;
coinex

ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب ؛ گزارش مالی آبان ماه شرکت‌های خدمات اینترنتی

ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب در حالی است که پیش از این هر دو شرکت‌ به دلیل محدودیت‌های اینترنت با کاهش درآمد دست و پنجه نرم می‌کردند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت پس از مشکلاتی مانند فیلترینگ اینستاگرام و محدودیت‌های اینترنت با کاهش درآمد روبرو شدند و در ماه گذشته طبق گزارش‌های منتشر شده شاهد ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب بوده‌ایم.

بنابر این گزارش و با این روند، درآمد آبان ماه برخی اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت مثل آسیاتک از محل فروش ترافیک اینترنت تقریباً با توقف روبرو شده؛ به نظر این موضوع حاکی از توقف کاهش مصرف اینترنت پس از فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ باشد. این در حالی است که طبق برآورد تخمین‌ها به نظر می‌رسد با فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ تا حدود 30 درصد ترافیک اپراتورهای اینترنت ثابت، کاهش پیدا کرده باشد.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب

بر اساس گزارش‌های مالی آسیاتک در پایان مهرماه، به نظر می‌رسد این شرکت به دلیل فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ بیش از 18 میلیارد تومان کاهش درآمد‌های خود را شناسایی کرده است؛ با این حال صورت‌های مالی این شرکت در پایان آن ماه، خبر از توقف تقریبی این روند نزولی می‌دهد. پیش از این نیز مدیرعامل آسیاتک در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که کاهش مصرف ترافیک اینترنت تنها یک بار اتفاق افتاده و اکنون به اتمام رسیده است.

ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب

با وجود اینکه هنوز میزان درآمد آسیاتک به سطح درآمدی شهریور ماه دست پیدا نکرده است. اما با توجه به صورت‌های مالی این شرکت که برای ماه آبان‌ بر روی سایت کدال قرار گرفته می‌توان توقف روند کاهش درآمدها را نتیجه گرفت.

در آبان‌ماه آسیاتک کمی بیش‌تر از 64 میلیارد و 828 میلیون تومان از محل فروش خدمات اینترنتی درآمد داشته که البته حدوداً یک میلیارد تومان کمتر از ماه مهر است. اما با توجه به اینکه این کاهش درآمد در ماه مهر نسبت به شهریور، حدود 15 میلیارد تومان بوده است؛ می‌توان بر این نظر عقیده داشت که روند کاهش درآمد تقریباً متوقف شده است. با وجود این، امکان بازگشت به درآمدی در سطح 80 میلیارد تومان شهریور ماه، همچنان مشخص نیست.

این شرکت ردیف‌های درآمدی دیگری هم دارد که در مجموع درآمد این شرکت را در آبان‌ماه به بیش از 98 میلیارد تومان رسانده است. بنابراین حدود دو میلیارد تومان بیش از مهر امسال درآمد کسب کرده است.

درآمد آسیاتک از محل فروش خدمات فناوری اطلاعات نیز در ماه آبان نسبت به مهر حدوداً 692 میلیون تومان افزایش داشته است و به این صورت کاهش درآمدهای آسیاتک از این دو محل که در مهرماه نسبت به شهریور بیش از 18 میلیارد تومان را به ثبت رسانده بود حال در ماه آبان نسبت به مهر به صورت چشمگیری به کمتر از 370 میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که شرایط برای دیگر اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت ثابت حاضر در بازار سرمایه، یعنی های‌وب، آنچنان مطلوب نبوده و روندی متفاوت با آسیاتک را تجربه می‌کند. با اینکه اپراتورهای ثابت و همراه در مهرماه عنوان می‌کردند درآمدشان از محل فروش خدمات اینترنتی کاهش پیدا کرده، صورت‌های مالی های‌وب افزایش درآمدها را نشان می‌داد؛ اما در آبان که روند کاهش در اپراتورها با شیب کمتری دنبال شده و برخی از آن‌ها شاهد توقف روند نزولی درآمد خود بودند، اما های‌وب کاهش بیش از چهار میلیارد تومانی را در سرویس‌های مرتبط با پروانه FCP تجربه کرده است.

ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب

این کاهش درآمد های‌وب در ردیف‌های خدمات رادیوترانک و سرویس‌های مرتبط با پروانه FWA نیز نمود پیدا کرده؛ اما در خدمات عمومی اجباری (USO) در مناطق روستایی افزایش درآمد را به ثبت رسانده است. در کل درآمدهای شرکت های‌وب از سرویس‌های مختلف در آبان‌ماه به بیش از 105 میلیارد تومان رسیده که در حدود 3.5 میلیارد تومان درآمد بیش از مهرماه را به ثبت رسانده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره ثبات درآمد آسیاتک و تداوم روند نزولی های وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر