;
coinex

انتقاد فرشاد مومنی از آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان ؛ «این دولت توسعه‌خواه نیست!»

ظاهراً آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان به کام اقتصاددان برجسته کشور خوش نیامده. از این ‌رو فرشاد مؤمنی به انتقادی تند از عملکرد این شرکت‌ها بسنده کرد.

آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان، فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه و اقتصاددان برجسته کشور را به یک اظهارنظر تند وا داشت. او معتقداست، شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1392 تا نیمه اول سال 1401، 12 هزار و 700 درصد رشد کرده‌اند، اما چه کارکردی داشته‌اند؟ مؤمنی علاوه بر انتقاد از این شرکت‌ها که در نشست علمی «الزامات و پیش‌نیازهای برنامه‌‌ی هفتم توسعه» ارائه کرد، به نکات دیگری نیز اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: آیین نامه حمایتی دولت از شرکت‌های دانش بنیان ابلاغ شد

انتقاد از آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان

در نشست علمی «الزامات و پیش‌نیازهای برنامه‌‌ی هفتم توسعه» که مرکز پژوهش‌‌های اتاق ایران با میزبانی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار کرد، فرشاد مؤمنی از شیوه تعاملی حکومتگران و اهالی علم و دانشگاه انتقاد کرد و آن را تأسف‌بار دانست و گفت:

شرایط کشور بسیار شکننده است.

آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان

مؤمنی بحث خود را با مطرح‌کردن موضوع برنامه‌ریزی ادامه داد و گفت باید دولت توسعه‌خواه داشته باشیم و برای واقعی‌کردن انتظارات کارشناسی و صادقانه گزارش بدهیم: «ما باید راجع به این مسئله صحبت کنیم که استانداردهای توسعه‌خواه چه نسبتی با آن استانداردهای ما دارد؟»

به‌گفته او، با دولتی توسعه‌خواه روبه‌رو نیستیم و گزارش صادقانه‌ای از وضعیت وجود ندارد:

اگر دنبال برنامه‌ریزی هستید، باید شرافتمندانه گزارشی از دهه ۱۳۹۰ ارائه کنید و به واقعیت تن بدهید تا بتوانید برای اصلاح آن برنامه‌ریزی کنید. به‌عنوان مثال، ما ادا در‌می‌آوریم و می‌گوییم شرکت‌های دانش‌بنیان رشد کرده‌اند. در سال ۱۳۹۲، کل شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۵ شرکت بود و در نیمه‌ ۱۴۰۱ به ۷ هزار شرکت رسیده است. در‌واقع، نرخ رشد ۱۲‌ هزار‌ و ۷۰۰ درصدی را تجربه کرده؛ اما کارکرد چه بوده است؟

این استاد دانشگاه به سقوط ۳۰ رتبه‌ای شاخص رقابت‌پذیری نیز اشاره کرد و گفت درآمد سرانه یک‌چهارم میانگین جهان شده است و ما فقیرتر و عقب‌مانده‌تر شده‌ایم: «در همین ۱۰ ساله سقوط ۳۱‌ درصدی در شاخص رابطه مبادله داشتیم و برای اولین‌بار در تاریخ ۷۰ ساله اقتصادی، در سه سال پایانی دهه ۱۳۹۰ اندازه جمعیت فقرا دو برابر شده است. بنابراین، لازم است به‌جای ادا درآوردن، لوازم توسعه را فراهم کنیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آمار رشد شرکت‌های دانش بنیان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر