;
coinex

بررسی پوکو M4 شیائومی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

نسخه جهانی پوکو M4 به‌تازگی کار خود را آغاز کرده و با استقبال کاربران روبرو شده است. در ادامه به بررسی پوکو M4 شیائومی می‌پردازیم که یکی از بهترین‌های پوکو محسوب می‌شود.

گوشی پوکو M4 5G در ماه آوریل در هند رونمایی شد و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.  اخیرا، نسخه جهانی این گوشی نیز رونمایی و عرضه شده است.

البته باید بدانید که این دو گوشی هوشمند (نسخه هند و گلوبال) از نظر عملکرد یکسان هستند و تغییرات کوچکی میان آن‌ها دیده می‌شود که بهتر است قبل از خرید از آن‌ها مطلع شوید. یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو گوشی، دوربین آن‌هاست. نسخه هند با دوربین 50 مگاپیکسلی عرضه شد؛ اما پوکو در نسخه گلوبال از دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده کرده است که یک افت شدید محسوب می‌شود. در ادامه به‌طور کامل، به بررسی مشخصات فنی POCO M4 می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو M4 شیائومی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد زیادی قصد خرید گوشی‌های شیائومی و پوکو را دارند، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌هاست. این موضوع درباره پوکو M4 5G نیز صدق می‌کند و قیمت نسبتاً خوبی دارد.

بررسی پوکو M4 شیائومی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری
بررسی پوکو M4 شیائومی

امروزه، به دلیل استفاده زیاد مردم از اینترنت و برنامه‌های آنلاین، پشتیبانی از اینترنت 5G می‌تواند قابلیت خیلی خوبی باشد. به همین دلیل هم می‌توان پوکو M4 را در میان بهترین گوشی‌های اقتصادی در بازار ایران قرار داد. در جدول زیر می‌توانید مشخصات پوکو M4 شیائومی را مشاهده کنید.

مشخصات پوکو M4 5G شیائومی
معرفی، عرضه و قیمت
  • معرفی در 15 اوت 2022
  • عرضه در سپتامبر 2022
  • قیمت نزدیک به 220 یورو
طراحی
  • 164×76.1×8.9 میلی‌متر
  • وزن 200 گرم
  • جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس)، فریم پلاستیکی و پشت پلاستیکی
  • مقاوم در برابر پاشش آب
  • دو سیم‌کارته (نانوسیم، همزمان یکی فعال (stand-by))
  • در رنگ‌های مشکی، آبی و زرد
نمایشگر
  • 6.58 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080×2408 پیکسل
  • نرخ نوسازی 90 هرتز
  • میزان روشنایی 500 نیت در حالت HBM
  • تراکم پیکسلی 401 پیکسل در اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه 83.6 درصد
  • محافظت شده توسط کورنینگ گوریلاگلس
نرم‌افزار اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 13
پردازنده
  • مدیاتک MT6833 دایمنسیتی 700 (7 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
رم و حافظه
  • رم 4 گیگابایت با حافظه 64 گیگابایت
  • رم 6 گیگابایت با حافظه 128 گیگابایت
  • پشتیبانی از درگاه اختصاصی حافظه
  • نوع حافظه UFS 2.2
دوربین
  • دوگانه
  • دوربین اصلی (لنز واید) با سنسور 13 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.2
  • دوربین تشخیص عمق با سنسور 2 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.4
  • پشتیبانی از فلاش LED، پانوراما و HDR
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
  • دوربین سلفی با سنسور واید 5 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.2
  • پشتیبانی از HDR
  • فیلم‌برداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت
  • پشتیبانی از شارژ سریع 18 وات
صدا
  • دارای اسپیکر مونو با پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • صدای 24 بیت و 192 کیلوهرتز
اتصالات
  • وای‌فای a/b/g/n/ac 802.11، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
  • بلوتوث نسخه 5.1، A2DP ،LE
  • پشتیبانی از GPS با A-GPS ،GLONASS ،BDS
  • پشتیبانی از NFC (بسته به  بازار عرضه)
  • پشتیبانی از اینفررارد و رادیو FM
  • USB Type-C 2.0 با پشتیبانی از OTG
قابلیت‌ها حسگر اثر انگشت (در کنار گوشی)، شتاب‌سنج، سنسور مجازی مجاورت و قطب‌نما

قیمت پوکو M4 شیائومی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از خرید هر گوشی هوشمند باید به آن توجه داشته باشید، قیمت آن است که ما در بررسی پوکو M4 شیائومی به آن می‌پردازیم. البته باید بدانید که قیمت پوکو M4 شیائومی تا حد زیادی به نسخه‌های رم و حافظه داخلی آن بستگی دارد.

بررسی پوکو M4 شیائومی
قیمت پوکو M4 شیائومی

همان‌طور که در جدول بالا هم مشاهده کردید، این گوشی هوشمند با دو نسخه رم و حافظه داخلی عرضه می‌شود. حداقل قیمت پوکو M4 شیائومی برای نسخه رم 4 و حافظه 64 گیگابایت نزدیک به 220 یورو است و یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار با اینترنت 5G محسوب می‌شود.

بررسی مشخصات پوکو M4 شیائومی از نظر طراحی

اگر آشنایی نسبی با گوشی‌های شیائومی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که همیشه گوشی‌های پوکو ظاهر منحصربه‌فردی داشته‌اند و این موضوع برای گوشی پوکو M4 نیز صدق می‌کند. این گوشی هوشمند که در رنگ‌های مشکی، آبی و زرد در بازار عرضه می‌شود، رنگ براقی دارد و بسیار چشم‌نواز است. یک نوار مشکی نسبتاً عریض در بخش بالایی پنل پشتی وجود دارد که دوربین‌ها را در خود جای داده است.

گوشی پوکو M4 دارای دو دوربین است که با اندازه نسبتاً بزرگی  در سمت چپ این پنل مشکی رنگ قرار گرفته‌اند و یک فلاش LED کوچک هم در وسط آن‌ها دیده می‌شود. لوگوی پوکو هم با رنگ سفید در سمت راست این نوار مشکی رنگ حکاکی شده است.

با بررسی پوکو M4 شیائومی متوجه می‌شویم که احتمال خش افتادن روی نوار مشکی رنگ بسیار زیاد است و جای اثر انگشت هم روی آن می‌ماند؛ هرچند که ممکن است طراحی آن برای بسیاری افراد جذاب باشد.

دوربین سلفی این گوشی در بالا و وسط نمایشگر تعبیه شده است و حاشیه بسیار کمی هم در پایین دیده می‌شود.

بررسی پوکو M4 شیائومی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

 

این گوشی هم مانند اکثر گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار، بدنه پلاستیکی دارد و تنها نمایشگر آن شیشه‌ای است که با استفاده از کورنینگ گوریلا گلس از آن محافظت می‌شود. البته توجه داشته باشید که هنگام در دست گرفتن این گوشی هوشمند اصلاً احساس پایین رده بودن به شما دست نمی‌دهد و این موضوع به دلیل طراحی خیلی خوب پوکو ام 4 است. دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در  لبه سمت راستی با ارتفاع خوبی تعبیه شده‌اند و بازخورد لمسی مناسبی را نیز ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید این گوشی هوشمند را با ابعاد 164×76.1×8.9 میلی‌متر و وزن متوسط 200 گرم خریداری کنید که شاید از نظر برخی از افراد کمی سنگین باشد. نکته مثبت دیگر این گوشی هوشمند این است که در برابر پاشش آب مقاوم است و از دو سیم‌کارت به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند.

بررسی مشخصات فنی POCO M4 از نظر نمایشگر

در بررسی پوکو M4 شیائومی مشاهده می‌کنیم که این گوشی هوشمند دارای یک نمایشگر 6.58 اینچی است. این موضوع نشان می‌دهد که نمایشگر این گوشی اندازه متوسطی دارد و تقریباً هم‌اندازه نمایشگر سایر گوشی‌های موجود در بازار است.

چیزی که باعث می‌شود نمایشگر پوکو M4 از سایر گوشی‌ها متمایز شود، رزولوشن خوب آن است. اغلب گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب با رزولوشن +HD عرضه می‌شوند، اما نمایشگر گوشی پوکو M4 از رزولوشن فوق‌العاده +Full HD پشتیبانی می‌کند.

بررسی پوکو M4 شیائومی
بررسی مشخصات فنی POCO M4

پوکو در ساخت این گوشی هوشمند از نمایشگر اقتصادی نوع IPS LCD استفاده کرده است که با این رنج قیمت کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. این نمایشگر زوایای دید را به‌خوبی پوشش می‌دهد و تنها نکته منفی آن را می‌توان روشنایی کم آن دانست.

این گوشی با روشنایی 500 نیت در حالت HBM عرضه می‌شود. کار کردن با این گوشی در فضای داخلی کاملاً خوب است، اما احتمالاً در زیر نور مستقیم خورشید و فضای باز کمی شما را اذیت می‌کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که شاید برای بسیاری کاربران خوشایند نباشد،  روشنایی خودکار نمایشگر است که کار را بدتر می‌کند. زمانی که روشنایی این گوشی ثابت است و می‌خواهید از آن در زیر نور خورشید استفاده کنید، میزان روشنایی خودکار افزایش پیدا نمی‌کند و نور صفحه همچنان پایین خواهد بود. بنابراین بهتر است برای استفاده راحت‌تر، نور نمایشگر را به‌صورت دستی تنظیم کنید. البته پوکو مدعی است که این موضوع را می‌توان با به‌روز‌رسانی نرم‌افزار برطرف کرد.

بررسی مشخصات فنی POCO M4 نشان می‌دهد که تشخیص رنگ‌ها در نمایشگر این گوشی کمی ایراد دارد و رنگ‌ها با دقت کافی نمایش داده نمی‌شوند. بااین‌حال، باتوجه‌به قیمت مناسبی که پرداخت می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که نمایشگر این گوشی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

بررسی پوکو M4 شیائومی

گوشی پوکو M4 5G با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز در اختیار شما قرار می‌گیرد که سرعت خیلی خوبی دارد. این نرخ نوسازی موجب می‌شود که کار کردن با این دستگاه کاملاً روان باشد و بتوانید بازی‌های ویدئویی را به‌راحتی اجرا کنید.

نکته مثبت دیگری که درباره نمایشگر این گوشی وجود دارد این است که شما می‌توانید در بازی‌های ویدئویی هم نرخ نوسازی بالا را تنظیم کنید. این درحالی‌است که در بسیاری از گوشی‌های دیگر، نرخ نوسازی بالا تنها در رابط کاربری موجود است.

صفحه‌نمایش گوشی پوکو ام 4 فایو جی با استفاده از کورنینگ گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود که نسبت به کورنینگ گوریلا گلس 5 و 6، مقاومت کمتری دارد. پس برای افزایش محافظت این تلفن همراه می‌توانید از گلس استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو M4 شیائومی از لحاظ سخت‌افزار

گوشی پوکو M4 برای پردازش، از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 700 استفاده می‌کند که عملکرد خیلی خوبی دارد و قدرت آن بهتر از سایر گوشی‌های همراه با این رنج قیمت است. پردازنده مرکزی این گوشی هوشمند هم 8 هسته‌ای است که شامل دو هسته Cortex-A76 با حداکثر فرکانس 2.2 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با حداکثر فرکانس 2.0 گیگاهرتز می‌شود. مسئولیت پردازش گرافیکی این گوشی هوشمند هم بر عهده Mali-G57 MC2 است که عملکرد پردازشی خوبی دارد.

بررسی پوکو M4 شیائومی
بررسی پوکو M4 شیائومی

شما می‌توانید گوشی شیائومی پوکو ام 4 را در دو نسخه رم 4 با حافظه 64 گیگابایت و رم 6 با حافظه 128 گیگابایت خریداری کنید. اگر می‌خواهید گوشی شما عملکرد بهتری در باز کردن بازی‌های ویدئویی و برنامه‌های سنگین‌تر داشته باشد، رم 6 گیگابایتی می‌تواند گزینه بهتری باشد. این رم 6 گیگابایتی به همراه چیپست قدرتمند نسبت به سایر رقبای موجود در بازار باعث می‌شود که پوکو M4 5G عملکرد سریع‌تر و روان‌تری داشته باشد.

هنگامی که برای اولین بار می‌خواهید برنامه‌ها را در این گوشی باز کنید، باید کمی منتظر بمانید و بعد از باز شدن آن، بدون هیچ‌گونه تأخیر و اختلالی می‌توانید بین برنامه‌های مختلف جابه‌جا شوید. علاوه‌بر موارد ذکر شده، گوشی پوکو M4 فایو جی به‌گونه‌ای طراحی شده که هنگام استفاده طولانی هم اصلاً داغ نکند و این موضوع یکی از بهترین قابلیت‌های آن به شمار می‌رود که ما در بررسی پوکو M4 شیائومی با آن مواجه شدیم. حتی اگر گرافیک را روی بالاترین حد ممکن قرار دهید، باز هم متوجه این موضوع خواهید شد.

بررسی مشخصات پوکو M4 شیائومی از نظر نرم‌افزار

شما می‌توانید گوشی شیائومی پوکو M4 فایو جی را با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 خریداری کنید که عملکرد خیلی خوبی دارد و تقریباً همه افراد می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. این رابط کاربری علاوه بر آسان بودن برای استفاده، طراحی زیبایی هم دارد که از آن در اغلب گوشی‌های پوکو استفاده می‌شود.

بررسی پوکو M4 شیائومی

همچنین در این رابط کاربری، ویژگی‌های زیادی مربوط به سفارشی‌سازی، حریم خصوصی و امنیت و سایر قابلیت‌ها قرار گرفته‌اند که باعث راحتی کاربران هنگام استفاده از آن می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید طراحی این رابط کاربری و ویژگی‌های آن بعد از One UI 4.0 سامسونگ، در رتبه دوم قرار می‌گیرد که نشان از عملکرد فوق‌العاده آن در گوشی‌های چینی دارد.

البته برخی نکات منفی هم درباره این رابط کاربری وجود دارد که شاید کمی شما را اذیت کند. برای مثال، برخی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در این گوشی وجود دارند که اعلان‌ها و تبلیغاتی را به شما نشان می‌دهند؛ که خوشبختانه می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

یکی دیگر از نکات منفی این رابط کاربری که در بررسی پوکو M4 شیائومی با آن مواجه شدیم این است که این گوشی اعلان‌ها را در همان زمان نشان نمی‌دهد. به بیان بهتر، اعلان‌های سایر گوشی‌های هوشمند خیلی زود نمایش داده می‌شوند، اما برای نمایش اعلان‌های گوشی پوکو M4 باید کمی منتظر بمانید.

این موضوع تا حدی ادامه دارد که حتی برخی مواقع، تا زمانی که شما اپلیکیشن موردنظر خود را باز نکنید، اعلان آن را مشاهده نخواهید کرد. نشان ندادن اعلان‌ها در پوکو M4 باعث می‌شود که در عمر باتری تا حد زیادی صرفه‌جویی شود.

بررسی پوکو M4 شیائومی
مشخصات پوکو M4 شیائومی

همچنین هنگامی که یک اپلیکیشن را در گوشی خود دانلود می‌کنید، فرایند نصب آن در تمام صفحه ظاهر می‌شود و تا زمانی که به آن پاسخی ندهید، همان‌جا می‌ماند. همچنین برنامه‌ها به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند که متأسفانه هیچ گزینه‌ای برای خاموش کردن آن وجود ندارد. همان‌طور که مشاهده کردید، نرم‌افزار این گوشی هوشمند ویژگی‌های منفی و مثبت زیادی دارد که ما انتظار داریم پوکو با یک به‌روزرسانی، باگ‌های آن را برطرف کند.

بررسی مشخصات فنی POCO M4 از نظر دوربین

با بررسی مشخصات فنی POCO M4 متوجه می‌شویم که این گوشی از یک دوربین اصلی با سنسور 13 مگاپیکسلی برخوردار شده که نسبت به نسخه هند، تا حد زیادی افت کرده است. این دوربین به همراه یک سنسور تشخیص عمق تصویر 2 مگاپیکسل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی هم به‌عنوان دوربین سلفی این گوشی کار می‌کند.

در بررسی پوکو M4 شیائومی متوجه شدیم که وقتی برای اولین بار وارد دوربین گوشی می‌شوید، قابلیت HDR به‌صورت خودکار خاموش است و برای استفاده از آن باید آن را روشن کنید.

حتی در این صورت هم بعد از باز کردن دوربین برای بار دوم، این حالت همچنان خاموش خواهد بود. ازآنجاکه قابلیت HDR تأثیر زیادی در افزایش کیفیت تصاویر دارد، خاموش شدن مداوم آن باعث می‌شود کیفیت بالای تصاویر را از دست بدهید.

بررسی پوکو M4 شیائومی

کیفیت دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی کاملاً متوسط بوده و در شرایط نوری مناسب، تصاویر را با رنگ نسبتاً خوبی نمایش می‌دهد. اگرچه داینامیک رنج دوربین گوشی چندان عالی نیست، اما با این رنج قیمت می‌توانید تا حدودی از آن راضی باشید. مشکل دیگری که در دوربین این گوشی متوجه آن شدیم این است که کناره‌های تصاویر کمی تار به نظر می‌رسند که چندان نگران‌کننده نیست.

همچنین به لطف وجود دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی این گوشی هوشمند، می‌توانید تصاویر پرتره خوبی ضبط کنید. دوربین پوکو M4 به‌خوبی سوژه را تشخیص می‌دهد و پس‌زمینه را به زیبایی تار می‌کند.

البته توجه داشته باشید که کیفیت تصاویر در شرایط نوری نامناسب چندان عالی نیست و جزئیات آن کاهش پیدا می‌کند. علاوه‌براین، دوربین گوشی نویز تصاویر را تا حد زیادی کاهش دهد که این موضوع باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود.

با بررسی پوکو M4 شیائومی متوجه می‌شویم که دوربین سلفی این گوشی کیفیت نسبتاً مناسبی دارد و جزئیات را به‌خوبی نمایش می‌دهد. این در حالی‌است که رنگ‌ها در دوربین سلفی چندان واقعی به نظر نمی‌رسند و عکس‌های گرفته شده با استفاده از این لنز در نور کم، کیفیت چندان بالایی ندارند.

بررسی پوکو M4 شیائومی
بررسی مشخصات فنی پوکو M4 شیائومی

دقیقاً مانند دوربین عقب، دوربین سلفی این گوشی هم می‌تواند عکس‌های پرتره متوسطی ثبت کند. دوربین سلفی این گوشی می‌تواند به‌خوبی سوژه را تشخیص دهد و پس‌زمینه را جدا کند. به‌طورکلی، با بررسی مشخصات پوکو M4 شیائومی متوجه می‌شویم که دوربین این گوشی در شرایط نوری مناسب کیفیت متوسطی دارد که کیفیت تصاویر در شرایط نوری نامناسب، تا حد زیادی پایین می‌آید.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات پوکو M4 شیائومی از نظر باتری

گوشی پوکو M4 به همراه یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت عرضه می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که گوشی با یک‌بار شارژ کردن و استفاده سنگین می‌تواند به‌اندازه 30 ساعت دوام بیاورد که نشان‌دهنده عمر باتری شگفت‌انگیز این گوشی است.

این گوشی هوشمند با شارژ سریع 18 وات عرضه می‌شود و برای شارژ کردن آن نیاز به زمان نسبتاً زیادی دارید. بااین‌حال، پوکو ادعا می‌کند که این گوشی می‌تواند در مدت‌زمان 108 دقیقه به 100 درصد شارژ کامل برسد. اما برای شارژ کردن آن به‌صورت کامل، نیاز به 120 دقیقه زمان داریم.

بررسی پوکو M4 شیائومی

کلام آخر

گوشی پوکو M4 یکی از بهترین گوشی‌های این برند به شمار می‌رود که علاوه بر قابلیت‌های زیاد، با قیمت مناسبی عرضه می‌شود. اگر شما هم قصد خرید این گوشی هوشمند را دارید، بررسی پوکو M4 شیائومی را به‌دقت مطالعه کنید تا بدانید که آیا خرید این گوشی برای شما مناسب است یا خیر. با مطالعه دقیق مشخصات فنی POCO M4 متوجه می‌شوید که این گوشی هوشمند برای استفاده روزمره و حتی بازی‌های ویدئویی گزینه‌ای عالی است که برای خرید آن هم نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهید داشت.

سؤالات متداول

آیا گوشی شیائومی پوکو M4 فایو جی ارزش خرید دارد؟

گوشی پوکو ام 4 یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه این برند به شمار می‌رود که با قابلیت‌های خیلی خوبی روانه بازار می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند، می‌توان به مواردی مانند طراحی زیبا و خوش‌ساخت، نمایشگر باکیفیت، عملکرد عالی و عمر باتری خیلی خوب اشاره کرد. همچنین این گوشی هوشمند از قابلیت اینترنت سریع 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

قیمت پوکو M4 در بازار ایران چقدر است؟

پوکو M4 در بازار ایران با قیمت حدودی 5.500.000 تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

منبع: onsitego ،gsmarena

نظر شما درباره بررسی پوکو M4 شیائومی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر