;
coinex

پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022 ؛ دیپ فیک، دارک وب و انحراف ذهن!

طی گزارشی از سوی سردبیران، لیست پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022 منتشر شد که در بین آن کلماتی عجیب به عنوان پر جست‌وجو‌ترین کلمات دیده می‌شوند.

طبق اعلام وب‌ستر، در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میزان جست‌وجو برای کلمه «Gaslighting» در وب‌سایت مریم وبستر ۱۷۴۰ درصد افزایش یافته است. اما اتفاق دیگری را هم شاهد بودیم. برخلاف بیشتر کلمات منتخب، یک حادثه واحد را نمی‌توان دلیل جستجوی فراوان این عبارت دانست.

بیشتر بخوانید: دستاورد دانشمندان ایرانی برای کاهش مضرات پیتزا و کیک

پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022

پیتر سوکولوفسکی، سردبیر مریم وبستر، بیان کرد:

«این کلمه به ویژه در چهار سال گذشته، با سرعتی در زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفت که تعجب من و بسیاری از همکارانم را درپی داشت.»

او همچنین گفت:

«این کلمه‌ای بود که به طور مکرر در هر روز از سال، کاربران آن را جست و جو می‌کردند.»

موارد زیادی باعث افزایش توجه مردم به این عبارت شده‌ است. ما دیپ‌فیک و وب سیاه را داشتیم. دولت‌های پنهان و اخبار جعلی را داشتیم و مقدار زیادی ترول را شاهد بودیم.

بهترین تعریف مریم وبستر برای Gaslighting، دستکاری روانی یک فرد است، که به حالتی اطلاق می‌شود که معمولاً در یک دوره زمانی طولانی، قربانی را وادار می‌کند اعتبار افکار، درک واقعیت یا خاطرات خود را زیر سوال ببرد و منجر به سردرگمی، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، عدم اطمینان از ثبات عاطفی یا روانی و وابستگی به مهاجم می‌شود.

پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022 ؛ دیپ فیک، دارک وب و انحراف ذهن!
پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022

Gaslighting ابزار شنیعی است که به دفعات توسط افراد سوءاستفاده‌گر، سیاستمداران و خبرسازان در روابط استفاده می‌شود. این ابزار در روابط رمانتیک یا فراتر از آن در خانواده و حتی بین دوستان به کار می‌رود. گاهی هم به عنوان یک تاکتیک شرکتی یا راهکاری برای گمراه‌ کردن عموم استفاده می‌شود. پدیده «medical gaslighting» (تحمیق پزشکی) هم وجود دارد که به زمانی اشاره دارد که یک متخصص، نشانه‌های بیمار یا بیماری او را تقلیل می‌دهد و می‌گوید «همه در ذهن توست».

هرچند به تازگی مثلاً با آلبوم ۲۰۲۰ گروه the Chicks به نام «Gaslighter» مردم توجه بسیاری به این کلمه کردند ، اما تولد این عبارت به ۸۰ سال پیش و نمایش «Gas Light» از پاتریک همیلتون در سال ۱۹۳۸ برمی‌گردد.

این نمایشنامه دو اقتباس سینمایی را در دهه 1940 به وجود آورد. یکی، « Gaslight» جورج کوکور در سال 1944، با بازی اینگرید برگمن در نقش پائولا آلکویست و چارلز بویر در نقش گرگوری آنتون. این دو پس از یک رابطه عاشقانه عمیق، با هم ازدواج می‌کنند و معلوم می‌شود که گرگوری یک فریبکار خبره است. او چنین القا می‌کند که شکایت‌های همسرش در مورد کم‌نوری مداوم خانه شهریشان در لندن ساخته ذهن بیمار اوست. در حالی که این قضیه صحت نداشت.

سوکولوفسکی گفت که مرگ آنجلا لنزبری در اکتبر باعث شد تا برخی از آنها به جستجوی این کلمه علاقه‌مند شوند. او نقش نانسی اولیور، خدمتکار جوانی را بازی کرد که توسط گریگوری استخدام شده بود و به او گفته بود که همسرش را آزار ندهد.

اصطلاح gaslighting بعدها توسط پزشکان سلامت روان برای توصیف بالینی نوعی کنترل اجباری طولانی مدت در روابط توهین آمیز مورد استفاده قرار گرفت. سوکولوفسکی گفت:

«مفهومی از یک فریب آگاهانه را داریم که فرد به فریب واقف است و موضوع یک دروغ مستقیم، مثل اینکه من کیک‌ها را نخوردم، نیست. کمی غیرمستقیم‌تر از این است و نوعی استراتژی یا برنامه بلندمدت را در دل خود دارد.»

Merriam-Webster که ماهانه 100 میلیون بازدید از صفحه را در سایت خود ثبت می‌کند، کلمه سال خود را تنها بر اساس داده‌ها انتخاب می‌کند. سوکولفسکی و تیمش کلمات همیشه سبزی را که جست‌وجوی مداوم دارند کنار زده و عباراتی را که به یکباره مورد توجه قرار گرفته‌اند مشخص می‌کنند.

آنها بررسی دقیقی روی چرایی جست‌وجوی کلمات انجام نمی‌دهند زیرا دلیل جست‌وجو می‌تواند هر چیزی از بررسی املا تا تعریف یا الهام و انگیزه گرفتن باشد. شاید بسیاری از کسانی که «gaslighting» را جست‌وجو کردند کنجکاو بودند تا بدانند این عبارت، تک‌کلمه‌ای است یا دوکلمه‌ای، یا یک خط‌ تیره (-) در میان دارد.

سوکولفسکی می‌گوید «gaslighting» در تمام طول سال ۲۰۲۲ بین ۵۰ کلمه پرجست‌وجوی مریم وبستر بوده است و به همین دلیل به عنوان کلمه سال انتخاب شد. سال گذشته عنوان کلمه سال به «Vaccine» (واکسن) اختصاص یافت. دیگر کلماتی که امسال در جایگاه ۱۰ کلمه برتر قرار داشتند عبارت‌اند از:

  • «Oligarch»، به دلیل حمله روسیه به اوکراین
  • «Omnicorn»، سویه‌ای از کووید-۱۹ و پانزدهمین حرف الفبای یونانی
  • «Codify»، در یکی از مفاهیم به معنی وضع قانون و دلیل شهرتش هم مساله تبدیل حقوق سقط به یک قانون فدرال است.
  • «Queen consort»، لقب کامیلا، همسر کینگ چارلز
  • «Raid»، در یکی از معانی به تفحص املاک متهمان اشاره می‌کند و به دلیل بازرسی از منزل دونالد ترامپ در مارولاگو مورد توجه کاربران قرار گرفت.
  • «Sentient» ، به معنی دارای درک و احساس (ادعای مهندس سابق گوگل در مورد یکی از نسخه‌های هوش مصنوعی منتشرنشده این شرکت باعث شد این عبارت در کانون توجه قرار گیرد).
  • «Cancel Culture»، نیازی به تعریف و دلیل ندارد.
  • «Loamy»، که کاربران بازی کلمات Wordle در ماه آگوست به سراغش رفتند اما کلمه درست آن روز «Clown» بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد پرجستجوترین کلمات دیکشنری مریم وبستر 2022 چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Apnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر