;
coinex

بودجه 143 میلیارد دلاری چین برای تقویت صنعت تراشه‌سازی

اخیرا دولت چین برای حمایت و تقویت صنعت تراشه‌سازی داخلی خود، بودجه 143 میلیارد دلاری را در نظر گرفته که طی 5 سال در اختیار شرکت‌‌های چینی قرار می‌گیرد.

درپی محدودیت‌هایی که دولت آمریکا برای صنعت تراشه‌سازی چین اعمال کرده است، کمپانی‌های داخلی چینی با چالش‌هایی مواجه شده‌اند و دولت این کشور برای بهبود شرایط، بودجه 143 میلیارد دلاری در نظر گرفته است.

بنابر گفته منابع خبری، چین در حال برنامه‌ریزی بسته حمایتی بیش از 1 تریلیون یوانی است که ارزشی معادل 143 میلیارد دلار خواهد داشت. باید گفت که این اقدام می‌تواند صنعت تراشه‌سازی چین را متحول کند و از آن‌جایی که دولت آمریکا قصد دارد سرعت پیشرفت شرکت‌های فناوری‌ چین را کاهش دهد، گام بزرگی جهت کاهش وابستگی به ایالات متحده در صنعت تراشه‌سازی خواهد بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده این بودجه هنگفت طی مدت 5 سال به شکل یارانه و اعتبار مالی، برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی به کمپانی‌های داخلی ارائه می‌شود.

باتوجه به چنین بودجه‌ای که در آینده به صنعت تراشه‌سازی چین اختصاص پیدا می‌کند می‌توان گفت که دولت چین برنامه‌های گسترده‌تری برای این صنعت در نظر گرفته و به عبارتی آن را در اولویت‌های خود قرار داده است. احتمال دارد که افزایش تقاضا برای تراشه‌ها، دلیل اصلی برنامه‌ریزی دولت چین جهت تقویت صنعت تراشه‌سازی این کشور باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، طرح مذکور در سه ماه اول سال آینده اجرا خواهد شد. موضوع ارائه بسته حمایتی در حالی مطرح شده است که پیش از این ایالات متحده در ماه اکتبر با اجرای سیاست‌ها جدید، دسترسی آزمایشگا‌های تحقیقاتی و مراکز داده‌های چینی را به تراشه‌های هوش مصنوعی محدود کرده است.

بیشتر بخوانید: تراشه پرچمدار اگزینوس تا سال 2025 عرضه می‌شود؛ محصول مشترک سامسونگ، گوگل و AMD

تقویت صنعت تراشه‌سازی داخلی چین

به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا به کمک دیگر شرکای خود از جمله هلند و ژاپن، صادرات ابزار و تجهیزات موردنیاز در ساخت محصولات نیمه‌هادی به چین را کاهش داده است. گفتنی است که دولت آمریکا نیز برای تقویت صنعت تراشه‌سازی خود، بودجه 24 میلیارد دلاری در نظر گرفته است. گفته می‌شود که ایالات متحده به صورت کلی، مبلغ 52.7 میلیارد دلار را برای پژوهش‌ها و تولیدات در بخش صنایع نمیه‌هادی این کشور اختصاص می‌دهد.

با اطمینان می‌توان گفت که بسته حمایتی دولت چین منجر به پیشرفت شرکت‌های تولید کننده تراشه داخلی می‌شود و این موضوع تولید، نوسازی تاسیسات داخلی، مونتاژ و تحقیقات را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. یکی دیگر از نکات مثبت این طرح، سیاست‌های مالی ترجیجی برای صنایع نیمه‌هادی این کشور خواهد بود. در ادامه باید گفت که برنامه‌‌های دولت چین برای تقویت صنعت تراشه‌سازی داخلی این کشور، اکثر شرکت‌های خصوصی و دولتی چین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Kingsemi، Fabrication Equipment Inc China و Naura اشاره کرد.

گفتنی است که بعد از انتشار خبر بسته حمایتی دولت چین برای تقویت صنعت تراشه‌سازی داخلی این کشور، ارزش سهام تعدادی از شرکت‌‌های چینی به شکل قابل توجه‌ای افزایش یافته است. به عنوان مثال می‌توان به سهام شرکت Hua Hong Semiconductor اشاره کرد که رشد 17 درصدی را تجربه کرده است. پیش از این در کنگره حزب کمونیست که در ماه اکتبر برگزار شد، رئیس جمهور چین (شی جین پینگ) موضوع خودکفایی در بخش تکنولوژی و فناوری را مطرح کرد. به باور تحلیلگران تاکید شی جین برای پیروزی در جدال فناوری‌های پایه و زیربنایی، می‌تواند نشان از تغییرات اساسی در سیاست‌های دولت این کشور داشته باشد. اقدامات دولت این کشور و مداخله در صنعت تکنولوژی سبب می‌شود فشارهایی که ایالات متحده بر شرکت‌های تکنولوژی چینی وارد می‌کند، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

تکنولوژی تراشه‌سازی

همانطور که پیش از گفتیم، دولت آمریکا در ماه اکتبر این تحریم‌ها را اعمال کرد و این اقدام باعث شد که کمپانی‌های بزرگ تولید کننده تراشه که در خارج از خاک آمریکا مستقر هستند، تولید و عرضه تراشه‌های چینی مانند شرکت یانگ‌تسه و SMIC را متوقف کنند.

علاوه بر این، سایر کمپانی‌های توسعه دهنده تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته قادر به فروش تولیدات به آزمایشگاه‌ها و کمپانی‌های چینی نبودند. لازم به ذکر است که چین در بخش تولید تراشه از کشور‌های قدرتمند در این حوزه عقب مانده است که از جمله آن‌ها می‌تواند به ایالات متحده، ژاپن و هلند اشاره کرد.

البته طی 20 سال گذشته شرکت‌های گوناگونی فعالیت خود را در کشور چین در بخش تراشه‌سازی آغاز کردند، اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز شرکت‌ها به تراشه‌های پیشرفته‌تر، سایر رقبا از کمپانی‌های چینی پیشی گرفتند؛ چراکه شرکت‌های تراشه‌سازی چینی توانایی ساخت تراشه‌های پیشرفته را ندارند.

در آخر خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که کمپانی‌ هلندی ASML امکان تولید تراشه‌های با فناوری ساخت 3 نانومتری را فراهم کرده و در این بخش به میزان قابل توجه‌ای از کمپانی‌های چینی پیشی گرفته است. برای مثال تجهیزات فرایند حرارتی Naura، قادر است تراشه‌های 28 نانومتری یا تراشه‌های قدیمی‌تر از آن را تولید کند. شرکت لیتوگرافی SMEE نیز می‌تواند ابزار تولید تراشه 90 نانومتری را تولید کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تقویت صنعت تراشه‌سازی چین چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر