;
coinex

تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام شد

جزئیات طرح تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام شد. این طرح در سال گذشته کلید خورد، اما به دلیل برخی تغییرات تا کنون اجرا نشده بود.

تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده به همراه جزئیات طرح و تعداد خودروی در نظر گرفته شده، توسط معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسی‌رانی شهر تهران اعلام شد. سال گذشته قرار بود 2000 دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی شوند. اما چون خودوری سمند به دلیل برخی مشکلات توقف تولید شد، این کار عملیاتی نشد.

از این 2000 دستگاه تاکسی، 1000 دستگاه خودروی سمند بود که با مخالفت اداره استاندارد پلاک‌گذاری نشد. زیرا ملاک عمل برای تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده نوع کاربری، نوع خودرو، سال تولید و مدل خودرو است.

بیشتر بخوانید: رشد چشمگیر قیمت خودرو در یک هفته ؛ خبری از کاهش قیمت نیست!

تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام شد

سال گذشته قرار بود ۲۰۰۰ تاکسی نوسازی شود. از این تعداد حدود ۱۰۰۰ تاکسی سمند به مشکل برخورد و به‌دلیل عدم موافقت اداره استاندارد، پلاک‌گذاری آنها متوقف شد تا مواردی که اداره استاندارد اعلام کرده بود، برطرف شود و سپس این خودروها به رانندگان تاکسی تحویل داده شود.

حال قرار است تسهیلاتی 70 درصدی براساس وام قرض‌الحسنه و برمبنای منابع بیت‌المال شهری به رانندگان پرداخت شود تا ابتیاع تاکسی‌های سورن با قیمتی در حدود 276 میلیون تومان برای این عده امکان‌پذیر شود. گفتنی است که اولویت با دارندگان تاکسی‌های خطی قدیمی پیکان، پراید و روآ خواهد بود.

تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده

«علی محتشمی‌پور» در‌خصوص روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با بیان اینکه خودروی سمند سورن توانسته تأییدیه‌های زیست‌محیطی را برای استفاده به‌عنوان تاکسی کسب کند، گفت: «ایران خودرو اعلام کرده است که در حال حاضر 2000 دستگاه سورن موجود دارد و ما نیز برنامه‌ریزی‌هایی را برای جذب این 2000 خودروی سورن به‌عنوان تاکسی انجام داده‌ایم، به‌گونه‌ای که قرار شده است در حوزه تسهیلات، افزایش وام نوسازی تاکسی را داشته باشیم.»

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت:

تا پایان سال گذشته وام‌های نوسازی تاکسی 90 میلیون تومان و با بازپرداخت پنج‌ساله بود که از طریق صندوق کارآفرینی امید و مبتنی بر تبصره 18 پرداخت می‌شد، اما امسال با حذف تبصره 18 این مبلغ از دست رفت و قرار شد که فعلاً برای این 2000 دستگاه سورن، 2000 فقره تسهیلات از طریق منابع داخلی شهرداری تأمین شود و همچنین شاهد افزایش سطح تسهیلات باشیم؛ به‌گونه‌ای که حداقل این تسهیلات 70 درصد قیمت نهایی خودرو را پوشش دهد. قرار است تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه و از منابع شهری که بیت‌المال است، پرداخت شود. دیگر قرار نیست رویه نوسازی گذشته تکرار شود؛ یعنی به‌صورت یکنواخت به هر راننده تاکسی این تسهیلات تخصیص داده شود.

تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده

وی در مورد نحوه تخصیص تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده، توضیح داد: «رانندگان تاکسی‌های فرسوده بر‌اساس فاکتورهای مشخص انتخاب می‌شوند که بر این اساس، نوع کاربری، نوع خودرو و مدل تولید و مدل خودرو ملاک عمل است؛ به‌گونه‌ای که تاکسی‌های خطی در اولویت قرار دارند و تاکسی‌های قدیمی‌تر همچون پیکان، پراید و روآ نسبت به سمند در اولویت نوسازی‌اند و تاکسی‌های تولیدی تا سال 87 در اولویت اول هستند و بسته به سال تولید، تاکسی‌های دیگر در اولویت‌های بعدی نوسازی قرار می‌گیرند. همچنین، اطلاعات تاکسیرانان متقاضی نوسازی احصا شده و به شرط توان تأمین مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی با قیمت خودرو، در رنکینگ قرار می‌گیرند و آنهایی که امتیاز بالاتری کسب کنند، در اولویت تخصیص تسهیلات نوسازی قرار می‌گیرند.»

محتشمی‌پور در مورد قیمت نهایی سورن، گفت:

«قیمت اعلامی 276 میلیون تومان بوده است، اما تا زمانی که در سامانه نوسازی قیمت نهایی مشخص نشود، ملاک عمل ما نیست و این در حالیست که 70 درصد این مبلغ قرار است به‌صورت تسهیلات به رانندگان تاکسی‌های فرسوده متقاضی نوسازی اختصاص داده شود که به‌زودی تفاهم‌نامه آن امضا شده و سازوکارها مشخص می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر