;
coinex

علت کاهش چشمگیر واردات تبلت چیست؟

طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر واردات تبلت از راه‌های رسمی بوده‌ایم. به‌نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد دلیل اصلی کاهش واردات است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که به سبب دشوار شدن واردات تبلت و طولانی شدن مراحل قانونی واردات، وارد کنندگان دیگر تمایلی به وارد کردن رسمی این محصولات به بازار‌های داخلی را ندارند.

قبل از سال 96، پیش از این‌ که طرح رجیستری اجرا شود بازار گوشی‌های هوشمند تحت سلطه قاچاقچیان قرار داشت. به همین دلیل واردات رسمی گوشی‌ حتی به نیم میلیارد دلار نمی‌رسید؛ اما از زمانی که طرح مذکور به اجرا گذاشته شد، قاچاق این محصولات به شکل قابل توجه‌ی کاهش پیدا کرد.

ناگفته نماند که به لطف طرح رجیستری، سال گذشته شاهد رکوردشکنی واردات گوشی‌های هوشمند بودیم به صورتی که میزان واردات این محصولات طی سال 1400 بیش از 4 میلیارد دلار اعلام شد.

بیشتر بخوانید: آمار واردات موبایل ایران در 8 ماه نخست سال 1401

کاهش چشمگیر واردات تبلت

باوجود این‌که طرح رجیستری موفق شد دست قاچاقچیان گوشی‌های هوشمند را از بازارهای داخلی کوتاه کند، اما اجرای این طرح برای سایر دستگاه‌های هوشمند سیم‌کارت‌خور تا مرداد ماه سال 1400 به تاخیر افتاد. با این وجود مطابق قانون، پس از تاریخ ذکر شده فقط تبلت‌هایی که از راه‌های قانونی به بازارهای داخلی وارد شده‌اند، از امکانات و خدمات اپراتوری بهره‌مند می‌شدند.

همانطور که می‌دانید اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها شباهت زیادی به یک‌دیگر دارند و علاوه بر این شباهت، مراحل رجیستری آن‌ها نیز کاملا یکسان است. کاربران جهت فعال‌سازی دستگاه خود، می‌توانند با استفاده از IMEI و از طریق سامانه همتا اقدام کنند. لازم به ذکر است که طرح رجیستری علاوه بر کاهش چشمگیر واردات تبلت به صورت غیرقانونی، اطمینان خریداران را نسبت به کیفیت دستگاه خود و پشتیبانی از گارانتی افزایش داد. طبق اخبار منتشر شده، امکان قاچاق کالا در بازار تبلت حدود 200 میلیون دلار بود که بعد از اجرای طرح یاد شده ازبین رفت‌.

طی چند ماه گذشته واردات قانونی تبلت‌ها به شکل قابل توجه‌ی کاهش داشته و در این میان، وارد کردن این محصولات به روش‌های غیر رسمی افزایش پیدا کرده است. باید گفت که باتوجه به میزان مالیات و حقوق گمرکی، به صورت معمول وارد کردن تبلت مسافری نسبت به واردات رسمی توجیه اقتصادی ندارد؛ اما سخت‌گیری‌های غیر منطقی نهادهایی که وظیفه نظارت بر واردات این محصول را بر عهده دارند، سبب شده که شاهد کاهش چشمگیر واردات تبلت به بازارهای داخلی باشیم.

از طرف دیگر، با کم‌تر شدن واردات رسمی این محصولات قیمت‌ آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و شرایط برای افزایش درآمد افراد سودجو فراهم می‌شود. متاسفانه درحالی که کاربران باید هزینه بیشتری جهت تهیه دستگاه موردنظر خود متقبل شوند، از خدمات پس از فروش نیز بهره‌مند نخواهند شد و در این میان ضرر اصلی متوجه خریداران می‌شود.

Tablet Importation

پس از مصاحبه غیررسمی با برخی از وارد کنندگان این محصولات، مشخص شد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر واردات تبلت را بر عهده دارند.

طبق گفته‌ها سازمان تنظیم مقررات تمامی قانون‌های وضع شده برای وارد کردن قانونی تبلت به بازارهای داخلی را به درستی انجام می‌دهد و این نهاد هیچ مشکلی برای واردکنندگان ایجاد نمی‌کند؛ اما در سوی دیگر سازمان ملی استاندارد مسیر سختی را پیش‌روی واردکنندگان این کالا قرار داده که سبب می‌شود اکثر شرکت‌ها، روی واردات گوشی‌های هوشمند تمرکز کنند و از پروسه طولانی و پیچیده واردات قانونی تبلت پرهیز کنند. در ادامه خالی از لطف نیست به دو نکته اصلی که منجر به کاهش چشمگیر واردات تبلت به بازارهای داخلی شده است اشاره کنیم.

طبق اظهارات دبیر سابق انجمن واردکنندگان گوشی‌های هوشمند و فعال اقتصادی (امیر اسحاقی)، نیاز بازارهای داخلی تبلت سالانه حدود 200 میلیون دلار است اما حدود 30 میلیون دلار به این بخش اختصاص یافته است. البته این رقم به 66 میلیون دلار افزایش پیدا کرده، اما همچنان نیاز سالانه بازار تبلت تامین نمی‌شود. همچنین، واردات تبلت نسبت به گوشی‌های هوشمند با مشکلات پیچیده‌تری مواجه است و به دلیل شباهت زیاد این دو کالا به یک‌دیگر، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که فقط واردات اسمارت‌فون‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

باتوجه به گفته‌های اسحاقی و برخی از واردکنندگان، اصلی‌‌ترین مشکل واردات تبلت سنگ‌اندازی سازمان ملی استاندارد است. برای مثال می‌توان به یکی از ملاک‌های غیرمنطقی این نهاد که مربوط به ارائه شارژر می‌شود اشاره کرد. یکی از مواردی که باعث می‌شود این نهاد از واردات تبلت جلوگیری کند، نداشتن شارژر است.

احتمالا از این موضوع آگاه باشید که در حال‌حاضر سیاست‌های کاری و تولیدی اکثر کمپانی‌ها سبب می‌شود که تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند معمولا بدون شارژر به فروش برسند. به همین جهت بهتر است که در مراحل نظارتی و قوانین سازمان ملی استاندارد تغییراتی اعمال شود. در آخر باید گفت که بازار تبلت در کشور از پتانسیل خوبی برخوردار است و تقاضای مشتریان جهت خرید این کالا نسبتا زیاد است؛ اما به دلیل مشکلات ذکر شده واردات این محصولات برای شرکت‌های واردکننده سودی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که بازار تبلت بیش از پیش آشفته شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش چشمگیر واردات تبلت چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر