;
coinex

اهمیت انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا بر دنیای آزاد

از حقوق جنسیتی تا تغییرات اقلیمی؛ انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا چه تاثیری بر جهان می‌گذارد؟ در ادامه مشروح آن را بخوانید.

حوالی سال 2009 مسیحی بود که باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق امریکا، که مترصد فشار بر جمهوری‌خواهان برای سیاست‌هایی نظیر بیمه سلامت بود گفت:

«انتخابات پیامد‌هایی دارد».

تاثیرگذاری انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا بر جهان

اکنون شاید در پیامد همان انتخاب‌ها زندگی می‌کنیم. جالبی ماجرا اینجاست که اخیراً رهبران جمهوری‌خواه بنا کرده‌اند به تکرار همان عبارات، فقط با تفاوتی معنادار، ارج نهادن به ارزش‌های سنتی و مسیحی حزب؛ احتمالاً بدانید که مجلسی‌هایِ ایالات ِموسوم به قرمز (جمهوری‌خواه) در صدد ممنوعیتِ سقط جنین، نادیده‌انگاری تغیییرات اقلیمی و در نتیجه جلوگیری از مبارزه با بحران آب‌وهوایی، اجازه دسترسی آسان‌تر به سلاح‌های گرم و اعمال مخالفت شدید با واکنش‌های بهداشت عمومی برای همه‌گیری هستند. همه‌ی این امور پیامدهای انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز امسال را بسیار عمیق‌ می‌سازند.

 انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا
انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا

حمایت علمی وسیع، وجه مشترکِ موضوعات بالاست که به سیاست‌هایِ کلان جهت‌دهی می‌کند، و شاید آغازشِ تهدید نیز علیه دنیای آزاد در همین‌ ساحت باشد: انتخابِ بین نامزدهایی که یا از شواهد علمی پیروی می‌کنند و یا طوری رفتار می‌کنند که تو گویی علم خیالات مُشتی دانشمند است!

روز انتخابات در برگهٔ رای، نامزدهایِ محلی و فدرال را خواهید دید که سیاست‌هایِ مبتنی بر شواهد علمی آزمایش‌شده را تأیید می‌کنند، و دیگرانی که بر اساس مفروضات و سوگیری‌های پشتیبانی نشده موضع می‌گیرند. توجّه بفرمایید که روش‌های علمی که مبتنی بر شواهد علمی است منجر شده به تولید واکسن، اینترنت، آب و هوای پاک‌تر و البته رونقِ بخش‌هایِ جدید اقتصادی و آینده‌ای روشن‌تر.

نامزدهایی که از شواهد مبتنی بر پژوهش برای اطلاع از تصمیمات استفاده می‌کنند، کسانی هستند که به پیشرفت کشور (ایالات متحده) کمک می‌کنند. کسانی که این شواهد را رد می کنند، تنها رنج را افزایش خواهند داد. بررسی مسائل سیاست‌ورزانه زیر، تفاوت‌ها را برجسته می‌سازد.

حقوق باروری و جنسیّتی

 انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا
انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا

هنگامی که دادگاه عالی امریکا با حکم تاریخی قانون رو در برابر وید را لغو کرد و به هر ایالتی اختیار داد تا حق سقط جنین را ممنوع یا محدود کند، در واقع موجب این شد که افراد برخلاف میل خود در معرض خطر بارداری قرار گیرند.

چیزی در حدود 50 مقاله علمی، زنانی را، که در صورت تمایل‌شان، خدمات سقط جنین دریافت کرده‌ و آن‌هایی که نکرده‌اند مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است؛ زنانی که از حق سقط جنین برخوردار نبودند، در طی چند سال بررسی، سلامت جسمی و روانی وخیم و بدتری داشتند. آنها همچنین احتمال بیشتری داشت که زیر سطح فقر فدرال زندگی کرده و بیکار باشند. بارداری به خودی خود بسیار خطرناک‌تر از سقط جنین است.

ایالات متحده در حال حاضر نرخ بالایی در مرگ و میر مادران دارد و در همین خصوص، مطالعه‌ای تخمین می‌زند که ممنوعیت سقط جنین در سطح ملی این مرگ و میر را تا 21 درصد نیز افزایش می‌دهد. نکته نیز همین‌جاست که نامزدهایی که از ممنوعیت سقط جنین حمایت می‌کنند، چنین شواهدی را نادیده می‌گیرند و در عوض، پیروِ آموزه‌های مذهبی خود از ممنوعیت سقط جنین حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خندیدن همدلانه دست‌پخت دانشمندان ژاپنی برای ساخت چت‌بات‌های ابرهوشمند!

حقوق جنسیتی

سیاستمدارانی که مخالف مراقبت‌های بهداشتی تطبیق جنسیت هستند نیز به همان اندازه توی چشم می‌زنند. آلاباما قانونی را وضع کرد که چنین مراقبت‌هایی را برای جوانان تراجنسیتی جرم‌انگاری می‌کرد، در سوی دیگر نیز تگزاس به مقامات ایالتی دستور داد تا مراقبت‌هایی مانند کودک آزاری را باز-بررسی کنند. و فلوریدا مترصد آن است که چنین درمان‌هایی متوقف شوند. تمام این سیاست‌ورزی‌ها اثرات نجات‌بخش این درمان‌ها را نادیده می‌گیرند.

مطالعه‌ای در سال 2020 در مجله Pediatrics به بررسی نوجوانانی پرداخت که از درمان‌های مسدودکننده هورمونی، با توجّه به جنسیت‌هاشان، که به طور موقت بلوغ را به تعویق می‌اندازد استفاده نکردند؛ نتیجه آن شده بود که چنین نوجوانانی در طی زندگی خود، افکار خودکشی بسیار بیشتری داشتند. لازم به ذکر است که اثرات این داروها نیز برگشت‌پذیر است.

مراقبت‌های تطبیق جنسیتی، همانطور که توسط سازمان بهداشت جهانی تعریف شده است، شامل طیفی از مداخلات اجتماعی، روانی، رفتاری و پزشکی «طراحی شده برای حمایت و تایید هویت جنسیتی یک فرد» است، یعنی زمانی که فرد با جنسیتی که در بدو تولد به آنها منتسب داده شده، در تضاد باشد.

این مداخلات مراقبتی به افراد تراجنسیتی کمک می کند تا جنبه‌های گوناگون زندگی خود – عاطفی، بین فردی و زیستی – را با هویت جنسیتی خود هماهنگ کنند. همانطور که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) اشاره شده است، این هویت می‌تواند در هر جایی در امتداد طیفی از مرد، زن، ترکیبی از آن‌ها، هیچکدام از آن‌ها و سیال باشد.

سلامت و همه گیری

انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا
انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا

کنگره تابستان امسال لایحه بودجه‌ای را با چندین ماده قانونی کلیدی برای مراقبت‌های بهداشتی تصویب کرد. یکی از آنها این بود که به مدیکر قدرت می‌داد تا با تولیدکنندگان دارو در باره قیمت‌های گزاف دارو مذاکره کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله JAMA، بیش از 47 درصد داروهای جدیدی که در سال های 2020-2021 توزیع شده‌اند بیش از صد و پنجاه‌هزار دلار در سال هزینه دارند. و تنها 9 درصد از این داروهای جدید تا سال 2013 بالاتر از این رقم بودند.

این لایحه داروهای نجات‌بخش گسترده‌تری را در دسترس آمریکایی‌ها قرار می‌دهد، اما جمهوری‌خواهان مجلسِ سنا با آن مخالفت کردند و یک ماده قانونی ویژه برای محدودسازیِ هزینه انسولین به 35 دلار در ماه برای افراد دارای بیمه خصوصی را حذف کردند.

در حال حاضر در ایالات متحده، یک دوز از این دارو می‌تواند بیش از 300 دلار هزینه داشته باشد و بسیاری از چندین میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 1 را مجبور به صرف نظر از دوزهای مصرفی کند.

شواهد روشن است، مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه زندگی‌های بسیاری را نجات می‌دهد.

مطالعه‌ای نشان داد که اجرای مدی‌کید (Medicaid)،— در ایالات واجد شرایط—، جان هزاران نفر را از مرگ زودرس نجات داده است. هم‌چنین تاریخ نشان داده دولت‌هایی که علیه چنین مخارجی رای داده‌اند در جهت مخالف سلامتی عمومی حرکت کرده و مردم بسیاری جانشان، به دلیل چنین سیاست‌هایی، از دست رفته است.

همه‌گیری کووید – 19 در امریکا

واکنش به همه‌گیری در ایالات متحده از همه اطراف و اکناف با گام‌های اشتباه پر شده است. امّا بسیاری از حوزه‌های قضاییِ محافظه‌کارِ تحت رهبریِ جمهوری‌خواهان به طور استثنایی با اقدامات اساسی بهداشت عمومی خصومت داشته‌اند. علی‌رغم آن‌که تعداد زیادی از مطالعات نشان دادند که ماسک‌ها، انتقال ویروس SARS-CoV-2 را کاهش می‌دهند (مدلِ N95 مؤثرترین نسخه است)، این افراد در برابر دستورالعمل‌های زدن ماسک مقاومت کردند، حتی با وجود این‌که در سطح کشور ایالات متحده بیش از یک میلیون مرگ و میر رخ داد.

چندین قانونگذار ایالتی تحت‌رهبری جمهوری خواهان قوانینی را ارائه کردند که قدرت را از سازمان‌های بهداشت عمومیِ محلی سلب می‌کرد و آن را به سیاستمداران ایالتی می‌داد. و این‌چنین بود که مقامات ایالت فلوریدا، به درخواست ران دیسانتیس فرماندار، از توصیه واکسن کووید-19 برای کودکان یا نوجوانان خودداری کردند.

در آن زمان، 1200 کودک در سراسر کشور به خاطر چنین سیاست‌هایی به کام مرگ رفتند، علی‌رغم آن‌که مطالعه‌ای نشان داده بود که واکسن ها 94 درصد در مصونیت کودکان 12 تا 18 ساله از بیمارستان موثر بوده است و هیچ یک از کارآزمایی‌های بالینی در کودکان، عوارض جانبی جدی‌ای را برای سلامتی آن‌ها پیدا نکرده بود.

بیشتر بخوانید:‌ سندروم هوبریس چیست ؛ آیا می‌توان دیکتاتورها را اصلاح کرد؟

سیاست ایمنی اسلحه

در ایالات متحده، ما از طاعون تیراندازی می‌میریم تا طاعون به معنای واقعی کلمه! سالانه چهل و پنج هزار نفر با سلاح گرم کشته می‌شوند. جدیدترین اعداد نشان می‌دهد که کودکان و جوان‌ها بیشتر با اسلحه کشته شده‌اند تا با تصادفات اتومبیل.

و این درصورتی است‌که تیراندازی‌های دسته جمعی در سال 2022 تیتر اخبار را به خود اختصاص می‌دهد، و اکثر این هزاران قربانی در یک زمان مورد اصابت یک یا دو گلوله قرار می‌گیرند. تعداد کشته‌ها به طور نامتناسبی به رنگین پوستان ضربه زده است؛ یعنی بیش از نیمی از کشته‌شدگان سیاه پوست هستند. و این مرگ‌ها پایان تلخی ماجرا نیستند. تقریباً 85000 نفر در سال 2017 بر اثر تیراندازی مجروح شدند بسیاری از آنها تا آخر عمر  دچار درد و ناتوانی خواهند بود. با این حال، بسیاری از سیاستمداران، با حمایت گروه‌های لابی طرفدار اسلحه، می‌خواهند قوانین مجوزی را کاهش دهند و دسترسی به این سلاح‌های کشتار جمعی را آسان‌تر سازند.

تغییرات اقلیمی

انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا
انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا

لایحه تغییرات اقلیمی دولت بایدن پس از کاهش هزینه‌ها از تریلیون‌ها به میلیاردها دلار، به تصویب رسید و پیروزی‌های در خور توجهی نیز داشت. مهمترین آن‌ها عبارتنداز: حمایت از صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی و  اختصاص بودجه‌ای برای پروژه‌های انرژی پاک در جوامع فقیرتر بود؛ امّا در سطح ایالتی، برخی از کرسی‌های قانونگذاری‌که تحت سلطه جمهوری خواهان هستند موانعی را برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی ایجاد کردند.

علی‌رغم آن‌که بر اساس اجماع علمی، این کاهش‌ها برای جلوگیری از افزایش دما که منجر به طوفان‌های فاجعه‌بار، خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در ایالات متحده می‌شود، مورد نیاز است، امّا دادستان کل ویرجینیای غربی اعلام کرد که قصد دارد از دولت فدرال در صورتی که دستور بدهد شرکت‌های سهامی عام مجبور به افشای میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای باشند شکایت کند.

برای پیچیده کردن شرایط چندین قانونگذار ایالتی جمهوری‌خواه لایحه‌هایی را برای مجازات شرکت‌ها در صورت انصراف از برنامه‌های توسعه با سوخت‌های فسیلی ارائه کرده‌اند. تگزاس نیز قانونی را تصویب کرد که ساخت و سازهای جدیدی را که از گاز طبیعی به عنوان منبع سوخت اجتناب می‌کنند، منع کند.

جمع‌بندی انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا

چه موافقِ سیاست‌های ایالات متحده و چه مخالف آن باشیم نمی‌توانیم انکار کنیم که این سیاست‌ها بر پیکره نظم جهانی تاثیر گذار خواهند بود؛ از سیاست‌های جنسیّتی گرفته تا قوانین اسلحه و تغییرات اقلیمی، کم یا زیاد، بر جهان پیرامون تاثیرات زیادی برجای خواهند گذاشت؛ گفتنی است تا زمان نگارش این خبر، در روز چهارشنبه ۱۸ آبان، جمهوری‌خواهان تاکنون توانسته‌اند ۱۹۹ کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود کنند و دموکرات‌ها ۱۷۸ کرسی را.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده امریکا و تاثیرات ان بر جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع:ScientificAmerican

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر