;
coinex

نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین منتشر شد

پرتاب فضاپیمای اوراین دیروز و در چارچوب برنامه آرتمیس 1 انجام شد و حالا نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین منتشر شده است.

تصویر منتشر شده از اوراین از فاصله تنها 92 هزار کیلومتری ثبت شده است، اما از همین فاصله اندک نیز زمین بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: پرتاب آرتمیس 1 به ماه ؛ آماده‌سازی ماه برای سکونت انسان

نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین

اوراین دیروز و تنها لحظاتی بعد از آغاز سفر 25 روزه خود، نخستین تصویر را منتشر کرد. این فضاپیما که 25 آبان 1401 در ساعت 10:17 دقیقه صبح به وقت تهران بر فراز موشک اسپیس لانچ سیستم پرتاب شده بود، قرار است در چارچوب ماموریت آرتمیس 1، پرواز آزمایشی بدون سرنشینی به دور ماه انجام بدهد.

جدیدترین تصاویر سلفی از فضاپیمای اوراین و قرص روشن زمین، بیش از 9 ساعت پس از آغاز پرواز آرتمیس به دست رسید. در لحظه ثبت عکس، کپسول با پیمودن یک چهارم مسافت بین زمین و ماه، 92 هزار کیلومتر از زمین فاصله گرفته است و با سرعت نزدیک به 8800 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. ساندرا جونز، سخنگوی ناسا درجریان پخش زنده گفت:

این منظره از زمین که از فضاپیمایی مسافربری ثبت شده است، آخرین بار در سال ۱۹۷۲ در جریان واپسین مأموریت آپولو در تقریباً نیم‌قرن پیش دیده شد. این تصویر از تیله آبی ما در سیاهی فضا اکنون نسل جدید (نسل آرتمیس) را مجذوب می‌کند.

نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین منتشر شد

افزون بر تصویر سلفی، ناسا نمایی از داخل کپسول اوراین را نیز به اشتراک گذاشته است. این عکس مانکنی نشسته روی صندلی به نام فرمانده مونیکین کامپوس را نشان می‌دهد که در حال آزمایش لباس نارنجی‌رنگی است که فضانوردان سوار بر فضاپیما در پروازهای بعدی خواهند پوشید.

در داخل کپسول، سخت‌افزار آزمایش کالیستو نیز به چشم می‌خورد که مشارکتی با همراهی آمازون برای امتحان کردن فناوری الکسا در فضا است. همچنین در سمت راست تصویر، یکی از پنجره‌های اوراین دیده می‌شود.

بنابر بیانیه ناسا، دو دوربین دیگر نیز در داخل اوراین قرار دارد که یکی از پنجره جلوی کپسول به بیرون را نشان می‌دهد و دیگری از پنجره دیچه بالایی نظاره‌گر فضای بیرونی است. این دوربین بعد از پرتاب صحنه دورانداختن سامانه لغو پرتاب کپسول را ثبت کرد و هنگام فرود نیز شاهد گشوده‌شدن چتر نجات فضاپیما خواهد بود.

تصویر سلفی، کپسول اوراین و برخی بخش‌های آن از جمله موتور بزرگ نیروبخش پرواز فضاپیما به دور ماه و صفحه‌های خورشیدی را در سمت چپ تصویر نشان می‌دهد. اوراین مجموعا 4 صفحه خورشیدی را حمل می‌کند که به طور چلیپایی نصب شده‌اند. در واقع این تصویر به وسیله دوربینی که روی یکی از این صفحه‌ها قرار دارد ثبت شده است.

نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین منتشر شد

دیوید ملندرز، مدیر یکپارچه‌سازی تصاویر برای برنامه اوراین در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون در بیانیه‌ای گفت: «روی هر یک از چهار بال خورشیدی اوراین، یک دوربین تجاری غیرسفارشی نصب شده است که برای استفاده در فضا سازگار شده‌اند و منظره بخش بیرونی فضاپیما را نشان می‌دهند».

آرتمیس 1 همه مراحل مهم برنامه را تا اینجا با موفقیت پشت سر گذاشته است. فضاپیما پنج روز آینده را نیز در مسیر ماه است و دوشنبه 30 آبان به نزدیک‌ترین فاصله از آن می‌رسد. اوراین سپس پیش از بازگشت به زمین، چند روزی مشغول گردش به دور ماه خواهد بود و نهایتا در پایان ماموریت 25 روزه خود، روز 20 آذر به زمین باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نخستین تصویر فضاپیمای اوراین از زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر