;
coinex

بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ ؛ شنا کردن خلاف مسیر آب در عصر ارتباطات!

در نتیجه فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده اینترنتی شاهد بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی هستیم. حالا متخصصان بسیاری در حوزه‌های مختلف بیکار شده‌اند.

فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده اینترنتی که از زمان آغاز ناآرامی‌های سراسری در کشور آغاز شد، صنعت دیجیتال مارکتینگ کشور را با بحران‌های بسیاری مواجه کرده و جدیدترین پیامد آن، موجی از بیکاری‌های گسترده است. خرید آنلاین در مهر ماه بنابر گزارش اتاق بازرگانی ایران نسبت به شهریور ماه کاهش قابل توجهی داشته و با کاهش درآمد کسب‌وکارها، فعالان‌ آن‌ها به مرور در حال حذف از اکوسیستم کسب‌وکار آنلاین و اقتصاد دیجیتال کشور هستند.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی

از مهمترین دلایل ورود اتاق بازرگانی به این چالش، ضرر 150 هزار میلیارد تومانی فیلترینگ در مدت اخیر است. این رقم در همین نقطه متوقف نشده و باید توجه داشت که معیشت 9 میلیون نفر در ایران وابسته به فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی است و اینترنت این روزها یک ابزار اصلی کسب‌وکار است.

رئیس اتاق بازرگانی نیز چندی پیش از این با اشاره به چالش‌های روز کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال تاکید کرده بود که فیلترینگ بزرگترین ضرر را به قشر جوان وارد کرده و ادامه آن اقتصاد دیجیتال کشور را نابود می‌کند.

بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ ؛ شنا کردن خلاف مسیر آب در عصر ارتباطات!
بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ

دو بال اصلی دیجیتال مارکتینگ یعنی فعالان حوزه گرافیک و تولیدکنندگان محتوا نیز بعد از آسیب عمیقی که به مشاغل اینستاگرامی در نتیجه فیلترینگ وارد شده، در مدت اخیر با بحران‌ و چالش‌های مهمی مواجه شده‌اند. افزایش تعداد قابل توجه افراد جویای کار این حوزه هم منجر به افزایش نگرانی درباره موج بیکاری در جامعه شده است.

طنز تلخ ماجرا اینجا است که امروز دقیقا افرادی نگران بیکاری خود هستند که دنیای رو به توسعه و خصوصیات نسل Z آن‌ها را به فعالیت در مشاغل مرتبط با تکنولوژی و اینترنت تشویق کرده بود. بازار تا همین یک ماه قبل تشنه فعالیت این قشر بود و حالا دو ماه محدودیت اینترنتی مداوم، افراد فعال در این حوزه را بیش از پیش نگران از دست دادن شغل کرده است. در این میان حتی برخی استارتاپ‌های بزرگ شناخته شده چون دیوار نیز برخی متخصصین خود در حوزه تولید محتوا و مارکتینگ را تعدیل کرده‌اند.

تا همین چندی پیش جذابیت و درآمد مشاغل حوزه‌های مرتبط با تولید محتوا و اینترنت به حدی در حال رشد بود که حتی گروهی به این باور رسیدند که تحصیلات دانشگاهی چاره درست پیدا کردن کار نیست و مهارت‌های حوزه دیجیتال که عموما به طور خودآموز قابل پیگیری هستند بستر مناسب‌تری برای یافتن شغل در اقتصاد بیمار ایران پیش پایشان خواهد گذاشت.

با تمام این اوصاف، نهادهای مسئول و تصمیم‌ساز حاکمیتی مسیر متفاوت در پیش گرفته، در عصر ارتباطات، در قرن بیست و یکم و در دنیای تحت تسلط نسل Z، اصرار به شناکردن خلاف مسیر آب دارند که به نظر کاری نشدنی می‌رسد. حتی در صورت تداوم چنین عملکرد نادرستی، به نظر تبعات چنین اقداماتی می‌تواند دور از انتظار و پیش‌بینی مسئولین باشد و نارضایتی عمومی را در بین این قشر جوان و پرانگیزه افزایش دهد.

تصمیمات فعلی نهادهای حاکمیتی جریان مسیر شغلی را نیز در روزهایی که وضعیت معیشتی روزهای سختی دارد تغییر داده است. در واقع در حالی که انتظار ایجاد مشاغل توسط دولت می‌رفت، مشاغلی که در نتیجه شرایط روز و در بخش خصوصی نیز ایجاد شده بود در حال نابودی هستند!

شواهد جدید حاکی از این است که در حال حاضر هیچ آینده و چشم‌اندازی برای فعالان حوزه آی‌تی و دیجیتال مارکتینگ در پیش نیست و همین شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ ؛ شنا کردن خلاف مسیر آب در عصر ارتباطات!
بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ

در این شرایط تنها روزنه امید افراد و فعالان این حوزه، معجزه رفع فیلتر و شنیدن صدای فعالان این حوزه توسط نهادهای تصمیم‌گیر است. در غیر اینصورت این شرایط موج بزرگی از فیلترینگ را به جامعه تحمیل می‌:ند که به دومینوی آسیب‌های اقتصادی پیاپی منجر می‌شود.

تصویری که انکار آن چاره‌ساز نیست، بیکاری است. بیکاری همان زخم مهمی بود که سال‌هاست اقتصاد کشور با کمک گرفتن از اقتصاد دیجیتال در حال تلاش برای ترمیم آن بود. زخمی که قبل از بهبود حالا دوباره عود کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر