;
coinex

کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان تا 6 ماه دیگر

ایلان ماسک انتظار دارد آزمایش‌های بالینی انسانی برای تحقق کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان تا 6 ماه دیگر آغاز شود.

پس از آزمایشات فراوان، حال ایلان ماسک در نظر دارد تراشه مغزی بی‌سیمی که توسط شرکتش Neuralink ساخته شده است، آزمایش‌های بالینی انسانی را در شش ماه آینده آغاز کند، زیرا این شرکت به زمان‌بندی‌های قبلی تعیین‌شده توسط او توجهی نکرد.

بیشتر بخوانید: دستگاه خواندن ذهن افراد اختراع شد؛ بدون تماس لمسی و بدون هیچ تراشه‌ای!

کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان

این شرکت در حال توسعه رابط‌های تراشه‌های مغزی است که می‌گوید می‌تواند بیماران معلول را قادر به حرکت و مغز را وادار به ارتباط مجدد با عصب‌های مربوطه کند. همچنین ماسک روز چهارشنبه در صحبت‌های خود، به بازیابی بینایی نیز اشاره کرد و آن را جزء اهداف مهم این فناوری دانست.

Neuralink که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و آستین، در ایالت تگزاس مستقر است، در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی را روی حیوانات انجام داده است زیرا به دنبال تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شروع آزمایش‌های بالینی روی افراد است.

کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان تا 6 ماه دیگر
کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان

ماسک در ادامه اظهار داشت:

«ما می‌خواهیم بسیار مراقب و مطمئن باشیم که قبل از قرار دادن دستگاه در مغز انسان، تراشه به خوبی کار می‌کند».

او همچنین در سخنرانی با جمعی از مدعوین منتخب در یک سخنرانی در دفتر مرکزی Neuralink که تقریباً سه ساعت به طول انجامید، بر سرعت توسعه دستگاه خود توسط شرکت تأکید کرد. وی افزود:

«پیشرفت در ابتدا، به ویژه در مورد انسان‌ها، شاید به‌شدت آهسته به نظر برسد، اما ما همه کارها را انجام می‌دهیم تا آن را به صورت موازی برای استفاده در یک مقیاس بزرگ برسانیم. بنابراین، در تئوری، پیشرفت باید تصاعدی باشد.»

او همچنین اشاره کرد که دو کاربرد اول برای انسان که توسط دستگاه Neuralink مورد هدف قرار گرفته‌اند، در بازگرداندن بینایی و فعال کردن حرکت عضلات در افرادی است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. او بر این باور است که حتی اگر کسی هرگز بینایی نداشته باشد، مثل اینکه نابینا به دنیا آمده باشد، ما معتقدیم که می‌توانیم بینایی او را بازیابی کنیم.

کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان تا 6 ماه دیگر
کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان

این رویداد در ابتدا برای 31 اکتبر برنامه ریزی شده بود اما ماسک آن را چند روز قبل بدون ذکر دلیل به تعویق انداخت.

آخرین آزمایش عمومی Neuralink، بیش از یک سال پیش، شامل یک میمون با یک تراشه مغزی بود که با فکر کردن به تنهایی یک بازی رایانه‌ای انجام می‌داد.

ماسک که مدیرعامل شرکت‌هایی نظیر تسلا، شرکت موشک اسپیس ایکس و پلتفرم رسانه اجتماعی توییتر می‌باشد، بیشتر به‌خاطر اهداف بزرگی مانند استعمار مریخ و نجات بشریت شناخته شده است. جاه طلبی‌های او برای Neuralink، که در سال 2016 راه‌اندازی کرد، در همین مقیاس، بزرگ است.

او می‌خواهد تراشه‌ای بسازد که به مغز اجازه می‌دهد دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده را کنترل کند و در نهایت به افراد فلج اجازه می‌دهد تا عملکرد حرکتی خود را بازیابند و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون، زوال عقل و آلزایمر را درمان کنند. او همچنین از ترکیب مغز با هوش مصنوعی صحبت می‌کند.

با این حال، Neuralink عقب‌تر از برنامه کار می‌کند. ماسک در ارائه‌ای در سال 2019 گفت که قصد دارد تا پایان سال 2020 تأییدیه نظارتی را دریافت کند. سپس در کنفرانسی در اواخر سال 2021 گفت که امیدوار است آزمایش‌های انسانی را در سال جاری آغاز کند.

کارمندان فعلی و سابق گفته‌اند که Neuralink بارها ضرب‌الاجل‌های داخلی را برای کسب تأییدیه FDA برای شروع آزمایش‌های انسانی از دست داده است. رویترز در ماه اوت گزارش داد که ماسک در اوایل سال جاری با رقیب خود یعنی Synchron در مورد یک سرمایه گذاری بالقوه پس از ابراز ناامیدی به کارمندان Neuralink در مورد پیشرفت کند آنها تماس گرفت.

Synchron با کاشت تراشه خود در مغز یک بیمار در ایالات متحده برای اولین بار در ماه جولای از بزرگترین چالش پیش روی خود عبور کرد، سپس در سال 2021 مجوز قانونی ایالات متحده را برای آزمایشات انسانی دریافت کرد و حال، مطالعات را روی چهار نفر در استرالیا به پایان رسانده است اما ایلان ماسک تاکنون موفق به نهایی کردن پروژه بزرگ خود نشده و کماکان باید تا 6 ماه دیگر منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این ایده این مرد جاه طلب نهایی خواهد شد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تحقق کاشت تراشه‌های نورالینک در مغز انسان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Reuters

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر