;
coinex

چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی ؛ کلاس و مدرسه هم به خاطر اختلالات اینترنتی تعطیل شد!

ظاهراً چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی آنقدر طولانی شده که از معلمان گرفته تا دانش‌آموزان، همه را حسابی از سیستم آنلاین کلافه کرده است.

هفته سوم آذرماه به گونه‌ای آغاز شد که با توجه به آلودگی شدید هوا بدون هیچگونه شک و تردیدی غیرحضوری و آنلاین شدن مدارس تهران را می‌طلبید، و با تداوم این وضعیت روزهای بعدی این هفته نیز همچنان آموزش آنلاین برای همه مقاطع تهران ادامه‌ داشته و اصلاً بعید نیست که در هفته‌های آتی نیز شاهد این اتفاق باشیم.

بنابه اعلام استانداری تهران همچنین فعالیت‌های ورزشی نیز برای روزهای دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 آذر ممنوع اعلام شد و در درخواستی از شهروندان هم اعلام شد که حتی‌الامکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب N95 استفاده کنند. علاوه بر این موارد به روسای ادارات نیز توصیه‌هایی مبنی بر موافقت با تقاضای مرخصی مادران دانش‌آموزان شد.

در همین راستا معاون استاندار تهران از «غیر حضوری» شدن مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای این دو روز ماه آذر را در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، پردیس، دماوند و شهر رودهن اعلام کرد. بنابراین برگزاری کلاس‌های درس در این ایام به صورت آنلاین امری اجتناب ناپذیر بود که این امر در شرایط کنونی اینترنت کشور، چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی را به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: هزینه قطعی دستوری اینترنت در جهان چقدر است؟

چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی

با از سر گرفتن آموزش آنلاین در این روزها چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی نیز شروع شد. در این رابطه گلایه‌ها و شکایات متعددی از دانش‌آموزان، اولیا و معلمان به گوش می‌رسد. درباره این موضوع پدر یکی از دانش‌آموزان کلاس نهم در تهران از اینترنت و کلاس‌های آنلاین گلایه داشت، پیامک گوشی‌اش را نشان می‌داد که از سوی مدرسه به او ارسال شده است. در این پیام آمده است:

«ولی گرامی، با توجه به اختلال پیش آمده در سرورهای کارسنج،‌ در صورتی که دانش‌آموز تا ساعت 14 نتوانست به کلاس‌های آنلاین از طریق کارسنج وارد گردد، کلاس‌ها برگزار نمی‌شود».

چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی

معلم یکی از مدارس متوسط اول همچنین حرف‌های مشابه در این رابطه مطرح کرده و می‌گوید: «کلاس‌های من در دو روز گذشته برگزار بوده اما آن‌قدر درگیر قطع و وصل اینترنت بوده‌ایم که عملا نتیجه خوبی نداشته و همه دانش‌آموزان نتوانستند از فضای کلاس استفاده کنند».

او که فرزند خودش در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران در حال تحصیل است، صحبت‌های خود را اینطور ادامه می‌دهد: «دیروز هم همین مشکل اینترنت را داشتیم، با این تفاسیر و این آلودگی هوا که رفع شدنی هم نیست،‌ این هفته امیدی به برگزاری کلاس‌های آنلاین ندارم و احتمالا این هفته درس و مشق تعطیل باشد».

در بخش تجربه‌های خود دانش‌آموزان نیز لازم به ذکر است، سه نفر از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی تهران در مدارس مختلف تجربه‌های متفاوتی در این حوزه داشتند. دانش‌آموز کلاس دوم دبستان که از طریق شاد در کلاس‌ها شرکت کرده اعلام کرد که مشکلی از بابت اختلالات اینترنت نداشته و در دو روز گذشته بدون دردسر کلاس‌ها را طی کرده است، ماهان اما یکی از دانش‌آموزان کلاس پنجم است، که گلایه خود را از شاد اینگونه مطرح می‌کند: «ما نتوانسته‌ایم با شاد درس بخوانیم و از طریق پیام‌رسان «بله» کلاس تشکیل دادیم که چون داخلی بود قطعی نداشتیم».

دانش‌آموز دیگری که در حال تحصیل در کلاس سوم است درباره این مسائل اعلام کرد با اینکه از طریق «اسکای‌روم» کلاس‌هایشان برگزار شده، علی‌رغم قطع و وصلی‌ها درس و کلاس‌شان به راه بوده ولی او ترجیح می‌دهد که حتی در روزهای آلوده مدارس حضوری بشود، زیرا چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی زیاد است.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

علل ایجاد چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی

تجارت‌نیوز در هفته گذشته گزارشی را در مورد اختلال اینترنت منتشر کرد که جزئیاتی از این اتفاق را مشخص می‌کند. این خبرگزاری بیان کرد: «حدود 80 روز از قطعی گسترده اینترنت می‌گذرد و کاربران اینترنت ادعا می‌کنند، اختلالات اینترنت هر روز رو به افزایش است. حالا یک استارتاپ ارائه‌دهنده خدمات نیز این موضوع را تایید کرده است».

در این گزارش همچنین ذکر شده است: «برخی از آی‌پی‌های شبکه CDN کلادفلر از دسترس خارج شدند. کلاد فلر بزرگترین خدمات‌دهنده خدمات CDN در جهان است که بسیاری از سایت‌ها برای دسترسی بهتر مخاطبان در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل اصلی این اختلال که باعث دسترسی نداشتن به بسیاری از سایت‌های میزبانی‌شده در ایران شده، فیلترینگ یک سایت است که روی یکی از آی‌پی‌های کلاد فلر قرار داشته و عامل این موضوع بوده است. در نتیجه سایر وب‌سایت‌هایی که روی این آی پی قرار داشته‌اند هم فیلتر شده‌اند».

چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی

اگر بخواهیم از این توضیحات فنی هم گذر کنیم، حقیقت امر این است که اختلال در اینترنت واضح و مشخص است و این روزها این مشکل بیشتر از هرزمانی قابل لمس است،‌ لذا علت چالش‌های آموزش آنلاین در این زمان همین مسئله است. چه بسا که در دوران آموزش آنلاین در زمان همه‌گیری کرونا هم بارها شاهد مشکلات اینترنت و گلایه اولیای مدرسه و خانه بودیم.

اگر نظرات دانش‌آموزان و معلمان را درباره کیفیت آموزش در این روزها مرور کنیم، متوجه می‌شویم اغلب درباره سرعت اینترنت که مهم‌ترین ابزار این کار است،‌ شکایت خود را مطرح کرده‌اند‌. آن‌ها حتی بر این عقیده هستند که وضعیت اینترنت بدتر از زمان آموزش آنلاین دوران کرونا بوده و تنها امیدشان برای تحمل این وضع این است که آلودگی هوا با کمک باد و باران و عوامل طبیعی هر چه زودتر از ایران بیرون برود و مدارس به روال سابق خود و آموزش حضوری بازگردد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره چالش‌های آموزش آنلاین در زمان محدودیت‌های اینترنتی در هفته جاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر