;
coinex

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی [آموزش تصویری بازگشت به تنظیمات کارخانه]

یادگیری نحوه ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی به شما کمک می‌کند که باگ‌های زیادی را از بین ببرید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه برگرداند.

هر گوشی هوشمندی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و نتوانید مانند گذشته از آن استفاده کنید. در این شرایط، آیا تصمیم می‌گیرید که گوشی را کنار گذاشته و یک گوشی جدید خریداری کنید؟ مطمئناً این روش چندان مقرون‌به‌صرفه نیست.

اگر این شرایط برای شما هم پیش آمد و گوشی هوشمند شما بعد از مدتی کار کردن، هنگ می‌کرد و یا مشکلات این‌چنینی داشت، می‌توانید با استفاده از روش‌های متنوعی آن را برطرف کنید. یکی از این روش‌ها ریست فکتوری است. گاهی اوقات هیچ راه چاره‌ای برای شما نمی‌ماند، به‌غیر از این‌که تنظیمات گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید. برای انجام این کار، باید مراحلی را به ترتیب انجام دهید. با آموزش نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

آیا برای شما هم پیش آمده که رمز گوشی خود را فراموش کرده باشید و نتوانید آن را باز کنید؟ اغلب افراد، قفل گوشی‌های هوشمند را برای امنیت بیشتر می‌گذارند. این‌درحالی‌است که برخی از مردم چنان رمزهای پیچیده‌ای برای گوشی‌های خود انتخاب می‌کند که حتی خودشان هم بعداً آن را به یاد نمی‌آورند. اگر این مشکل برای شما هم پیش آمد و بعد از قفل شدن گوشی، نتوانستید آن را باز کنید، ریست فکتوری برای رفع این مشکل به شما کمک خواهد کرد.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

ریست فکتوری یعنی چه؟

ریست فکتوری به معنای بازگشت به حالت کارخانه است. با اعمال این روش، تمام اطلاعات شخصی شما در گوشی از بین خواهد رفت. هنگامی‌که شما گوشی خود را ریست فکتوری می‌کنید، در واقع مثل این است که آن را برای روز اول خریداری کرده‌اید و همه چیز‌های آن حذف خواهد شد. به همین دلیل هم آن را بازگشت به حالت کارخانه نامیده‌اند.

گاهی اوقات، برخی از کاربران از ریست فکتوری با نام پاک کردن اطلاعات هم استفاده می‌کنند که منظور آن‌ها همان بازگشت به حالت کارخانه است. البته باید بدانید که راه‌حل همه مشکلات، بازگشت به تنظیمات کارخانه نیست و قبل از همه چیز، باید با یک تعمیرکار گوشی درباره این موضوع مشورت کنید تا بدانید که آیا گوشی شما فکتوری نیاز دارد یا خیر.

چه زمانی باید گوشی را ریست فکتوری کرد؟

بعد از این‌که مفهوم ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی را درک کردید، باید بدانید که چه زمانی باید از این روش برای حل مشکلات گوشی استفاده کرد. در این روش باید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید؛ زیرا در صورت اشتباه کردن، اطلاعات شما قابل بازگشت نخواهند بود.

اگر گوشی شما بیش از اندازه هنگ می‌کند و دلیل هنگی آن هم زیاد بودن حافظه و موارد این‌چنینی نیست، احتمال دارد بازگشت به کارخانه بتواند برای شما کارساز باشد. همچنین ریست فکتوری برای گوشی‌ها زمانی مناسب است که کاربران رمز گوشی خود را فراموش کرده‌اند و گوشی قفل شده است.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

همان‌طور که می‌دانید، اعمال ریست فکتوری در گوشی‌ها باعث می‌شود که تمام اطلاعات شما از بین برود. به بیان دیگر، گوشی به حالت ابتدایی خود موقع خرید باز می‌گردد. این بدان معنی است که تمام برنامه‌ها و داده‌های موجود در گوشی به ‌راحتی از بین خواهد رفت. به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین موضوعات درباره ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی این است که قبل از اعمال این روش، از تمام اطلاعات خود بکاپ بگیرید.

برای بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی‌های اندرویدی، نرم‌افزار‌های متنوعی وجود دارند که برنامه Right Backup یکی از بهترین‌هاست. بعد از این‌که این اپلیکیشن را نصب و اجرا کردید، می‌توانید از تمام اطلاعات موجود در گوشی، من‌جمله عکس، ویدیو و فایل‌های مختلف خود بکاپ بگیرید. سپس بعد از این‌که ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی شما به پایان رسید، می‌توانید در صورت نیاز، به تمام اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ریکاوری کنید.

مهم‌ترین دلیلی که ما این اپلیکیشن را به شما معرفی می‌کنیم، این است که زمان‌بندی اتوماتیک 12 ساعته دارد که باعث می‌شود هر 12 ساعت یک بار، از تمام اطلاعات شما پشتیبان‌گیری کند. ازاین‌رو، دیگر هیچ نگرانی درباره از دست رفتن اطلاعات خود نخواهید داشت. پس اگر می‌خواهید نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی را بدانید، اول از همه باید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید تا بعداً به‌راحتی بتوانید اطلاعات را بازیابی نمایید.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی

راه‌حل دیگری برای درست کردن گوشی پیدا کنید

احتمالاً همه شما می‌دانید که ریست فکتوری دردسرهای مخصوص به خود را دارد و همچنین فرایند بکاپ و پشتیبان‌گیری از اطلاعات در گوشی، کاری زمان‌بر است. همچنین اگر به اینترنت وای‌فای متصل نباشید، این موضوع می‌تواند به داده‌های شما در گوشی آسیب زیادی وارد کند. به همین دلیل هم ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی را یاد بگیرید، در ابتدا به دنبال روش ساده‌تری برای حل مشکل باشید.

بیشتر بخوانید:

فقط کافی است که کمی اطلاعات درباره گوشی‌های اندرویدی به دست بیاورید تا بتوانید راحت‌تر مشکلات مربوط به آن‌ها را حل کنید. اگر یکی از این روش‌ها برای حل کردن مشکلات گوشی شما جواب نداد و همچنان نمی‌خواستید از ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی استفاده کنید، می‌توانید با ری‌ستارت کردن گوشی، عملکرد نرم‌افزاری آن را مجدداً چک کنید. برای انجام این کار، تنها کافی است که دکمه پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.

مهم‌ترین مزیت این روش نسبت به سایر روش‌ها این است که اطلاعات شما به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و فقط گوشی بعد از گذشت چند دقیقه به حالت اولیه باز می‌گردد. همچنین می‌توانید از یک فرد متخصص و آگاه درباره گوشی‌های هوشمند سؤال پرسید. بااین‌حال، اگر هیچ‌یک از این روش‌ها برای حل کردن مشکل گوشی جواب نداد، می‌توانید از نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی استفاده کنید.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی

اگر تصمیم گرفتید گوشی اندرویدی خود را به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانید، بهترین و ساده‌ترین روش این است که از طریق تنظیمات، این کار را انجام دهید. این روش تقریباً برای اغلب گوشی‌های اندرویدی پاسخگو است.

نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی با استفاده از تنظیمات

اول از همه، مطمئن شوید که گوشی شما شارژ کافی برای ادامه مراحل ریست فکتوری را دارد؛ زیرا این فرایند ممکن است کمی به طول بیانجامد و اگر گوشی شما شارژ کافی نداشته باشد، شاید نتواند این مراحل را به اتمام برساند. برای آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اولین کار برای ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی این است که تنظیمات گوشی اندرویدی را باز کنید.
  2. گزینه System را انتخاب نمایید.ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
  3. به قسمت گزینه‌های ریست (Reset options) وارد شوید.
  4. روی گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه (factory reset) ضربه بزنید تا تمام اطلاعات شما پاک شده و گوشی به حالت اولیه بازگردد.ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
  5. سپس گزینه (Erase all data) را انتخاب نمایید که باعث می‌شود تمام اطلاعات شما از بین برود و فرایند ریست کردن گوشی خود را ادامه دهید.ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
  6. در صورت نیاز، پین خود را وارد کنید.
  7. در نهایت، مجدداً روی Erase all data ضربه بزنید و به گوشی اجازه دهید که تنظیمات بازگشت به حالت کارخانه را ادامه دهد. این گزینه به شما هشدار می‌دهد که با ریست کردن گوشی، حساب گوگل، برنامه‌ها، فایل موسیقی و عکس‌ها و کل تنظیمات سیستم از بین خواهد رفت.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

ریست کردن گوشی های اندرویدی با استفاده از حالت ریکاوری

بعد از این‌که نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی با استفاده از تنظیمات را متوجه شدید، باید بدانید که روش دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید. ممکن است برخی از افراد به تنظیمات گوشی خود دسترسی نداشته باشند و یا مشکلات فنی و سخت‌افزاری گوشی آن‌ها به‌گونه‌ای است که با ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی با استفاده از تنظیمات هم حل نشود.

خوشبختانه آن‌ها با استفاده از حالت ریکاوری می‌توانند به‌راحتی مشکل گوشی خود را حل کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و تا اینجای مقاله را مطالعه کرده‌اید، باید به شما بگوییم که برای استفاده از حالت ریکاوری برای آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی مراحل زیر به شما کمک می‌کنند:

  1. مطمئن شوید که گوشی خاموش است.
  2. برای وارد شدن به حالت ریکاوری گوشی، باید دکمه‌های پاور و کاهش صدا را به صورت همزمان فشار دهید.
  3. تا زمانی که وارد صفحه ریکاوری شوید، همچنان روی دستتان را روی این دکمه نگه دارید.
  4. بعد از ورود به حالت ریکاوری، کلمه Start را مشاهده می‌کنید که به دکمه پاور اشاره می‌کند. همچنین در این بخش، متون و دستورالعمل‌هایی برای این حالت مشاهده می‌شود.
  5. برای این‌که بتوانید بین گزینه‌ها رفت و آمد کنید و یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید، می‌توانید روی دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و دکمه پاور فشار دهید. برای حرکت به گزینه‌های مختلف، دکمه‌های صدا و برای انتخاب یکی از آن‌ها نیز دکمه پاور به شما کمک می‌کند.

    ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
    ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
  6. چندین بار دکمه کاهش صدا را فشار دهید تا صفحه پایین بیاید و به حالت ریکاوری (Recovery Mode) برسید و بتوانید ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی را انجام دهید.
  7. برای انتخاب این گزینه هم تنها کافی است که روی دکمه پاور فشار وارد کنید.
  8. در این مرحله، گوشی شما ری‌استارت خواهد شد و یک ربات اندروید در صفحه نمایش داده می‌شود.
  9. بعد از آن هم در ابتدا دکمه پاور را فشار داده و کمی نگه دارید و سپس همزمان دکمه افزایش صدا را نیز فشار دهید.
  10. با استفاده از دکمه‌های صدا و دکمه پاور، گزینه Wipe data/factory reset را انتخاب نمایید. در این فرایند شما تأیید می‌کنید تا تمام اطلاعات گوشی شما از بین برود و به حالت کارخانه بازگردد.ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
  11. با انتخاب گزینه Factory data reset، فرایند ریست کردن گوشی اندرویدی خود را تأیید کنید و اجازه دهید کرد این فرایند آغاز شود.
  12. بعد از این‌که تمام مراحل تنظیمات بازگشت به حالت کارخانه با استفاده از حالت ریکاوری انجام شد، گزینه Reboot system now را انتخاب نمایید. انتخاب این روش به این معنی است که می‌خواهید گوشی شما مجدداً آماده‌به‌کار شود و از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش بازگشت به تنظیمات کارخانه در گوشی های اندرویدی سامسونگ

اگرچه ریست فکتوری کردن گوشی های اندرویدی تقریباً مشابه است، اما برخی از گوشی‌ها تنظیمات متفاوتی دارند که شاید شما متوجه آن‌ها نباشید. برای این‌که بتوانید ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی سامسونگ را اعمال نمایید، مراحل زیر را طی کنید.

  1. تنظیمات را باز کنید.
  2. به پایین اسکرول کنید تا به گزینه General management برسید و آن را انتخاب نمایید.
  3. مجدداً به پایین صفحه بیاید و روی منوی Reset ضربه بزنید.
  4. گزینه تنظیمات به حالت کارخانه (Factory data reset) را انتخاب نمایید.
  5. صفحه را به پایین اسکرول کنید بر روی Reset ضربه بزنید تا فرایند ریست کردن گوشی سامسونگ شما آغاز شود.

نحوه ریست فکتوری گوشی های اندرویدی با استفاده از کد دستوری

شاید برای شما جالب باشد که بدانید علاوه بر موارد بالا، با استفاده از چند کد دستوری نیز می‌توانید گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید. برای انجام این کار، سه کد تعریف شده‌اند که بسته به مدل گوشی خود، می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. این کد‌ها عبارتند از:

  • # 3855 * 2767 *: این کد به شما این امکان را می‌دهد که تمام تنظیمات، برنامه‌ها و کل داده‌های گوشی‌های اندرویدی شما از بین برود. این روش بیشتر روی مدل‌های جدیدتر گوشی‌های سامسونگ کارایی دارد.
  • # 2878 * 2767 * در برخی از گوشی‌ها فقط باعث ریستارت کردن و تنظیم مجدد آن می‌شود و هیچ‌یک از اطلاعات شما حذف نمی‌شوند. این درحالی‌است‌که در برخی گوشی‌ها نیز ممکن است گوشی را به حالت کارخانه بازگرداند و تمام اطلاعات آن را حذف کند. این کد بیشتر برای گوشی‌های قدیمی‌تر مناسب است.
  • *#*#7780#*#*: به محض این‌که این کد را در گوشی اندرویدی خود را وارد کنید، گوشی شما به حالت کارخانه باز می‌گردد.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

مزایای ریست فکتوری گوشی های اندرویدی

مهم‌ترین مزیتی که ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی دارد، این است که شما را از خرید یک گوشی جدید بی‌نیاز می‌کند. به همین دلیل هم اگر گوشی شما هنگ می‌کند و نمی‌خواهید هزینه اضافی برای پرداخت یک گوشی جدید کنید، ریست فکتوری می‌تواند بهترین گزینه باشد.حتی اگر بخواهید گوشی خود را بفروشید، این روش به شما این امکان را می‌دهد که تمام اطلاعات خود را برای همیشه حذف کنید تا سایر افراد به آن دسترسی نداشته باشند و یا باعث سوء استفاده نشود.

اگر مدت زمان زیادی است که از گوشی خود استفاده می‌کنید و فایل‌ها، تصاویر و ویدیو‌های بسیار زیادی در آن دارید، مطمئناً فضای گوشی شما بیش از اندازه پر شده است. به همین دلیل هم ریست فکتوری به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های بی‌استفاده و غیرضروری را از گوشی خود حذف کنید.

توجه داشته باشید که اگر اطلاعات زیادی روی گوشی خود داشته باشید، باعث می‌شود که سرعت گوشی تا حد بسیار زیادی پایین بیاید. علاوه‌براین، اصلاً چه دلیلی دارد که بخواهیم فضای گوشی خود را اینقدر پر کنیم؟

وقتی که شما تنظیمات بازگشت به حالت کارخانه را برای گوشی اندرویدی خود اجرا می‌کنید، گوشی مانند روز اول می‌شود و تمام برنامه‌ها خیلی سریع اجرا خواهند شد. همچنین با ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی فضای ذخیره گوشی نیز تا حد بسیار زیادی خالی می‌شود و می‌توانید مجدداً برنامه‌های موردنیاز خود را نصب کنید.

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی
ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که گوشی شما نوعی مشکل نرم‌افزاری داشته باشد و نتوانید آن را حل کنید. در این شرایط، ریست فکتوری می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند. البته توجه داشته باشید که نباید هر موقع گوشی شما با مشکل کوچکی هم مواجه شد، سریع آن را ریست فکتوری کنید. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، بهتر است در ابتدا به دنبال روش دیگری برای حل کردن این مشکلات باشید و در صورت پیدا نشدن هیچ روش کارآمدی، می‌توانید گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید.

معایب بازگشت به حالت کارخانه گوشی های اندرویدی

مهم‌ترین عیبی که ریست فکتوری گوشی‌های اندرویدی دارد، این است که باعث حذف شدن همیشگی تمام داده‌های گوشی می‌شود. این درحالی‌است‌که اگر از داده‌های خود بکاپ بگیرید، نیازی نیست نگران این موضوع هم باشید.

لازم به ذکر است که اگر گوشی خود را در مدت‌زمان کوتاهی چندین بار به حالت کارخانه بازگردانید، ممکن است از نظر فنی دچار آسیب‌های زیادی شود. برای مثال، این موضوع می‌تواند به پردازنده و باتری گوشی آسیب برساند. به همین دلیل هم بهتر است تا حد امکان از این روش استفاده نکنید و تنها در صورت نیاز، از مطالب این مقاله استفاده کرده و گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید تا سرعت آن مانند روز اول شود.

 

سؤالات متداول

آیا ریست فکتوری برای گوشی ضرر دارد؟

ریست فکتوری یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌هایی است که باعث می‌شود بعد از هنگ کردن و یا قفل شدن گوشی، بتوانیم آن را به حالت ابتدایی، مانند روزی که آن را خریده‌ایم، بازگردانیم. اما اگر از این روش چندین بار در بازه زمانی کوتاهی استفاده کنید، ممکن است به بخش‌های سخت‌افزاری و حتی عمر باتری گوشی آسیب وارد کند.

آیا با تنظیمات بازگشت به حالت کارخانه، داده‌های روی کارت حافظه هم حذف می‌شوند؟

هنگامی‌که شما گوشی را به حالت کارخانه باز می‌گردانید، تنها اطلاعات روی خود گوشی حذف می‌شوند و این موضوع هیچ ارتباطی به داده‌های روی کارت حافظه ندارد.

بیشتر بخوانید:

منبع:  androidpolice ،androidauthority

نظر شما درباره آموزش نحوه ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر