;
coinex

زمستانی سرد با تعطیلی صرافی‌های رمزارزی در راه است [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عباس آشتیانی]

با تعطیلی صرافی‌های رمزارزی بین‌المللی باید منتظر چه تاثیراتی بر حوزه بلاکچین ایران باشیم؟ آیا این موج به صرافی‌های داخلی هم خواهد رسید؟ در تکراتو بخوانید.

اخیرا بر اساس اعلامیه رسمی بیت فرانت، شاهد تصمیم این پلتفرم بر تعطیلی و کاهش فعالیت صرافی در پی روند نزولی بازار هستیم. اگرچه این اولین بار نیست که اخبار تعطیلی صرافی‌های رمزارزی را می‌شنویم. از طرفی دیگر بحران صرافی FTX سبب از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران و ایجاد مشکلات نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال گردید.

در نتیجه به نظر می‌رسد با فراگیری زمستان رمزارزها بسیاری از صرافی‌های فعال گرفتار این بهمن عظیم شوند و توان ایستادگی خود را ببازند. با نشر این اخبار، نگرانی‌هایی نیز در خصوص آینده صرافی‌های داخلی با توجه به پیوسته یودن این بازار، ایجاد شده است. دکتر عباس آشتیانی؛ مدیرعامل انجمن بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگوی اختصاصی با تکراتو، از تبعات این اتفاقات می‌گوید.

بیشتر بخوانید: نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟

تبعات تعطیلی صرافی‌های رمزارزی

اخیرا شاهد اخباری از تعطیلی بسیاری از صرافی‌های رمزارزی و یا کاهش فعالیتشان مانند صرافی bitfront و FTX هستیم. در ابتدای گفتگو از دکتر عباس آشتیانی؛ مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران نظرشان را در این خصوص پرسیدیم، وی اظهار کرد: «مشکلاتی که برای صرافی‌های بزرگی مانند bitfront و ftx و … افتاده است، مسبوق به سابقه است و ما پیشتر نیز شاهد رخ دادن این اتفاق در صرافی‌هایی مانند ام‌تی‌گاکس و … از تایخ 2008 هستیم. پلتفرم‌های تبادل رمزارزها در حقیقت یکی از محل‌های حساس موضوع بلاکچین و رمزارزها هستند که غالبا مورد حمله قرار می‌گیرند. از طرفی تصمیمات اقتصادی مدیرانشان می‌تواند تاثیرات بزرگی بر روی ادامه کار یا ورشکستگی این پلتفرم‌ها داشته باشد. در نمونه‌های مختلف بنا به دلایل مختلف نیز چنین موضوعاتی و چنین سقوط‌هایی را تا به امروز در این کسب و کارها دیدیم.»

 تعطیلی صرافی‌های رمزارزی 

وی با تاکید بر متاثر بودن پلتفرم‌های رمزارزی از اتفاقات این چنینی افزود:

«همیشه و همواره این خطر برای تمام پلتفرم‌های رمزارزی چه در داخل کشور چه در خارج کشور وجود دارد. لذا همواره عواملی مانند ضعف دیتابیس‌ و هک اطلاعات شخصی مدیرعامل یا خزانه‌دار و تصمیمات اقتصادی اشتباه مدیران که منجر به آسیب‌هایی به رسوب دیجیتال مردم نزد صرافی‌ها می‌شود، در سرنوشت صرافی‌های رمزارزی دخیل است و می‌تواند آن‌ها را به نابودی بکشاند.

چه آینده‌ای در انتظار بازار رمزارز داخلی است؟

دکتر عباس آشتیانی در خصوص تاثیر تعطیلی صرافی رمزارزها و آشفتگی بازار بین‌المللی بر روی بازار داخلی اعلام کرد: «طبیعتا از آن جا که این کسب و کارها پیشانی حوزه‌های اقتصادی و مالی دنیای بلاکچین و رمز ارزها هستند، در نتیجه موفقیت و شکست آن‌ها تاثیرات و تبعات بسیار زیادی هم خواهد داشت. در طول تاریخ بلاک‌چین، پس از رویداد این اتفاقات بزرگ برای پلتفرم‌های تبادل دارایی‌های دیجیتال، ما شاهد افت قیمتی، افزایش سطح بی‌اعتمادی مردم و نگرانی‌ها در این حوزه بودیم. طبیعتا همه این اتفاقات در کاهش ارزش این بازار به صورت کلی نمود داشته است. از طرفی می‌توان شاهد تاثیر این اتفاقات در ارزش بیت‌کوین به عنوان پیشران و پیشتاز این حوزه بود.»

 تعطیلی صرافی‌های رمزارزی 

وی همچنین افزود:

«در حال حاضر در شرایط سختی از لحاظ اعتماد به این باز و آینده بازار در بین افکار عمومی و سرمایه‌گذاران هستیم. البته نباید فراموش کرد که امروزه دارای دیجیتال به عنوان یک کلاس جدید دارایی در کنار حوزه‌های دیگر در دنیا شناخته شده است. اما به هرحال این حوزه نیز مثل سایر بازارها دوران رونق و دوران رکود خودش را دارد، ولی این دوران رکود برای این بازار بسیار بسیار حساس‌تر است. زیرا این بازار بسیار پرنوسان‌تر از سایر بازارها است.»

از تعطیلی صرافی‌ها با عنوان شروع زمستانی سرد در این حوزه یاد می‌شود. مدیرعامل بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پاسخ به این سوال که آیا این زمستان به داخل مرزهای کشور ما نیز خواهد رسید، گفت: «هرچند که تعبیر زمستان برای من چندان قابل قبول نیست، اما در خصوص اینکه آیا این رکود به داخل مرزهای ما خواهد رسید، باید بدانید که قیمت رمزارزها تا حدود خیلی زیادی به صورت کاملاً جهانی لحظه‌ای و یونیفرم است. لذا غیرمتمرکز بودن کسب‌وکارها سبب می‌شود که همه متاثر از تبعات منفی این اتفاقات شوند. ممکن است در بعضی از مقاطع، بعضی از کشورها به خاطر بعضی از شرایط خاص، شاهد ورود یا خروج بیشتر مردمشان از این بازار شوند. ولی تجربه نشان داده که این بازار کاملا به هم پیوسته و جهانی رفتار می‌کند و روی همگان تاثیر خواهد گذاشت. اما من صرفاً امیدوارم و آرزو می‌کنم که اتفاق خاصی برای سکوهای تبادل داخلی که در مقیاس بزرگ هم کار می‌کنند نیافتد و ما شاهد اتفاق بدتری برای مردم کشورمان نباشیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تعطیلی صرافی‌های رمزارزی و تاثیرات آن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر