;
coinex

15 میلیونی شدن تعداد کاربران پلتفرم‌ های بومی ؛ افتخار وزارت به فیلترینگ!

طبق آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد کاربران پلتفرم‌ های بومی پس از ایجاد محدودیت های شدید اینترنتی و فیلترینگ به 15 میلیون نفر رسیده است.

بر اساس آمار رسمی که از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده به نظر می‌‌رسد تعداد کاربران پلتفرم‌ های داخلی به دلیل اعمال فیلترینگ و اختلالات اینترنتی افزایش یافته است. وزرت ارتباطات توضیح می‌‌دهد که مسئولیتی در قبال محدودیت‌هایی که بر روی رسانه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های بین‌المللی اعمال می‌‌شود ندارد و مراجع ذی صلاح تصمیم گیرنده هستند.

بیشتر بخوانید: واتساپ پرجستجوترین پیامرسان در بین کاربران ایرانی ؛ اینستاگرام در جایگاه دوم!

افزایش تعداد کاربران پلتفرم‌ های بومی

وزارت ارتباطات تاکید کرد که در صورت تصمیم‌گیری برای رفع فیلترینگ از جانب مراجع ذی‌صلاح، نسبت به رفع مسدودسازی آنها اقدام خواهیم کرد. وزارت فناوری اطلاعات همچنین نسبت به تیتر «زنان قربانی فیلترینگ» روزنامه همدلی واکنش نشان داده و گفته این تعبیر درست نیست و اگر بخواهید قطعی کامل اینترنت را لمس کنید، باید وضعیت اینترنت کشور در آبان 98 را به یاد بیاورید. سایت ایرنا نیز جوابیه‌ای منسوب به وزارت ارتباطات را منتشر کرده که در آن مسئولیت فیلترینگ پلتفرم‌ها را از خود ساقط کرده است:

«لازم به یادآوری است که محدودیت‌های ایجاد شده اخیر روی دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ و نیز برخی سرویس‌های دیگر که از اواخر شهریورماه ایجاد شده بنا به تصمیم مراجع ذی‌صلاح امنیتی بوده که با توجه به وضعیت جامعه اتخاذ شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اصولا در حوزه تصمیمات این‌چنینی مسئولیتی ندارد.»

تعداد کاربران پلتفرم های بومی

وزارت ارتباطات همچنین توضیح می‌‌دهد: «برخی از سرویس‌های محدود شده نیز با پیگیری این وزارتخانه و مساعدت مراجع مربوطه رفع محدودیت شده‌اند.» هرچند درباره اینکه کدام سرویس ها رفع محدودیت شده‌اند، اشاره مستقیمی نشده اما احتمالا منظور از این سرویس‌ها پلتفرم‌هایی مانند اسکایپ و لینکدین است. اما برخی سرویس‌های مهم دیگر مانند گوگل پلی همچنان در فیلتر به سر می‌‌برند و دسترسی به آنها بدون کمک ابزارهای تغییر آی پی ممکن نیست.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به حمایت از شبکه‌های داخلی پرداخت و به افزایش تعداد کاربران پلتفرم‌ های بومی اشاره کرد و ادامه داد: «شبکه‌های اجتماعی داخلی در حال حاضر می‌توانند خلاهای موجود را پر کرده و با ظرفیت‌های ایجاد شده قادرند نیازهای فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها را برطرف کنند.»

این وزارت همچنین بر آمار رسمی اعلام شده تاکید کرد: «استقبال از شبکه‌های اجتماعی باکیفیت داخلی رو به‌رشد بوده است. با حمایت جدی مادی و معنوی وزارت ارتباطات از سکوهای داخلی در این مدت، میزان ترافیک مصرفی آن‌ها و تعداد کاربر فعال روزانه آن‌ها نیز تا چند برابر رشد داشته است؛ به‌نحوی‌که برای اولین بار تعداد کاربر فعال روزانه بیش از ۱۵ میلیون نفر و ترافیک بیش از یک ترابیت بر ثانیه در یک سکوی بومی محقق شد.»

این اظهارنظرها در حالی بیان می‌‌شود که در رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایرانی نسبت به محدودیت 2 ماهه اینترنت واکنش نشان داده و گفته بود، محدودیت‌های اخیر بیش از 150 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها آسیب وارد کرده است. در جوابیه منتشر شده از جانب وزارت ارتباطات همچنین به طرح صیانت اشاره شد:

«در ابتدای این گزارش عنوان شده که تصویب طرح صیانت بی سر و صدا در حال پی‌گیری است. عجیب است که نگارنده این موضوع را نادیده گرفته که تصویب قوانین بر عهده قوه مقننه بوده و خارج از اختیارات قوه مجریه است. علی ایحال طبق شواهد فعلی موجود، روند تصویب طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر پی‌گیری نمی‌شود.»

این وزارتخانه در بخش دیگری از توضیحات به قطعی اینترنت در سال 98 اشاره کرد: «برای درک بهتر این موضوع می‌توان به تجربه قطعی گسترده و کامل اینترنت درسال 98 اشاره کرد که در آن دوره ارتباط اینترنت بین‌الملل به‌کلی قطع شده و حتی بسیاری از سرویس‌های داخلی نیز در شرایط پایداری قرار نداشتند در حالیکه در محدودیت‌های اخیر، ارتباطات بین‌الملل در سطح قابل قبولی برقرار بوده و تمامی سرویس‌های داخلی (خدمات بانکی، بیمه‌ای، آموزشی، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، پلتفرم‌های خدمت‌رسان) مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز به‌خوبی در حال سرویس‌دهی بوده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش تعداد کاربران پلتفرم‌ های بومی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر