;
coinex

شرایط آزادسازی قیمت خودرو رسما اعلام شد

شرایط آزادسازی قیمت خودرو به طور رسمی اعلام شد. بنابراین خبر، آزادسازی قیمت خودرو شامل 3 شرط کلی می‌شود که جزئیات این 3 شرط را در ادامه نوشتار می‌خوانید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، شرایط آزادسازی قیمت خودرو را که در حالت کلی به سه قسمت تقسیم می‌شود، شرح داد. یکی از این شروط، تقویت بخش خصوصی است که البته نیاز مبرم به پشتوانه مالی دارد.

البته این مقام مسئول ضمن شرح شرایط، در نهایت حذف سیاست قیمت‌گذاری را غیرممکن برشمرد و بدین‌ترتیب آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت.

بیشتر بخوانید: ماجرای تقلب در قرعه کشی ایران خودرو چیست؟

شرایط آزادسازی قیمت خودرو اعلام شد

سه روز قبل بود که بار دیگر زمزمه آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد، اما حالا خبر می‌رسد که حتی زمزمه اجرای چنین برنامه‌ای نیز با شرط و شروط تقریبا محالی همراه شده است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در گفتگوی اخیر خود، به سه شرط آزادسازی قیمت خودرو اشاره کرد. در صورت عملی شدن واردات خودرو و عرضه خودروهای خارجی به بازار کشور، افزایش تیراژ محصولات در بخش خصوصی و همین‌طور واگذاری سهام خودروسازان دولتی به بخش خصوصی، می‌توان روی سیاست قیمت‌گذاری دستوری خط کشید.

سه شرط آزادسازی قیمت خودرو در حالی مطرح شده که هر یک از این شروط از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته‌اند، ولی هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌آید شرایط آزادسازی قیمت خودرو به این زودی مهیا شود.

شرایط آزادسازی قیمت خودرو

قانون منع واردات خودرو با به پایان رسیدن اردیبهشت‌ماه منقضی شد، ولی مدت زیادی طول کشید تا آیین‌نامه به تصویب برسد. بندهای آیین‌نامه نیز به‌قدری مبهم، محدودکننده و سخت‌گیرانه هستند که اکثر شرکت‌های واردکننده قدیمی توانایی فعالیت در این حوزه را ندارند. در عوض سهم اصلی به خودروسازان رسیده است!

در مورد شرط دوم، یعنی تقویت بخش خصوصی نیز باید گفت که این موضوع بدون اختصاص منابع مالی امکان‌پذیر نیست و ظاهرا دولت پولی برای کمک به بخش دولتی ندارد. از طرف دیگر، تحریم‌های بین‌المللی نیز به شدت موجب زیان به بخش خودروسازی شده و به طور خاص، روند فعالیت شرکت‌های خصوصی را کند کرده است. با توجه به کمبود نقدینگی و ادامه تحریم‌ها، انتظار افزایش تیراژ در بخش خصوصی چندان معقولانه به نظر نمی‌رسد.

و در نهایت شرط سوم یعنی واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا و در نهایت خصوصی‌سازی کامل خودروسازی، چندان امکان‌پذیر و شدنی به نظر نمی‌رسد. خصوصی‌سازی کامل به معنی عدم نفوذ دولت در صنعت خودروسازی است، ولی ظاهرا دولت تمایل چندانی به دست کشیدن از سهم خود در این صنعت بزرگ و پرمنفعت ندارد.

گویا نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن با طرح سه شرط آزادسازی قیمت خودرو به طور غیرمستقیم به عدم امکان حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرده و آب پاکی را روی دستان خودروسازان ریخته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اعلام شرایط آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    به عنوان کسی که بعد از سالها انظار در سایپا بدون قرعه کشی کوییک ثبت نام کردم و تیر اینده تحویل میگیرم اصلا موافق ازاد سازی قیمت خودرو نیستم چون باید غصه جور کردن مابقی پول خودرو موقع تحویل باشم و از الان تب کردم امثال من زیادند .اقایون دولت و مجلس لطفا ما مصرف کنندگان را درک کنید بااین اوضاع ازدواج که نمیتونیم دلمون به خودروی بی کیفیت وگران خودروی داخلی خوش بود که این روزها لرز برمون داشسته تو به خدایی که میپرستید هوای مارو داشته باشید چه گناهی کردیم نصف پول خودرو هم به زور وتلاش چند ساله یه جوون 27ساله است .

    پاسخ