;
coinex

گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401 ؛ افزایش ملموس ارزش ریالی تراکنش‌ها

گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401 حاکی از رشد در دو ماه اخیر بوده است. این گزارش از توقف روند رو به کاهش تراکنش‌ها گفته است.

شاپرک در مهر ماه طی گزارشی اعلام کرده بود که با کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌های اینترنتی مواجه شده، اما در آبان ماه با سه هزار و 733 میلیون تراکنش بیشتر از مهر ماه مواجه بوده است.

در این آمار ذکر شده که ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌های آبان ماه نسبت به مهر ماه با رشد 7.06 دهم درصدی روبه‌رو بوده، در حالی که شاپرک نسبت به سال گذشته با کاهش 22 درصدی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: موافقت با استعفای دو عضو کمیسیون تنظیم مقررات

گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401

شاپرک تنها در آبان ماه سال جاری حدود 9.31 دهم درصد ارزش ریالی آن نسبت به ماه پیش رشد داشته است. همچنین میزان ابزار پذیرش اینترنتی موبایلی در آبان 1401 رشد 8.03 درصدی را مشاهده کرده است.

گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401
گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401

اما در این گزارش همچنان ذکر شده است که سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در آبان 1401 نسبت به مهر ماه سال جاری حدود 38٪ و 83٪ درصد کاهش داشته است، علاوه بر این میزان و مبلغ تراکنش‌های اینترنتی در آبان سال جاری حدود 36٪ و 84٪ درصد رشد را در سهم و تعداد تجربه کرده است.

مطابق با آمار منتشر شده از سوی شرکت سهامی خاص شاپرک شاهد اختلاف بالای سهم بازار و تراکنش‌های فروشگاهی شاپرک نسبت به پذیرش‌های اینترنتی آن هستیم. بر اساس این آمار حدود 92.46 درصد تنها سهم دو ابزار اینترنتی و موبایلی بوده است.

همچنین در ادامه تحلیل‌های آماری شرکت شاپرک شاهد رشد 89.57 درصدی در تراکنش‌های مالی با هدف خرید کالا و خدمات و 6.27 درصد برای پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و 4.16 درصد برای تراکنش‌های مانده‌گیری بوده‌ایم.

شاپرک تنها در آبان ماه با افزایش فروش کارتخوان در استان‌هایی چون تهران و خراسان رضوی و اصفهان، خوزستان و فارس روبه‌رو بوده است. بیشترین میزان فروش کارتخوان برای استان تهران با عددی حدود 43 هزار و 892 عدد بوده است.

کمترین توزیع استانی دستگاه کارتخوان متعلق به استان‌های جنوبی و غربی چون ایلام و کهگیلویه و بویر احمد، سمنان و خراسان جنوبی و شمالی بوده است.

جایگاه شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در گزارش آبان ماه شاپرک

مطابق با گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401 سهم تعدادی و مبلغی شرکت‌های PSP از بازار تراکنش الکترونیکی به ترتیب به شرکت سامان، به‌پرداخت ملت، تجارت الکترونیکی و پارسیان اختصاص یافته است.

گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401
شاپرک

شرکت‌های نام برده شده به ترتیب حدود 19.46 و 19.40 و 14.56 درصد تراکنش تنها در آبان ماه داشته‌اند. با برقراری خرید نان به صورت تعدادی در طول چند ماه گذشته، شرکت انحصاری فراپردازان امید حدود 8.26 درصد از سهم این تراکنش‌ها را از آن خود کرده و  در این بین به جایگاه پنجم رسیده است.

در بین شرکت‌‌های PSP از بین مبالغ تراکنش‌ها، شرکت‌های به پرداخت ملت با سهمی حدود 20.01 درصد، شرکت سامان با سهمی نزدیک به 16.80 درصد و شرکت پرداخت الکترونیکی سداد با سهم 12.41 درصدی جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

شاپرک در گزارش مالی‌اش ذکر کرده است که بیشترین اختلاف برای سهم تعدادی ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش 36 درصدی به شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان تعلق دارد اما در این بین شرکت سداد با افت حدود 1.20 درصدی نسبت به مهرماه روبرو بوده است.

شرکت سامان نیز با افزایش 87 درصدی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی نسبت به مهر ماه روبهور شده است. گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401 همچنین به مقایسه سهم شرکت‌های PSP از مبلغ تراکنش‌های خرید پرداخته است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به مهر ماه سال گذشته با کاهش 50 درصدی به شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان تعلق داشته و در سهم از مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، شرکت پرداخت الکترونیکی سامان نسبت به مهر ماه سال جاری شاهد افزایش 3.87 درصدی بوده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گزارش شاپرک از تراکنش‌های مالی آبان 1401 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر