;
coinex

کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب تایید شد

محققان کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب را تایید کرده‌اند. در این مطالعه مشخص شد که این تلسکوپ کهکشان‌هایی مربوط به 13.4 میلیارد سال پیش را دیده است.

نگاه به گذشته و قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان، همواره یکی از اهداف اصلی دانشمندان از ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، بوده است. حال خبری از کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب منتشر شده که با تحقیقات جدید این موضوع تأیید شده که وب در برخی از تصاویر خود موفق به رصد کردن چند کهکشان از 13.4 میلیارد سال پیش، یعنی از زمانی که کیهان تنها 350 میلیون سال سن داشته شده است.

بیشتر بخوانید: با بازگشت فضاپیمای اوریون ماموریت آرتمیس 1 رسما پایان یافت

کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب ؛ یک اتفاق بزرگ!

حال گروهی از محققان اخیراً موفق شدند با استفاده از روش‌های طیف‌سنجی، نور حاصل از این کهکشان‌های قدیمی را در طول موج‌های مختلف تجزیه و تحلیل کرده تا با این کار، اثر‌انگشت خاص هر کهکشان مشخص شود و بنابراین با این روش می‌توان بحث اینکه آیا قدمت کهکشان‌ها واقعاً به ابتدای شکل‌گیری کیهان برمی‌گردد یا خیر را تایید کرد.

در این پژوهش آمده است که از میان رصدهایی که جیمز وب تاکنون به انجام رسانده، چهار کهکشان سرخ‌گرایی بالای 10 و دو کهکشان سرخ‌گرایی بالای 13 را ثبت کرده‌اند. بنابراین باید این نتیجه را گرفت که این کهکشان‌ها از نقطه‌ای از کیهان مشاهده شده‌اند که در نزدیکی کمتر از 400 میلیون سال پس از مه‌بانگ به‌وجود آمده است.

کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب

با وجود این که پژوهش حاضر هنوز به مرحله همتاداوری نرسیده است، اما خبر از توانایی‌های احتمالی تلسکوپ جیمز وب را به ما می‌دهد. این پژوهش در واقع اطلاعات خود را از پروژه JADES دریافت کرده که تلاشی بین‌المللی برای استفاده از ابزارهای جیمز وب به‌منظور رصد بخش‌هایی از آسمان بوده که پیش‌تر توسط تلسکوپ هابل مشاهده شده بودند.

«برنت رابرتسون» از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز که از محققان اصلی این تحقیق است، در مورد کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب اظهار داشت: «ما برای اولین بار کهکشان‌هایی را کشف کرده‌ایم که فقط 350 میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشتند و می‌توانیم از فاصله اعجاب‌آور آن‌ها اطمینان داشته باشیم. یافتن این کهکشان‌های اولیه در این تصاویر زیبا و خیره‌کننده یک تجربه خاص است».

آنطور که به نظر می‌رسد در واقع مزیت بهره‌گیری از تلسکوپ جیمز وب برای رصد همان بخش‌هایی از آسمان که توسط هابل مشاهده شده بودند، در واقع شناسایی کهکشان‌هایی بوده که تنها در طیف فروسرخ دیده می‌شوند. دلیل این موضوع این است که کهکشان‌ها سرخ‌گرایی بالایی داشته، و نور آنها به‌ دلیل انبساط جهان بیشتر به سمت قرمز طیف نور تمایل پیدا کرده است؛ لذا طبق قاعده، هرچه سرخ‌گرایی بالاتر باشد، کهکشان‌ها قدیمی‌تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر