;
coinex

شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان ؛ دولت در محاسبات خود اشتباه کرده است؟

شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان اتفاقی بود که اقتصادانان از ابتدا آن را پیش‌بینی می‌کردند و با این طرح مخالف بودند. کجای کار اشتباه است؟ در تکراتو بخوانید.

چند وقتی می‌شود که آرد روز برای نانوایان با قیمت دولتی فراهم می‌شود و افزایش قیمت نداشته است. اما آرد ماده اولیه است و فقط 20 درصد هزینه تولید نان مربوط به آرد می‌شود. 80 درصد باقی هزینه‌‌‌‌‌‌ها را نمی‌‌‌‌‌‌توان تنها با پرداخت 8 تا 15 درصد از فروش، جبران کرد. پس باید شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان را پذیرفت. طرحی که از همان ابتدا مخالفینش بیشتر از موافقینش بودند.

بیشتر بخوانید: آغاز فیلترینگ طبقاتی در ایران ؛ تبعیض در فیلترینگ به سبک ایرانسل!

قیمت‌گذاری دستوری و شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان

در همین راستا روزنامه دنیای اقتصاد نوشته: «به عقیده اقتصاددانان، ثابت نگه‌داشتن قیمت نان، مساوی با قیمت‌وگذاری دستوری است و آفت قیمت‌گذاری دستوری نیز به جان تولیدکننده خواهد افتاد و در درازمدت نیز هم تولیدکننده، هم مصرف‌کننده و هم اقتصاد را نابود خواهد کرد. موضوعی که بدان توجهی نشد و حال آثار آن به‌تدریج در حال نمایان‌شدن است و نانوایان سنتی، از شکست طرح در فاز اول سخن می‌گویند.»

شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان

دولت در زمان اجرای این طرح نیز می‌دانست که مشکلاتی بر سر راه طرح هوشمندسازی یارانه نان وجود دارد. از مهمترین مشکلات اجرای این طرح نیز نبود زیرساخت بود.

اگر بنا به پرداخت مابه‌‌‌‌‌‌التفاوت قیمت آرد باتوجه به تعداد نان‌‌‌‌‌‌هایی که نانوا فروخته توسط سیاستگذار بود، ما نیازمند کارتخوان‌هایی مخصوص بودیم. اما در زمان اجرای این طرح فقط درصد کمی از نانوایی‌ها به کارتخوان مجهز بودند. در نتیجه اجرای این طرح به 2 فاز تبدیل شد. فاز اول طرح، نتیجه‌ای جز قیمت‌گذاری دستوری نان نداشت. قیمت‌گذاری دستوری نیز سالهاست که پیامدهای وحشتناک خود را در جان اقتصاد ایران نمایان کرده است.

طرح هوشمندسازی یارانه نان و مشکلات نانوایان

بیژن نوروزی‌مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، در خصوص نتایج طزح هوشمندسازی یارانه نان و تاثیرات آن بر این صنف گفت:

«زمانی‌که قرار شد طرح هوشمندسازی یارانه نان به مرحله اجرا درآید، صحبت بر سر این بود که نان قیمت واقعی خود را پیدا کند و از سوی دیگر برای اینکه نانی که به‌دست مردم می‌رسد، با افزایش قیمت همراه نباشد، ‌‌‌‌‌‌مابه‌‌‌‌‌‌التفاوت قیمت به نانوا پرداخت شود، یعنی قرار بود ما آرد را آزاد بخریم و دولت مابه‌‌‌‌‌‌التفاوت قیمت نان و آرد را به ما پرداخت کند، اما این طرح عملی نشد.»

نوروزی‌مقدم فزود: «از ماه دوم تا به امروز قیمت آب، برق، گاز، دستمزد کارگر و… افزایش داشته است؛ اما دولت بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید، تمام این افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌ها را با پرداخت 10 تا  15 درصد از فروش کل به ما جبران کرد؛ یعنی اگر برای مثال، روزی دو‌میلیون‌ تومان نان بفروشیم، دولت برای نان نوع دو (سنگک) 10 درصد کل فروش که دویست‌هزار‌تومان می‌شود را به نانوا پرداخت می‌کند و برای نان نوع یک (لواش و بربری) نیز 15 درصد این مبلغ.»

وی در ادامه اظهار کرد: «درست است که آرد امروز برای نانوایان دولتی است و قیمت آن افزایشی نداشته؛ اما تمام هزینه‌های تولید که آرد نیست؛ آرد تنها 20 درصد هزینه‌های ماست و 80 درصد باقی هزینه‌‌‌‌‌‌ها، هزینه‌های جانبی است و نمی‌‌‌‌‌‌توان تنها با پرداخت 8 تا15 درصد از فروش، این هزینه‌‌‌‌‌‌ها جبران شود؛ این موضوع اصلا صرفه اقتصادی برای نانوا ندارد و قیمت نان با هزینه‌های نانوا هم‌‌‌‌‌‌خوانی ندارد. حتی اگر دولت همین الان تصمیم بگیرد تا قیمت نان را افزایش دهد و آن را واقعی کند، بازهم ما ضرر کرده‌‌‌‌‌‌ایم، زیرا 8 ماه از سال‌را با قیمت‌هایی غیراقتصادی نان فروختیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شکست طرح هوشمندسازی یارانه نان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر