;
coinex

فوران بزرگترین آتشفشان جهان ؛ ماونا لوا فوران کرد! [+ فیلم]

فوران بزرگترین آتشفشان جهان در شرایطی رخ داده، که این آتشفشان که به عنوان بزرگترین آتشفشان فعال دنیا شناخته می‌شود از سال 1984 تاکنون فوران نکرده بود.

فوران بزرگترین آتشفشان جهان، ماونا لوا یکی از 5 آتشفشان تشکیل‌دهنده جزایر هاوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام محسوب می‌شود. این آتشفشان، یک آتشفشان سپری محسوب می‌شود و بزرگترین آتشفشان زیردریایی زمین از نظر حجم و اندازه به شمار می‌رود. حالا شاهد فوران بزرگترین آتشفشان دنیا هستیم.

بیشتر بخوانید: پورشه کوهنوردی که از بلندترین آتشفشان جهان بالا رفت

فوران بزرگترین آتشفشان جهان

محیط قاعده مخروط ماونا لوا ۶۰۰ کیلومتر و قله آن نسبت به کف اقیانوس آرام که آن را احاطه کرده‌است ۱۰ کیلومتر ارتفاع دارد و به‌طور کلی حجمی بالغ بر ۱۸٬۰۰۰ مایل مکعب (۷۵٬۰۰۰ کیلومتر مکعب) را شامل می‌شود. هر چند، ارتفاع نوک قله آن در حدود ۱۲۵ فوت (۳۸ متر) از آتشفشان همسایه‌اش، مائونا کیا کوتاه‌تر است. ویدیو فوران آتشفشان ماونا لوا را در ادامه ببینید:

ماونا لوا همراه با سایر قسمت‌های جزایر هاوایی، نشان‌دهنده موادی هستند که به وسیله فوران‌هایی که از یک میلیون سال پیش تاکنون ادامه داشته‌اند، شکل گرفته‌اند. این آتشفشان دست‌کم در حدود ۷۰۰۰۰۰ سال است که در حال فوران است و احتمالا، در حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پیش به لایه‌های بالایی سطح دریا رسیده‌است.

در الگوی شکل‌گیری آتشفشان‌های هاوایی، ماونا لوا سرآغازش با فوران‌های زیرسطحی است که به تدریج از طریق فوران‌های زیرزمینی و انباشت تدریجی بازالتهای قلیایی سر از آب دریا بیرون آورده‌است. اگر چه فعالیت این آتشفشان توسط کیلاویا، آتشفشان دیگر و همسایه‌اش در هاوایی تحت‌الشعاع قرار گرفته، با این همه ماونا لوا همچنان فعال است.

فوران بزرگترین آتشفشان جهان ؛ ماونا لوا فوران کرد! [+ فیلم]

گفتنی است که آخرین فوران ماونا لوا از ۲۴ مارس تا ۱۵ آوریل ۱۹۸۴ رخ داد. هیچ فوران اخیر آتشفشان منجر به تلفات نشده‌است، اما فوران در سال ۱۹۲۶ و ۱۹۵۰ باعث تخریب روستاها شد، و شهر هیلو، هاوایی تا حدی از اواخر قرن نوزدهم بر روی جریان گدازه ساخته شده‌است. به دلیل خطرات بالقوه‌ای که برای مراکز جمعیتی ایجاد می‌کند، ماونا لوا بخشی از برنامه آتشفشان‌های دهه است، که مطالعه در مورد خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان را تشویق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فوران بزرگترین آتشفشان جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر