این حمایت هنوز اعلام نشده و قرار است ضوابطی تعیین شود که براساس آنها مشخص شود کدام پلتفرم‌ها مشمول خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره  معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر