;
coinex

با این مصوبه، قید واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی را بزنید!

طبق بندهای جدید آیین‌نامه احتمال واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی کاهش خواهد یافت. گفته می‌شود واردات خودروهای متعلق به بنز و تویوتا تقریبا غیر ممکن است.

طبق اظهارات اخیر مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در مصوبه جدید احتمال واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی بسیار کم است. وی در گفتگوهای اخیر خود با رسانه‌ها نقل‌قول‌های مرتبط با واردات خودروهای شاسی بلند را شایعه خواند و اعلام کرد طبق بندهای آیین‌نامه، واردات شاسی‌بلندهای متعلق به کمپانی بنز و تویوتا امکان‌پذیر نیست. در صورت موافقت با واردات خودروهای شاسی بلند، این خودروها از برندهای چینی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: همکاری گوگل و رنو برای تولید خودرو نرم‌افزار محور

واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی رویا است

بنابر اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بیش از نیمی از شرکت‌هایی که توانستند جواز واردات خودرو را به دست بیاورند، مونتاژکارهای محصولات چینی هستند. لذا دور از ذهن است که در این واردات، خودروهای CKD از برندهای برتر جهان جایی داشته باشند. علاوه بر این، طبق دو شروط ذکر شده در آیین‌نامه که شامل سقف قیمت 20 هزار یورو و داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش در ایران است، احتمال واردات خودروهای شاسی بلند و کراس اوورهای برتر جهان غیر ممکن خواهد بود.

واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی

البته همچنان صحبت‌هایی در خصوص اعمال اصلاحات آیین‌نامه واردات خودرو به گوش می‌رسد. امیدواریم که با پیشنهادهای متعددی که از سوی مجلس طرح شده، برخی بندهای مربوط به وضعیت تعرفه‌ها، عوارض، اسقاط خودرو و وضعیت سود واردکنندگان اصلاح گردد.

در مورد مساله آخر هنوز ابهامات بسیاری وجود دارد. شاید عدم رغبت شرکت‌های داخلی به واردات خودرو نیز، همین عدم شفافیت باشد. شروط قید شده در آیین‌نامه و دخالت دولت در فرایند واردات، موجب اختلافات زیادی میان کارشناسان بخش خصوصی شده است. دخالت در امور واردات توسط دولت، بسیاری از شرکت‌های خارجی را بی‌رغبت به همکاری کرده است.

لیست شرکت‌هایی که در حال حاضر به واردات خودرو تمایل دارند را در ادامه می‌خوانید: سایپا، پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، فردا موتور، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن موتور، ایران‌خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به عرصه واردات خودرو ورود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات شاسی‌بلندهای غیرچینی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر