;
coinex

پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط ناسا

فضانوردان به تازگی شروع به پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده‌اند. این سبزیجات تازه در فضایی خاص پرورش می‌یابند.

ناسا که در پی انجام این فعالیت در فضا هدف خاصی را دنبال می‌کند، با نصب تجهیزات مخصوص به آن به پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداخته است.

این ایستگاه فضایی که ISS نام دارد، به رشد و پرورش سبزیجات سالادی برای فضانوردان می‌پردازد. این سبزیجات که Veg-05 نام دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: فرایند ساخت ایستگاه فضایی چین به مراحل پایانی رسیده است

پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

مهندس پرواز ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی ناسا، نیکول من نام دارد. او به تازگی به نصب تجهیزات لازمه برای انجام این آزمایش فضایی پرداخته است.

پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

این سبزیجات می‌توانند، سیستم غذایی فضانوردان ایستگاه ISS را تامین کنند. پژوهشگران ناسا در پی تحقیقات خود به دنبال کاشت هم‌زمان گوجه فرنگی گیلاسی در زمین و فضا هستند.

این گوجه فرنگی‌های گیلاسی در دو شرایط نوری متفاوت پرورش پیدا می‌کنند. حدودا هفته گذشته بود که بذرهای این نوع گوجه فرنگی با راکت فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا فرستاده شد، تا فضانوردان در شرایط از پیش تعیین شده به کاشت آن در فضا بپردازند.

این گوجه گیلاسی که Red Robin نام دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. فضانوردان به دنبال جوانه زدن این گوجه گیلاسی، تحقیقات خود را آغاز خواهند کرد تا از میزان بازدهی و ترکیبات مغزی و همچنین سطح میکروبی آن مطلع شوند.

فضانوردان این ایستگاه فضایی قرار است که بخشی از آزمایش خود را با خوردن آن بگذرانند تا از بافت، مزه و سایر ویژگی‌هایی که در این آزمایش به آن نیاز دارند، مطلع شوند.

علت پرورش گوجه گیلاسی در ایستگاه ISS

ناسا که سال‌هاست برنامه‌های مختلفی جهت زندگی در مریخ به دنبال دارد، به فضانوردان خود ماموریت‌های مختلفی داده که بیشتر در ماه و مریخ انجام می‌شود.

پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
ایستگاه فضایی

یکی از رویاهای دیرینه ناسا قدم گذاشتن در کره مریخ است، به همین جهت با ارائه پروژه آرتمیس 1 به دنبال ساخت پایگاه و ایستگاه اتصالات اینترنتی در کره ماه بوده که در نهایت موجب تحقق این رویا و قدم گذاشتن بر روی کره مریخ خواهد شد.

فضانوردان در طول سفر خود از غذاهای بسته بندی شده استفاده می‌کنند و سعی کرده به خوردن این بسته‌های غذایی بسنده کنند، حال به دنبال ایحاد فضایی برای رشد گیاهان و سبزیجات جهت تامین مواد غذایی فضانوردان خود است تا با کمترین مشکلات روبه‌رو شوند.

فضانوردان در طول سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری در تامین مواد غذایی برای سفرهای دو یا سه ساله خود بوده‌اند، در طول این مدت شاهد کاهش کیفیت غذاهای بسته بندی شده خود بوده‌اند که حتی ویتامین‌های موجوده در آن‌ها نیز جذب می‌شده‌. به دنبال ایجاد این مشکل، مجبور به رساندن مواد غذایی برای فضا نوردان بوده‌اند که هزینه‌های بسیاری را برای آن‌ها به دنبال داشته است.

به همین جهت بوده که سعی در ایجاد شرایطی در فضا داشتند تا فضانوردان بتوانند مواد غذایی خود را کاشته و از آن‌ها مصرف کنند. این آزمایش همچنین سلامت جسمی فضانوردان را نیز مورد مطالعه قرار خواهد داد.

کاشت گوجه فرنگی گیلاسی، تنها بخشی از این آزمایش ناسا خواهد بود. قبل از بررسی کاشت و برداشت و مصرف گوجه فرنگی در طول سال‌های گذشته به کاشت کاهو و سبزیجات دیگری نیز پرداخته و سعی کرده‌اند در ایستگاه‌های فضایی مختلف یک بخش برای پرورش گیاهان متناسب با رژیم غذایی فضانوردان قرار دهند.

ارزش غذایی محصولات فضایی ناسا

ناسا در تحقیقات اخیر خود به دنبال این است که بتواند رشد و میزان کاشت این محصولات را بالا ببرد و بتواند آن را در زمین عرضه کند. این نوع سبزیجات با عنوان محصولات تراریخته معرفی خواهند شد.

پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
ناسا

نوعی از سبزیجاتی که در فضا رشد یافته و در زمین عرضه می‌شوند، کاهوی تراریخته خواهد بود. این کاهو مشابه نوع زمینی خود است اما طوری پرورش یافته که از مشکلاتی چون پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ناسا معتقد است، فضانوردان با سپری کردن بخشی از عمر خود در فضا دچار بیماری‌هایی خواهند شد. با کاشت این سبزیجات تراریخته از ابتلا به بیماری‌های خاص جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر