;
coinex

مجوز پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس ثبت شد

با توجه به دریافت مجوز FCC باید منتظر پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس باشیم. این در حالی است که اسپیس ایکس مجوز پرتاب 7500 ماهواره را دریافت کرده است.

مطابق بیانیه FCC، به زودی احتمالاً باید شاهد پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس باشیم. این در حالی است که اسپیس ایکس در سال 2020 درخواست دریافت مجوز برای پرتاب 29.988 ماهواره نسل دوم استارلینک از کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) را داشت و حالا FCC تنها بخش اندکی از این درخواست را مورد پذیرش قرار داده است. در واقع FCC به اسپیس ایکس اجازه داده است تا حداکثر 7500 ماهواره نسل دوم استارلینک را ساخته و به فضا پرتاب کند. البته که این احتمال وجود دارد تا FCC در آینده برای مابقی تعداد ماهواره‌های درخواستی اسپیس ایکس برای پرتاب به فضا نیز مجوز صادر کند.

بیشتر بخوانید: افزایش دو برابری قیمت اینترنت استارلینک در اوکراین ؛ سواستفاده ماسک از وضع بد اوکراین!

پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس

این ماهواره‌های نسل دوم قادر خواهند بود در ارتفاع‌های 525، 530 و 535 کیلومتری فعالیت داشته باشند. بنابراین با پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس، این شرکت می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای خود را در اختیار کاربران بیشتری در سراسر جهان قرار دهد.

با توجه به اینکه FCC پیش از این مجوز پرتاب 12 هزار ماهواره نسل اول استارلینک را به اسپیس ایکس اعطا کرده بود، بسیاری از کمپانی‌ها و حتی ناسا درباره برنامه شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک برای پرتاب 30 هزار ماهواره جدید، نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند.

تا به امروز اسپیس ایکس 3500 ماهواره نسل اول استارلینک را روانه فضا کرده و باید منتظر پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس در آینده نه‌چندان دور نیز باشیم.

پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس

اشاره به این نکته در اینجا خالی از لطف نیست که شاید FCC در آینده امکان پرتاب 30 هزار ماهواره نسل دوم استارلینک را در اختیار اسپیس ایکس قرار دهد. در واقع این سازمان به‌خاطر امنیت فضایی و نگرانی‌ها پیرامون زباله‌های فضایی چنین تصمیمی گرفته تا به تعداد تقریباً محدودی از پرتاب این ماهواره‌ها مجوز بدهد.

در این راستا ناسا در نامه‌ای به FCC اعلام کرده است که گسترش صورت فلکی ماهواره‌ای می‌تواند روی مأموریت‌های انسانی و علمی تأثیر بگذارد. به عقیده سازمان فضایی آمریکا، افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک می‌تواند ریسک برخوردهای فضایی را افزایش داده و پنجره زمانی برای پرتاب‌ها را کاهش دهد.

این مشکل به خصوص زمانی مهم‌تر نیز می‌شود که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس قبلاً اشاره کرده بود که نسل دوم ماهواره‌های استارلینک اندازه بسیار بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی‌شان خواهند داشت و برای پرتاب آن‌ها، به راکت استارشیپ نیاز خواهد بود.

یکی از دلایل افزایش چشمگیر ابعاد این ماهواره‌ها مربوط به آنتن‌های غول‌پیکر آن‌ها می‌شود که امکان برقراری ارتباط با گوشی‌های هوشمند را فراهم خواهد کرد. در واقع اسپیس ایکس قصد دارد تا با همکاری T-Mobile، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به گوشی‌های هوشمند نیز بیاورد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پرتاب ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر