;
coinex

فاکسکان مدعی بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی شد؛ غلبه چینی‌ها بر بحران؟

شرکت فاکسکان ادعا می‌کند که به‌زودی فعالیت خود را مثل دوره قبل از اعتراظات ادامه می‌دهد و به‌زودی شاهد بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی هستیم.

شرکت فاکسکان پیش‌بینی می‌کند که بزرگ‌ترین کارخانه تولید آیفون در جهان واقع در شهر ژنگژو که به آیفون سیتی نیز شهرت دارد، با شروع سال میلادی جدید دوباره تولیدات کامل را شروع خواهد کرد. سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت چین برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن، نارضایتی بسیاری از کارکنان این کارخانه بزرگ را در پی داشت و به همین جهت، تولیدات اپل با محدودیت‌هایی همراه است. گفته می‌شود که خریداران نسخه پرو نسل جدید گوشی‌های آیفون پس از سفارش دستگاه خود، باید بیش از یک ماه تا تحویل گرفتن آن صبر کنند.

حدود یک ماه پیش خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که به سبب اعتراضات کارکنان کارخانه شهر ژنگژو که به درگیری فیزیکی با نیروهای امنیتی ختم شد، احتمال دارد که تولید دستگاه‌های اپل تقریبا 30 درصد کاهش پیدا کند. با این‌حال، فاکسکان هیچ گزارشی درباره این‌که شورش در کارخانه مذکور سبب کاهش تولیدات و اخلال در برنامه‌های آن‌ها شده باشد، منتشر نکرده است. طبق گفته تحلیل‌گران، فاکسکان وظیفه تولید 70 درصد از آیفون‌های موجود در بازار را بر عهده دارد و اکثر مدل‌های پرو نسل جدید آیفون (iPhone 14)، توسط کارخانه ژنگژو تولید می‌شود. باتوجه به این موضوع می‌توان گفت در صورتی که شرایط خط تولید ژنگژو بهبود پیدا نکند، شاهد بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: کاهش 6 میلیون دستگاهی ظرفیت تولید آیفون 14 پرو در نتیجه اعتراضات چین

ادعای فاکسکان درباره بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی

اخیرا یک منبع خبری آگاه اعلام کرده که برای بهبود وضعیت تولیدات آیفون، کارکنان جدیدی استخدام می‌شوند و در صورتی که هیچ اخلالی در جذب نیروی کار جدید نباشد، تکمیل فرایند استخدام نیروی موردنیاز 3 الی 4 هفته طول می‌کشد؛ بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که محدودیت تولید آیفون در اواخر ماه دسامبر تا نیمه اول ماه ژانویه برطرف شود. این‌گونه که به‌نظر می‌رسد استخدام کارکنان جدید برای فاکسکان و دولت محلی در اولویت است. در هر صورت هنوز بسیاری از جنبه‌های این موضوع در لایه‌ای از ابهام قرار دارد. دور از انتظار نیست که بسیاری از افراد به دلیل خشونت‌های اعتراضات گذشته در کارخانه ژنگژو، از فعالیت در این خط تولید اطمینان نداشته باشند.

رویترز به نقل از یک منبع خبری می‌گوید: «فاکسکان امیدوار است که هر چه زودتر وضعیت تولیدات به حالت سابق بازگردد و تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار می‌برد؛ اما همچنان نمی‌تواند زمان دقیق بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی را اعلام کند. گفتنی است که چین برای کنترل شرایط به وجود آمده محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده است و دولت محلی، فاکسکان را جهت رسیدن به تولیدات کامل یاری می‌کند.»

شرکت فناوری فاکسکان

در حالی که فاکسکان برای بهبود شرایط تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد، تنش‌های میان دولت چین و آمریکا در حال افزایش است و به همین دلیل کمپانی اپل تصمیم دارد که خطوط تولید و کارخانجات خود را از کشور چین خارج کند و در آینده دیگر وابستگی به چین نداشته باشد. اخیرا شرکت اپل به سایر شرکای خود در آسیا اعلام کرده که اقدامات لازم، برای افزایش مونتاژ دستگاه‌‌ها در هند و ویتنام را انجام دهند. همانطور که می‌دانید اپل طی سال‌های گذشته جهت تولید محصولات خود، وابستگی زیادی به چین داشت اما در شرایط کنونی، سیاست‌های این غول تکنولوژی آمریکایی دستخوش تغییراتی شده و به همین دلیل در آینده شاهد کاهش وابستگی اپل به کشور چین خواهیم بود. علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل تمایل زیادی به کاهش وابستگی به فاکسکان دارد.

همان طور که پیش از این گفتیم، فعالیت‌های شرکت فناوری فاکسکان تحت تاثیر طرح جدید دولت چین (کووید صفر) قرار گرفته است و علاوه بر آن، اعتراضات کارکنان کارخانه ژنگژو مشکلاتی را برای تولیدات آیفون رقم زده است. اگرچه فاکسکان و دولت محلی برای کنترل این وضعیت آشفته تمام تلاش خود را می‌کنند، اما برای بازگشت ظرفیت تولید آیفون به حالت عادی لازم است اقداماتی از سوی اپل انجام شود. در آخر باید این موضوع را خاطر نشان کنیم که اخیرا غول تکنولوژی آمریکایی روند کار خود را جهت افزایش تولیدات در سایر نقاط آسیا آغاز کرده و چند روز پیش اخباری درباره تسریع فرایند خروج اپل از چین منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بازگشت ظرفیت تولید اپل به حالت عادی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر