;
coinex

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی ؛ کارتریج هر کیلو 800 تومان!

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی این تجارت را به حوزه‌ای پرسود مبدل کرده است. بنابر جدیدترین گزارش‌ها هر کیلو کارتریج پرینتر 800 تومان قیمت دارد.!

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی که یک سود میلیاردی شده است، اقتصاد پسماند را که یک اقتصاد غیررسمی است به اقتصادی درآمدزا مبدل کرده است. مدیر تحقیق و توسعه یک گروه تولیدی توضیح می‌دهد که دلالان این پسماندهای الکترونیکی را به کشورهای خارجی به خصوص پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی ارسال می‌کنند.

در این گزارش قیمت برخی از پسماندهای الکترونیکی آمده است، به عنوان مثال: کارتریج پرینتر کیلویی حدود ۸۰۰ تومان و برد مدارد الکترونیک نیز هر کیلو 80 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت پسماند گوشی موبایل نیز کیلویی 200 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: تعدیل نیروی گسترده در هلدینگ صباایده ؛ محدودیت‌های اینترنتی دامن شرکت‌های ایرانی را گرفت

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

امروزه اقتصاد پسماند یا زباله‌ای به عنوان نوعی از اقتصاد پنهان و غیررسمی در دنیا رو به گسترش است و پتانسیل بالای موجود و درآمد ناشی از فعالیت حوزه تفکیک و جمع‌آوری پسماندها به واسطه توسعه تکنولوژی و حمایت از فناوران در کشورهای پیشرفته زمینه کارآفرینی و اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

اتفاقی که به گفته یکی از فعالان حوزه دانش بنیان کشورمان در ایران نیز بواسطه فناوران می‌تواند رقم بخورد، چراکه بسیاری از دلالان و حتی فعالانی که در قالب شرکت‌های این حوزه به دنبال سوددهی بالاتر هستند، پسماندهای خود را به بازار سیاه و دلالان برای قاچاق به خارج از کشور عرضه می‌کنند.

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی
سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

اشکان نامدار مدیر تحقیق و توسعه یک گروه تولیدی – صنعتی که با خبرنگار ایرنا گفتگو می‌کرد، افزود:

این دلالان مستقیما پسماندهای جمع‌آوری شده را به بازار سیاه و خارج از کشور از جمله پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی ارسال می‌کنند و در آنجا نیز این پسماندها را بدون توجه به مخاطرات زیست محیطی می‌سوزانند و از آن برخی فلزات گرانبها از جمله طلا، پلاتین، پالادیوم و مس ناخالص استحصال می‌کنند که امکان اینکه با پالایش خلوص این فلزات را هم بالا ببرند وجود دارد.

فروردین ماه امسال بود که توحید صدری نژاد، رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران ارزش تنها ۸ قلم ضایعات اصلی کشور را حدود ۳ میلیارد دلار در سال عنوان کرد که شامل کاغذ، سه گروه پلاستیک، شیشه، آهن، لاستیک و آلومینیوم است، ارزش تنها این ۷۵ هزار میلیارد تومان (به قیمت دلار ۲۵ هزار تومانی) جدا از ضایعات الکتریکی و الکترونیکی است که این رقم را بسیار بسیار بالاتر خواهد برد.

این فناور حوزه پسماندهای الکترونیکی در خصوص مجموعه دانش بنیان راه اندازی شده از سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی ایوانکی تهران گفت: «این گروه علمی متشکل از جمعی از دانش آموختگان نخبه دانشگاه‌های صنعتی برتر کشور است که با راه‌اندازی یک مجموعه فناورانه، بازیافت‌های الکتریکی و الکترونیکی را به فلزات گرانبهایی از جمله طلا، پلاتین، مس و پالادیوم تبدیل می کند و زمینه اشتغال ۶۰ نفر را نیز فراهم کرده‌اند.»

حوزه ای که به گفته نامدار بخش عمده‌ای از آن در خلا سازمانی متولی و نبود نظارت صحیح، به یک چرخه برای سودجویی عده‌ای دلال تبدیل شده است.

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان با بیان اینکه، این شرکت فناور در حوزه صنایع نوین جزو شرکت‌های تک محسوب می‌شود، اظهار کرد:

در حال حاضر با استفاده از یک روش جدید و غیرحرارتی در ایران از پسماندهای الکترونیکی، فلزات ارزشمند و گرانبها استخراج می‌کنیم.

نامدار افزود: «با این اقدام از انتشار فلزات سنگین در طبیعت و آب به عنوان منشا بسیاری از بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کنیم که این یک خدمت بزرگ به محیط زیست و حوزه بهداشت کشور محسوب می‌شود.»

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت فناور پارس چرخش آسیا در ادامه اظهار کرد:

البته در طول سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌های فعال دانشجویی نیز به این کار روی آورده‌اند اما ما به شکل صنعتی این کار را انجام می‌دهیم.

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی
سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

نامدار همچنین درخصوص اینکه، پسماندهای مورد نیاز خود را از چه روشی تهیه می‌کنند، توضیح داد: «پیش از این با روش تهاتر و با همکاری شهرداری یک سری غرفه‌های بازیافت در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران راه‌اندازی کرده بودیم و بخشی را که مربوط به خودمان بود، در قبال خدمتی که انجام داده بودیم، جدا کرده و مابقی را به شهرداری تحویل می‌دادیم اما در حال حاضر این پسماندها را از شهرداری خریداری می‌کنیم.»

وی در خصوص سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی و قیمت خرید انواع پسماندهای الکترونیک و الکتریکی از شهرداری‌ها نیز با بیان اینکه، قیمت هر پسماندی متفاوت است، افزود:

به عنوان مثال از کارتریج پرینتر کیلویی حدود ۸۰۰ تومانی می خریم تا سی پی یو که هر عدد ۲۰ هزار تومان است. یا برد الکترونیکی را کیلویی ۸۰ هزار تومان و گوشی موبایل را ۲۰۰ هزار تومان و کیس کامل، تلویزیون و لوازم الکترونیکی مصرفی تر راکه ارزش اولیه خرید بیشتری دارند، با قیمت بالاتری خرید می‌کنیم و تراز قیمتی این پسماندها از رقم پایین تا رقم‌های خیلی بالا وجود دارد.

حوزه پسماندها از جمله حوزه‌های محدودی است که خوشبختانه مشکل بازار ندارد به طوری که نامدار در پاسخ به این سوال که محصولات خود را به چه شکلی عرضه می‌کنید و آیا مشکل بازار دارید یا خیر می گوید: «مشکل بازار نداریم چراکه یکی از عمده محصولات تولیدی ما کاتود مسی به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات است و بازار فلزات گرانبها نیز همواره موجود است.»

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی
سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

وی درخصوص اینکه چطور از پسماندهای الکترونیکی، طلا بازیافت می‌شود نیز گفت:

در بسیاری از محصولات الکترونیکی لایه‌هایی از طلا به کار رفته است و با ذکر مثالی ادامه داد: از جمله محل اتصال تلفن همراه با شارژر که یک پین سه تایی طلایی رنگ است که یک لایه مسی است اما یک پوشش طلا روی آن خورده است و اگر در حجم قابل بالا جمع آوری شود، میزان طلای ارزشمندی از آن استخراج می‌شود.

نامدار همچنین با بیان اینکه، بردهای مخابراتی پُر از طلا و نقره هستند یا بردهای کامپیوتری و مادربردها و چیپ‌ست‌ها پلاتین طلا دارند، افزود: «در ساعت‌های هوشمند نیز به شدت طلا موجود است و قیمت آنها به همین دلیل با قیمت گوشی هوشمند یکی است.»

این مهندس مواد و متالوژی در ادامه بر ضرورت ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ساماندهی حوزه پسماندها در کشور به منظور حمایت از فناوران، جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و ایجاد اشتغال پایدار نه اشتغال موجود که بواسطه سواستفاد از طبقه ضعیف جامعه صورت می‌گیرد، تاکید کرد.

برای تامین مواد اولیه خود به شدت نیازمند همراهی مردم هستیم

این مهندس متالوژی با بیان اینکه، متاسفانه در تامین نهاده‌های اولیه برای تولید با مشکل مواجه هستیم، گفت:

بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی همچون شرکت‌های برق، مخابرات و پتروشیمی‌ها می‌توانند به شکل صحیح نهاده‌ها و پسماند مورد نیاز ما را تامین کنند اما این مهم با مشکل مواجه است.

نامدار با بیان اینکه، نیازمند همکاری بیشتر مردم در زمینه تحویل پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی خود به شهرداری‌ها هستیم، افزود: «مردم برای کمک به ما می‌توانند بازیافت‌های الکتریکی و الکترونیکی خود را در مناطق مختلف به شهرداری‌ها تحویل دهند و در حال حاضر شهرداری تهران، مشهد و یزد با ما همکاری می‌کنند.»

سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی

وی با بیان اینکه، این مجموعه فناورانه از توان روزانه بازیافت ۶ تن و سالانه ۲ هزار تن پسماند الکترونیکی و الکتریکی برخوردار است، گفت:

این درحالی است که به دلیل عدم تامین نهاده، خیلی کمتر از ظرفیت و توان خود فعالیت می‌کنیم.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت فناور پارس چرخش آسیا اظهار داشت: «۱۲ سال است که در این زمینه فعال هستیم و برای راه‌اندازی و تجهیزات بزرگترین و مجهزترین سایت فرآوری زباله‌های الکترونیکی کشور بر اساس استانداردهای روز اروپا تاکنون ۵ میلیون دلار هزینه کرده‌ایم. این درحالی است که ما تاکنون نتوانسته‌ایم کوچکترین تسهیلاتی دریافت کنیم و ما به شدت نیازمند تسهیلات لازم برای انجام برخی پروژه‌ها، توسعه اشتغال و کارآفرینی و البته تبلیغات و فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سود میلیاردی تجارت پسماندهای الکترونیکی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر