;
coinex

گنبد دفاعی ضد پهپاد ایالات متحده امریکا با موفقیت آزمایش شد!

واشنگتن – دفتر مشترک سیستم‌های ضد پهپاد پنتاگون اعلام کرد که آزمایش سامانه گنبد دفاعی ضد پهپاد که توسط کمپانی رافائل اسرائیلی – امریکایی ساخته شده، موفقیت آمیز بوده است.

اگر صنایع نظامی و فناوری مخصوص به آن را دنبال کنید، از داغ بودن بازار هواپیماهای بدون سرنشین اطلاع دارید؛ این روزها با توجّه به جنگ روسیه – اکراین و استفاده از پهپاد در هر دو طرف درگیری علیه مواضع یکدیگر، لزوم سامانه پدافندی برای پهپادهای متخاصم بیش از پیش احساس شد.

بنابراین، ایالات متحده امریکا و اسرائیل با همکاری هم توانسته‌اند سامانه‌ای را توسعه دهند که به گفته آن‌ها آزمایشات را با موفقیت از سر گذرانده است. مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: ببینید: مشتری پهپادهای ایرانی چه کشورهایی هستند؟ ویدیویی از شگفت‌زدگی روس‌ها از پهپادهای ایرانی!

گنبد دفاعی ضد پهپاد ایالات متحده امریکا

شرکت رافائل سیستم گلوبال ساتینمنت (Rafael Systems Global Sustainment) در بیانیه‌ای افزود:

«سامانه گنبد پهپادی (Drone dome) که قابلیت‌هایی نظیر شناسایی بی‌درنگ و منهدم‌سازی با لیزر را دارد، در برابر اهداف خود در طی ماه آوریل (اردیبهشت) آزمایش‌ها را با موفقیت از سر گذراند و اکنون واجد شرایط رقابت برای فرصت‌های قرارداد فدرال CaaS در ایالات متحده است.»

گنبد دفاعی ضد پهپاد

در حقیقت امر، شرکت اصلی سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل، مغز متفکر سامانه دفاع موشکی و توپخانه‌ای موسوم به گنبد آهنین اسرائیل بوده که با کمک صنایع هوافضای این کشور توسعه یافته است.

مشخصات فنی گنبد دفاعی ضد پهپاد

این سامانه گنبد پهپادی یک سیستم هوایی ضد بدون سرنشین (C-UAS) مبتکرانه و سرتاسری بوده که در تمام شرایط آب و هوایی و در 360 درجه‌ قادر است به دفاع بی‌درنگ در برابر هواپیماهای بدون سرنشین متخاصم بپردازد. بخشی از این امکانات را مشاهده کنید:

  • رادار آر‌پی‌اس- 42 (RPS-42): بستر راداری پالس داپلر، سامانه‌ای است که می‌تواند انواع وسایل نقلیه هوایی – از جمله جنگنده‌ها، هلیکوپترها، پهپادها، هواپیماهای ترابری و غیره را در بردهای تاکتیکی، شناسایی، طبقه‌بندی و ردیابی کند. هم‌چنین با تعبیه‌ی 4 عدد از این سامانه راداری، قادر است پوشش 360 درجه‌ای ارائه دهد.
  • الکترواپتیکال/مادون قرمز (EO/IR): سیستم‌های تصویربرداری‌ای هستند که هم برای کاربردهای نظامی و هم غیرنظامی استفاده می‌شوند. این سامانه شامل حسگرهای نور مرئی و فروسرخ است. از آنجایی که سامانه‌های EO/IR هر دو طول موج مرئی و مادون قرمز را در بر می‌گیرند، آگاهی کامل موقعیتی را هم در روز و هم در شب و در شرایط کم‌نور فراهم می‌کنند.
  • سنسورهای فرکانس رادیویی تشخیص و انهدام نرم (RF): این سنسور فرکانس رادیویی (RF) سیگنال‌ها را دریافت و تجزیه و تحلیل می‌کنند و نه تنها می‌تواند هواپیماهای بدون سرنشین را به‌طور بی‌درنگ شناسایی کند، بلکه قادر است آنها را طبقه‌بندی کرده و در صورت لزوم روی آن‌ها پارازیت بیندازد.

این شرکت گفت که چندین مورد از این تجهیزات، اکنون در شبکه‌های دفاعی ایالات‌متحده در مقیاس جهانی ادغام و مستقر شده است.

گنبد دفاعی ضد پهپاد
سامانه لیزر

اریک ال. براون، افسر ارشد فناوری در کمپانی رافائل مستقر در مریلند گفت:

«ما مفتخریم که می‌بینیم این فناوری پیشرفته با موفقیت توسط شرکای آمریکایی ما در خاک آمریکا آزموده شده است.»

مقیاس استفاده از گنبد دفاعی ضد پهپاد

زیرساخت ماژولاری متشکل از تشخیص و طبقه‌بندی توسط حسگرهای الکترونیکی، شکست توسط افکتورهای جنبشی (لیزر) و الکترونیکی (Jammer) است و هم‌چنین با الگوریتم‌های یادگیری ماشینِ منحصربه‌فرد درون چند سنسور/مولتی افکتور، فرمان و کنترل معماری باز ارائه می‌دهد که قادر است فضای هوایی را ایمن سازد.

گنبد دفاعی ضد پهپاد

به گفته کمپانی رافائل، قابلیت‌های هوش مصنوعی این سامانه تصویر دقیق‌تری از تهدیدهای پیش‌رو ارائه می‌دهد. چنان‌که این اطلاعات به سامانه این امکان را می‌دهد که هم عناصر تهدیدگر خاص را با دقت بیشتری شناسایی کرده و هم هدف را سریعتر و کارآمدتر درگیر و خنثی کند.

به ظاهر انعطاف‌پذیری این سامانه در بین برنامه‌های نظامی و غیرنظامی، حفاظت پیشرفته‌ای را برای نیروهای واکنش سریع، تأسیسات حساس و حفاظت از مرزها و همچنین اهداف غیرنظامی آسیب‌پذیر فزاینده‌ای مانند فرودگاه‌ها و سایر تأسیسات عمومی ارائه می‌سازد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس:Rafael-usa

دیدگاه شما دربارهٔ سامانه گنبد دفاعی ضد پهپاد امریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر