;
coinex

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]

به تازگی، کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب صورت پذیرفت. گفتنی است این کهکشان تنها 350 میلیون سال پس از انفجار بیگ بنگ شکل گرفته است.

تلسکوپ فوق پیشرفته جیمز وب به تازگی تصویری خیره کننده از کهکشانی که تنها ۳۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته، ثبت کرده است. این قدیمی‌ترین کهکشانی است که تاکنون بشر توانسته آن را مشاهده کند و بدین ترتیب فصل جدیدی از نجوم رقم خورد.

به گزارش دیلی‌میل، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا توانسته با کشف کهکشانی که تنها 350 میلیون سال پس از بیگ بنگ به وجود آمده ، همگان را حیرت‌زده کرده و پنجره جدیدی به سوی دوست‌داران و علاقه‌مندان نجوم گشوده است.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: تصویر آرتمیس 1 از کره زمین ؛ زیبایی در عین سادگی!

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب

گفتنی است این کهکشان که به همراه کهکشان دیگری که ۴۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته و یافت شده‌ است، بسیار درخشان بوده و این احتمال می‌رود که تنها ۱۰۰ میلیون سال پس از رویدادی که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش جرقه‌ی آغاز جهان را زد، شروع به شکل‌گیری کرده باشد.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
هر دو منظومه ستاره‌ای در تصاویر جیمز وب به صورت حباب‌های نارنجی کم رنگ در تاریکی فضا ظاهر می‌شوند و اکنون به لطف قدرت دوربین مادون قرمز جیمز وب در رصد گذشته‌های دور، دیده شده‌اند.

محققان به رهبری موسسه ملی اخترفیزیک رم در ایتالیا می‌گویند این کشف مانند کشف یک «کشور کشف نشده» در کهکشان‌های اولیه است که تاکنون پنهان مانده بود.

پائولا سانتینی، یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در Astrophysical Journal Letters، در بیانیه‌ای گفت:

این مشاهدات ذهن شما را منفجر می‌کند. این یک فصل کاملاً جدید در نجوم است. درست مانند یک حفاری باستان شناسی که در آن ناگهان شهری گمشده را پیدا می‌کنید که اصلا نمی‌دانستید وجود دارد. واقعا تکان‌دهنده است.

اگرچه این کهکشان‌ها بالغ‌تر از کهکشان راه شیری ما هستند، مشاهدات نشان می‌دهد که آنها بسیار کوچکتر هستند. با این حال، این دو کهکشان بسیار درخشان‌تر هستند، که این می‌تواند به دلیل بیشتر بودن جرم آنها باشد.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
گارث ایلینگ‌ورث از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، که در این مطالعه شرکت کرد، می‌گوید:

 آنها همچنین می‌توانند بسیار کم جرم باشند و از ستاره‌های کمتری تشکیل شده باشند که به عنوان جمعیت‌های ستاره‌ای شناخته می‌شوند. اما این ایده تنها در حد یک نظریه باقی مانده است.

اگر این فرضیه درست باشد، ستارگان این منظومه اولین ستارگانی خواهند بود که فقط از هیدروژن و هلیوم اولیه تشکیل شده‌اند. درست قبل از اینکه همجوشی ستاره‌های دیگر، مواد سنگین‌تری را به فضا اضافه کند.

این کهکشان‌ها باید چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شروع به شکل‌گیری کرده باشند. هیچ کس انتظار این را نداشت که عصر تاریکی به این زودی‌ها پایان یافته باشد.

برآوردهای فعلی جیمز وب از فاصله بین دو کهکشان بر اساس اندازه‌گیری طیف مادون قرمز آنها است. در نهایت، اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی بعدی نشان می‌دهد که چگونه نور در این جهان در حال انبساط کشیده می‌شود.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
پاسکال اوش از دانشگاه ژنو در سوئیس در بیانیه‌ای گفت:

اگرچه فاصله این منابع اولیه هنوز با استفاده از طیف‌سنجی تأیید نشده است، روشنایی شدید آنها یک معمای واقعی است که درک ما از شکل‌گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد.

مانند تمام موارد قبلی، این کشف توسط دوربین مادون قرمز جیمز وب (NIRCam) امکان‌پذیر شد.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
دوربین مادون قرمز اولین دوربین در نوع خود است که تلسکوپ جیمز وب را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های کیهانی را که تلسکوپ‌های قبلی نمی‌توانستند ببینند، شناسایی کند. دلیل آن هم این است که این دوربین به طور تخصصی برای دریافت طول موج‌های نزدیک به مادون قرمز و مادون قرمز میانی توسط مهندسین ناسا طراحی شده که نوری فراتر از انتهای قرمز طیف است.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]
آلیسون نورت (Alison Nordt)، مدیر علوم فضایی و ابزار دقیق لاکهید مارتین که این فناوری را طراحی و ساخته، در بیانیه‌ای پیش از این گفته است که این فناوری برای رصد اولین کهکشان‌هایی که پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند و همچنین برای دستیابی به تمام اهداف علمی و اصلی تلسکوپ جیمز وب، ضروری است.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب [+ تصاویر]

دوربین مادون قرمز همچنین یکی دیگر از شگفتی‌های کیهانی را که تا به حال دیده نشده بود در تصویری که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که آغاز آتشین یک ستاره، که به عنوان یک ستاره اولیه نیز شناخته می‌شود بود.

تصویر جدید وب یک ساعت شنی را در آسمان نشان می‌دهد که نشان‌دهنده آغاز ستاره‌ای است که فقط در نور مادون قرمز قابل مشاهده است.

جیمز وب با استفاده از دوربین مخصوص خود می‌تواند به ابر تاریکی که ستاره‌های اولیه را از دید تلسکوپ‌های قبلی دور نگه داشته بود، نفوذ کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز 4 دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. پس از یک ماه، تلسکوپ عظیم الجثه ناسا به مقصد خود در نقطه لاگرانژ 2 رسید. نقطه لاگرانژ 2 مکان ایده آلی برای یک تلسکوپ فرو سرخ است و جیمز وب می‌تواند به بهترین شکل ممکن به ماموریت مهم خود را در دل فضا بپردازد و پرده از راز‌های جهان هستی ما بردارد. همچنین در نقطه لاگرانژ 2، خورشید و زمین همیشه در یک سمت فضا قرار دارند، بنابراین جیمز وب می‌تواند تجهیزات و ابزار نوری خود را همیشه رو به خورشید و در سایه نگه دارد.

این تلسکوپ فضایی پیشرفته مدتی را صرف تنظیم و کالیبره کردن تجهیزات و آیینه‌های بزرگ خود کرد و اولین تصاویر را در ۲۱ و ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد کشف قدیمی‌ترین کهکشان توسط جیمز وب چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر