;
coinex

موفقیت واکسن سرطان مدرنا در آزمایش انسانی

واکسن سرطان مدرنا یکی از مهم‌ترین تست‌های خود را در کارآزمایی انسانی با موفقیت پشت‌سر گذاشت. انتظار می‌رود که در آینده جهت درمان بیمارن سرطانی استفاده شود.

در بیماران مبتلا به ملانوم، واکسن مذکور به همراه ایمونوتراپی، خطر بازگشت سرطان و مرگ بیمار را تا 44 درصد کاهش می‌دهد. این واکسن با همکاری Moderna و Merck تولید شده است که بسیاری از افراد مبتلا به سرطان را به درمان امیدوار کرده است. در حال‌حاضر واکسن سرطان مدرنا دومین مرحله آزمایشی خود را با موفقیت گذرانده است.

طبق گفته این شرکت‌ها، در بیماران ملانوم که این واکسن را به همراه ایمونوتراپی دریافت کرده‌اند در مقایسه با بیمارانی که تنها از ایمونوتراپی استفاده کردند، خطر پیشرفت بیماری تا 44 درصد کاهش پیدا می‌کند. دانشمندان باور دارند که واکسن‌های mRNA راه موثری برای کنترل و درمان سرطان هستند و این واکسن‌‌‌ها می‌توانند شرایط مناسبی را برای آغاز مرحله سوم آزمایش فراهم کنند.

شرکت‌های مرک و مدرنا نتیجه مرحله سوم آزمایش واکسن یاد شده را صبح سه‌شنبه گذشته به صورت رسمی اعلام کردند. این آزمایش روی 157 فرد مبتلا به ملانوم پیشرفته به عمل آمد که تومور‌های خود را از طریق جراحی به طور کامل از بدن خود خارج کرده بودند. افراد بیمار به شکل تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و به مدت 1 سال تحت درمان قرار گرفتند. به اعضای یک گروه به صورت منظم Mercks Keytruda تزریق شد. Keytruda در واقع یک آنتی‌بادی ساخته شده در آزمایشگاه است که به سیستم ایمنی کمک می‌کند که سلول‌های سرطانی خاصی را به شکل موثرتری شناسایی و ازبین ببرند. به گروه دیگر علاوه بر Keytruda، 9 دوز از واکسن mRNA که با نام 4157/V940 شناخته می‌شود تزریق شد.

بیشتر بخوانید: داروی ضد سرطان و کرونا کشف شد ؛ از ساخت داروی عفونت‌های شدید چه خبر؟

واکسن سرطان مدرنا

طبق گزارش‌های منتشر شده ترکیب واکسن سرطان مدرنا و ایمونوتراپی سبب شد که محققان به اهداف اصلی خود از اجرای این آزمایش‌ها دست پیدا کنند. بیمارانی که واکسن را دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که تنها از ایمونوتراپی استفاده کردند، به طور متوسط زمان بیشتری را بدون بازگشت بیماری سپری کردند. ناگفته نماند که طی این آزمایش، ملاک اصلی پژوهشگران بقای بیماران بدون بازگشت بیماری بود. در ادامه گزارش‌ها به این موضوع اشاره شده که در صورتی که واکسن و ایمونوتراپی در اختیار افراد مبتلا قرار گیرد، احتمال پیشرفت سرطان و مرگ بیمار تا 44 درصد کاهش پیدا می‌کند.

بدون شک نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها امیدوار کننده است و در آینده نیز راه را برای پیدا کردن درمان قطعی سرطان هموار می‌کند. مدیر عامل شرکت مدرنا (استفان بانسل) نظر خود را درباره آزمایش‌های انجام شده این‌گونه اظهار می‌کند: پیش از این mRNA تحقیقات دانشمندان را برای کشف درمان ویروس کرونا دگرگون کرد و اکنون نیز شاهد دیگر پتانسیل‌های mRNA برای درمان بیماران ملانوما هستیم. لازم به ذکر است که طی آزمایش واکسن سرطان مدرنا، مشخص شد که ایمنی Keytruda با آزمایش‌های قبلی کاملا مطابقت دارد.

ناگفته نماند افرادی که از درمان ترکیبی Keytruda و mRNA استفاده می‌کنند، بیش از سایر بیماران در معرض عوارض جانبی قرار خواهند گرفت. خطر عوارض جانبی در افرادی که تحت درمان ترکیبی قرار می‌گیرند 14.4 درصد است، در حالی که این میزان برای بیمارانی که فقط از Keytruda استفاده می‌کنند 10 درصد خواهد بود. البته این خطرها با فوایدی که ایمونوتراپی برای بیمار به همراه دارد قابل مقایسه نخواهد بود. همچنین در مواردی که هیچ راهی برای درمان بیمار وجود ندارد، ایمونوتراپی بهترین گزینه است.

واکسن سرطان

اگرچه واکسن سرطان مدرنا به صورت کامل آزمایش‌های خود را طی نکرده و هنوز مدت زیادی تا عرضه این واکسن فاصله داریم، اما در این میان واکسن‌هایی هستند که می‌توانند از انواع سرطان جلوگیری کنند. برای مثال می‌توان به واکسن HPV اشاره کرد که عامل اصلی بروز سرطان دهانه رحم است. با این حال واکسن سرطان مدرنا و مرک، به عنوان یک درمان اختصاصی برای سرطان شناخته می‌شود.

در حال‌حاضر سایر واکسن‌ها در بهترین شرایط می‌توانند از عواملی که باعث ایجاد سرطان می‌شود جلوگیری کنند، اما واکسن یاد شده بعد از خارج کردن تومور و برای جلوگیری از بازگشت بیماری و بهبود کامل بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی این واکسن‌ها آموزش سیستم ایمنی فرد جهت شناسایی نئوآنتی‌ژن‌های سرطانی است. این نئوآنتی‌ژن‌ها در واقع پروتئین‌هایی هستند که به صورت اختصاصی از سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شوند.

در این مورد وظیفه واکسن mRNA انتقال دستورالعمل‌‌ها به سلول‌های بدن برای تولید این آنتی‌ژن‌ها است. محققان امیدوارند که سیستم‌ایمنی بدن این نئوآنتی‌ژن‌ها را به‌خاطر بسپارد و در آینده آن‌ها را مورد هدف قرار دهد. بنابر گفته دانشمندان، این واکسن‌ها می‌توانند تاثیر ایمونوتراپی را بیش از پیش افزایش دهند.

طی سال‌های گذشته بسیاری از دانشمندان تلاش زیادی جهت تولید واکسن‌های اختصاصی برای درمان بیماران سرطانی کرده‌اند و آزمایش واکسن سرطان مدرنا، نقش کلیدی در توسعه فناوری واکسن mRNA ایفا می‌کند. اگرچه مدت زیادی است که محققان و پژوهشگران برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند، اما واکسن‌های mRNA به‌تازگی نتایج قابل قبولی را کسب کرده‌اند. با در نظر گرفتن نتیجه واکسن سرطان مدرنا می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، این واکسن به صورت گسترده در دسترس مردم قرار بگیرد. در حال‌حاضر در سراسر جهان آزمایش‌های گوناگونی در حال انجام است و در این میان واکسن مدرنا و مرک، مراحل آزمایشی بیشتری را نسبت به سایر واکسن‌ها طی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واکسن سرطان مدرنا چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر