;
coinex

سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت برتر خود ؛ حساب دشمن قدیمی شدوبن شد!

ظاهراً سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت خود در توییتر یکی از جنجال‌های جدید اوست. او اخیراً با شدوبن کردن اکانت یک مزاحم اینترنتی خود در توییتر خبرساز شده است

مالک اکانت توییتری ElonJet@ می‌گوید یکی از کارمندان توییتر به او خبر داده است که دسترسی‌های حساب کاربری او «تا حد زیادی» محدود شده است. این مالک حساب توییتری معروف که دو سال گذشته را صرف ردیابی مکان پروازهای میلیاردر مشهور، ایلان ماسک کرده است، می‌گوید حساب کاربری او در وضعیت شدوبن قرار گرفته است.

این اتهام برخلاف تضمین‌های عمومی اخیر ماسک مبنی بر عدم اقدام وی علیه این حساب کاربری مطرح شده است و به نظر می‌رسد که شاهد سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت خود در توییتر هستیم.

مالک این حساب، به نام جک سوینی، ادعا می‌کند که یکی از کارمندان ناشناس توییتر به او گفته است که حساب کاربری ربات ردیاب محبوب ElonJet او از تاریخ 2 دسامبر (11 آذر ماه) به شدت محدود شده است. سپس سوینی یک اسکرین شات منتشر کرد که ظاهراً الا اروین، معاون اعتماد و ایمنی توییتر را نشان می‌دهد که از اعضای تیم می‌خواهد «فوراً VF [فیلتر دید] سنگین را برای elonjet@ اعمال کنند». سوینی این اطلاعات را در یک تاپیک توییتری که «فایل‌های توییتر من» نام دارد، فاش کرد.

بیشتر بخوانید: انحلال شورای اعتماد و ایمنی توییتر ؛ پس‌لرزه‌های تصمیمات ایلان ماسک!

سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت برتر خود در توییتر!

سوینی، دانشجوی سال اول دانشگاه مرکزی فلوریدا در اورلاندو، می‌گوید که از داده‌های فرستنده در دسترس عموم جهت ردیابی موقعیت مکانی هواپیمای خصوصی ماسک استفاده می‌کند. این داده‌ها، که شامل ارتفاع، طول جغرافیایی، طول و مسیر هواپیما می‌شود، با الگوریتمی که او ایجاد کرده است، وارد سیستم می‌شود. ربات ElonJet@ پس از بلند شدن و فرود هواپیمای ماسک این اطلاعات را می‌گیرد و توییت می‌کند.

سوئینی چند ساعت پس از انتشار تاپیک خود و پس از گزارش‌های Gizmodo و سایر سازمان‌های رسانه‌ای در مورد ادعاهای او، توییت جدیدی منتشر کرد و گفت که به نظر می‌رسد توییتر محدودیت‌های خود را لغو کرده است.

سوینی نوشت: «به نظر می‌رسد ElonJet@ برای مدت طولانی‌تری ممنوع یا محدود بوده است. فکر می‌کنم توییتر متوجه توییت‌های من شد و دوباره آن را ردیابی کرد». سوینی تصویری از یک سرویس منتشر کرد که ظاهراً مدعی ردیابی وضعیت shadowbann شده بود. Gizmodo مستقلاً قادر به تایید این آزمایش‌ها نبوده و توییتر نیز به درخواست‌های پیگیری برای ادعاهای او پاسخ نداده است.

سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت

اگرچه ردیاب‌های مشابهی برای سایر چهره‌های مشهور مانند مارک زاکربرگ، دریک و جف بزوس وجود دارد، اما ElonJet متمایز است زیرا توانسته خشم مداوم این رسانه اجتماعی را به خود جلب کند. در ماه ژانویه، سوئینی به نیویورک تایمز گفت که ماسک شخصاً با او تماس گرفت و از او خواسته بود در ازای دریافت 5000 دلار ربات را حذف کند.

سوینی پیشنهاد متقابلی را ارائه کرد و گفت که او به فکر غیرفعال کردن حساب با 50000 دلار یا حتی کارآموزی در یکی از شرکت‌های ماسک است. ماسک که معتقد است این دسته از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که محل اختفای او را ردیابی می‌کنند از «مسائل امنیتی» هستند، ارتباط خود را با این نوجوان قطع کرده است.

ماه‌ها بعد، ماسک رسماً اعلام کرد که قصد دارد توییتر را تصاحب کند، و برای بسیاری از افراد جالب بود که بدانند آیا این میلیاردر قصد دارد حساب ربات سوینی را مسدود کند یا خیر. در آن زمان، سوینی گفت که در حال برنامه‌ریزی پشتیبان برای فعال نگه داشتن ربات در پلتفرم‌های دیگر است، البته «در صورتی که این حساب [توئیتر] ناپدید شود».

با توجه به شعارهای متناقض ماسک به نفع آزادی بیان و انتقادات مکرر از فلسفه سانسور محتوای گذشته توییتر، مشخص نبود که آیا او پس از مالکیت رسمی این پلتفرم علیه این حساب اقدامی خواهد کرد یا خیر. به هر حال ماسک در اوایل نوامبر به این موضوع پرداخت و گفت که حساب کاربری ElonJet@ را به دلیل اصول آزادی بیان ممنوع خواهد کرد.

سپس ماسک در توئیت دیگر خود گفت: «تعهد من به آزادی بیان حتی به ممنوع نکردن حساب پس از ردیابی هواپیمای من ادامه می‌یابد، حتی اگر این یک خطر مستقیم برای ایمنی شخصی من باشد». سوینی به این توییت پاسخ داد و از تصمیم ماسک تشکر کرد و گفت که اکثر فالوورهای حساب‌های کاربری او در واقع حامیان ماسک و شرکت‌هایش هستند.

Gizmodo به منظور دریافت پاسخ در مورد ادعاهای سوینی با توییتر تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد. طبق گزارش‌ها، تیم ارتباطات توییتر به عنوان بخشی از 3700 اخراج نیروی این شرکت، کاهش‌های عمده‌ای را متحمل شده است.

ادعاهای سوینی در مورد سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت خود در توییتر با انتشار «فایل های توییتر» ادامه خواهد یافت که در میان چیزهای دیگر، اسناد داخلی توییتر را نیز منتشر کرده است که رویکرد این شبکه اجتماعی جهت محدود کردن یک حساب خاص را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سواستفاده ایلان ماسک از موقعیت خود در توییتر برای شدوبن کردن اکانت یک مزاحم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر