;
coinex

بررسی گلکسی A23 فور جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

گلکسی A23 نسخه فور جی به همراه چند گوشی سری A سامسونگ در اوایل سال 2022 معرفی شد. با بررسی گلکسی A23 فور جی متوجه می‌شویم که آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر.

گوشی A23 نسخه فور جی یک میان‌رده دیگر از غول فناوری کره‌ای است که در تاریخ 25 مارس 2022 (5 فروردین 1401) وارد بازار شد. این گوشی از مشخصات خوبی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به پشتیبانی نرم‌افزاری، طول عمر بالای باتری و پردازنده قدرتمند اشاره کرد. البته ضعف‌هایی هم در این گوشی وجود دارد؛ مثل سرعت شارژ پایین و بدنه پلاستیکی ضعیف.

گلکسی A23 5G گوشی جدیدتری است که از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و در بازه قیمتی مشابه با نسخه فورجی عرضه می‌شود. در همین ابتدا می‌توان گفت که نسخه فایو جی ارزش خرید بالاتری دارد. با این‌حال، بد نیست قبل از خرید از مشخصات فنی گلکسی A23 4G نیز آگاه شوید.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A23 فور جی

گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه، بازار بسیار خوبی دارند و به لطف رقابت جدی بین شرکت‌های تولید کننده، روز به روز در حال بهتر شدن هستند. شرکت سامسونگ نیز که در این روز‌ها بخش زیادی از درآمد خود را از سری گلکسی A به دست می‌آورد تمرکز بسیاری روی این دسته از گوشی‌ها دارد.

بررسی گلکسی A23 فور جی
بررسی گلکسی A23 فور جی

در جدول زیر می‌توانید مشخصات گلکسی A23 فور جی را به‌طور کامل مشاهده کنید. سپس به بررسی گلکسی A23 فور جی از نظر کیفیت ساخت، نمایشگر، عملکرد، دوربین و باتری می‌پردازیم.

بررسی گلکسی A23 فور جی
مشخصات گلکسی A23 فور جی
طراحی و ساختار
  • 165.4×76.9×8.4 میلی‌متر
  • 195 گرم
  • پنل جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • تک سیم‌کارته (نانوسیم) یا دوسیم‌کارت (نانوسیم، dual stand by)
نمایشگر
  • PLS LCD، نرخ نوسازی 90 هرتز
  • 6.6 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 82.5 درصد
  • 2408×1080 پیکسل،‌ نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 400 پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس 5
پردازنده
  • اسنپدراگون 680 4G (6 نانومتر)
  • پردازنده هشت هسته‌ای (4×2.4 GHz Kryo 265 Gold ،4×1.9 GHz Kryo 265 Silver)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 610
نرم‌افزار اندروید 12، قابل آپگرید به اندروید 13، رابط کاربری One UI 5
رم و حافظه
  • رم 4 و حافظه 64 گیگابایت
  • رم 6 و حافظه 64 گیگابایت
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 128 گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید 50 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)
  • لنز اولترا واید 5 مگاپیکسل، پوشش 123 درجه، دیافراگم f/2.2، سایز سنسور 1/5 اینچ، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • دوربین تشخیص عمق تصویر 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما، HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری 5000 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 25 وات
اسپیکر
  • اسپیکر مونو
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • پشتیبانی از دالبی اتموس (فقط روی اسپیکرها و هدست‌هایی که از دالبی التموس پشتیبانی می‌کنند)
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  • بلوتوث 5.0
  • GPS
  • NFC (بسته به بازار)
  • رادیو FM
  • USB Type-C 2.0
سایر ویژگی‌ها
  • اثر انگشت در لبه گوشی
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت مجازی، قطب‌نما

بررسی گلکسی A23 فور جی سامسونگ از نظر طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گلکسی A23 سامسونگ را طراحی و ساخت آن آغاز می‌کنیم. گوشی گلکسی A23 در بخش طراحی، بیش از اینکه به هم‌خانواده‌ی اقتصادی خود، یعنی گلکسی A13 شباهت داشته باشد، با زبان آشنای به‌کاررفته در طراحی برآمدگی دوربین، A33 و A53 را در ذهن تداعی می‌کند.

بررسی گلکسی A23 فور جی

در این گوشی از فریم یکپارچه با بدنه خبری نیست و این دو بخش جدا از هم طراحی شده‌اند. هم فریم و هم بدنه، از جنس پلاستیک هستند. گلکسی A23 ابعادی برابر ۸٫۴ × ۷۶٫۹ × ۱۶۵/۴ میلی‌متر دارد و وزنش ۱۹۵ گرم است تا نسبت به نسل قبل اندکی بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده باشد.

بااین‌حساب، گوشی اقتصادی سامسونگ را باید از نظر جثه، اندکی بالاتر از حد میانگین به حساب بیاوریم.

سامسونگ، گوشی گلکسی A23 را در چهار رنگ مشکی، سفید، گلبهی و آبی روانه‌ی بازار کرده که در هر چهار مدل، بدنه براق و شفاف است و به‌راحتی اثرانگشت و چربی را روی خود نمایان می‌سازد؛ مشکلی که بیشتر گریبان‌گیر رنگ مشکی می‌شود و روی بدنه‌های روشن‌تر آنقدر بغرنج نیست. با وجود اینکه حاشیه‌های اطراف پنل و فریم دستگاه خمیده طراحی شده‌اند، اما مشکلی برای در دست گرفتن و مدیریت گوشی در دستتان نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

دکمه‌های پاور (با حسگر اثرانگشت) و تنظیم صدا در قسمت سمت راست فریم قرار دارند. دسترسی به دکمه‌ی پاور چندان سخت نیست؛ اما برای رسیدن به دکمه‌های تنظیم صدا، اندکی تلاش بیشتر نیاز است.

درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه، به تنهایی در قسمت چپ فریم به‌چشم می‌خورد که می‌تواند دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه‌ی میکرواس‌دی را در خود جای دهد.

در قسمت پایین فریم، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، شیار اسپیکر، درگاه USB Type-C 2.0 و میکروفن مکالمه را می‌بینیم. قسمت بالای فریم هم از میکروفون حذف نویز برای مکالمه میزبانی می‌کند.

دوربین سلفی در بریدگی قطره‌ای و بالای نمایشگر ۶٫۶ اینچی جای دارد. در پایان بخش بررسی گلکسی A23 فور جی از نظر طراحی و ساختار باید گفت که کیفیت ساخت بدنه چندان بالا نیست؛ اما می‌تواند کار شما را راه بیندازد. هرچند که گزینه‌های بهتری در بازه قیمتی مشابه وجود دارد.

بررسی گوشی گلکسی A23 از نظر صفحه نمایش

در بخش بعدی بررسی گلکسی A23 فور جی به سراغ نمایشگر ۶.۶ اینچی سامسونگ گلکسی A23 می‌رویم که نقاط قوت و ضعف خاص خودش را نسبت به نسل گذشته دارد. سامسونگ در این گوشی، رزولوشن نمایشگر را افزایش داده و به جای یک نمایشگر 720p، حالا با یک پنل فول اچ دی روبرو هستیم.

بررسی مشخصات گلکسی A23 فور جی
بررسی مشخصات گلکسی A23 فور جی

البته این ارتقا رزولوشن، بهای خاصی را نیز به همراه دارد. شرکت سامسونگ در این محصول، از یک پنل TFT یا به قول خودش PLS LCD استفاده کرده که مسلما به اندازه پنل‌های AMOLED جذاب نیست.

به غیر از نبود ویژگی‌هایی چون نمایشگر همیشه روشن و همچنین کنتراست پایین‌تر رنگ مشکی نسبت به نمایشگر‌های OLED، این پنل از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و زاویه دید قابل قبولی نیز دارد. نقطه ضعف اصلی این نمایشگر، روشنایی نه‌چندان بالای آن است که در هنگام تابش مستقیم نور خورشید، کاربر را با مشکل مواجه می‌کند.

نمایشگر به کار رفته در سامسونگ گلکسی A23، نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی را داشته و نسبت تصویر آن نیز ۲۰:۹ است. در هر اینچ از این نمایشگر، ۴۰۰ پیکسل جا گرفته که بهبودی بسیار جدی نسبت به نسل پیشین به حساب می‌آید و بر خلاف گلکسی A22، دیگر پیکسل‌ها به طور تکی قابل مشاهده نیستند. سامسونگ تا حد زیادی در زمینه نمایشگر سامسونگ A23 ضعیف عمل کرده است.

در قسمت میانی بالای این نمایشگر، شاهد ناچ قطره‌ای گوشی هستیم که حالتی نسبتا V شکل داشته و دوربین سلفی را درون خود جا داده است.

این گوشی در هنگام راه اندازی، به طور خودکار روی حالت ۹۰ هرتزی تنظیم شده و برای استفاده از نرخ نوسازی بالا، نیاز به تنظیمات خاصی توسط کاربر وجود ندارد.

سامسونگ گلکسی A23 حاشیه‌های نازکی داشته و همانند بسیاری از گوشی‌های مقرون به صرفه، تنها در بخش پایینی دستگاه است که حاشیه نمایشگر کمی زیاد به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی Galaxy A23 از نظر دوربین

این دستگاه مجهز به دوربین چهارگانه با سنسور اصلی 50 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8 بوده و در کنار سنسور اولترا واید 5 مگاپیکسل می‌تواند کیفیت قابل توجهی را در اختیارتان قرار دهد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 4G

همچنین سنسور فوق عریض یا اولترا واید می‌تواند زاویه 123 درجه را به سادگی پوشش دهد و این خبر خوبی است. در کنار این دو سنسور، یک سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل و یک سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسل هم قرار دارد که می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش عملکرد داشته باشد.

بررسی گلکسی A23 فور جی نشان می‌دهد که در قسمت ناچ قطره‌ای، یک سنسور سلفی 8 مگاپیکسل قرار دارد. در صورتی که کیفیت تصاویر سلفی برای شما ارزشمند است، بهتر است بدانید که این دستگاه هم یک گوشی مقرون به صرفه بوده و باید به همان اندازه انتظار عملکرد داشته باشید.

گوشی جدید سامسونگ گلکسی A23 توانایی قابل قبولی را به عنوان یک گوشی ارزان قیمت در زمینه دوربین از خود نشان خواهد داد. هر اندازه عملکرد سامسونگ در بخش نمایشگر به یک فاجعه شباهت داشت، در حال حاضر می‌توان گفت بخش دوربین شرایط بهتری را برای این دستگاه رقم زده است.

بررسی گلکسی A23 سامسونگ از نظر باتری

وجود باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپر ساعتی یکی از نکته‌های مثبت این گوشی است که در عملکرد روزانه و بازی‌کردن خیلی خوب بوده و نمره قابل قبولی را کسب می‌کند.

در بررسی گلکسی A23 مشخص شد که دوام باتری گوشی بسیار خوب است و از نظر شارژدهی فوق‌العاده محسوب می‌شود که با توجه به مشخصات گلکسی A23 فور جی انتظاری جز این هم نداشتیم.

این مدل با وجود میان‌رده بودن تراشه‌ای به روز دارد که با تکنولوژی ساخت بسیار ظریفی پرداخته شده و عملاً بسیار کم مصرف است. همچنین گوشی A23 از نظر نرم‌افزاری نیز آپدیت بوده و در نتیجه مصرف انرژی بهینه‌ای دارد.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 4G
بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 4G

این باتری از شارژ سریع 25 وات پشتیبانی می‌کند؛ اما درون جعبه یک شارژر 15 واتی را مشاهده می‌کنید که برای شارژ کردن باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی، به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین، بهتر است شارژر 25 واتی را خریداری کنید و این موضوع، یک نقطه ضعف به‌شمار می‌رود.

اینکه سامسونگ در کنار قیمت گلکسی A23 فور جی سعی بر این داشته که آداپتور شارژر از درون جعبه حذف نشود نکته مهمی است و رقابت بین سامسونگ و شیائومی جذاب‌تر می‌شود؛ اما به هر حال، کاربر را مجبور می‌کند که شارژر مجزا بخرد یا اینکه مدت زمان بیشتری را تا شارژ شدن گوشی منتظر بماند.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی Galaxy A23 از نظر نرم افزاری

گلکسی A23 با نسخه‌ی کامل و به‌روز پوسته‌ی کاربری One UI 4.1 به دست کاربران رسیده است؛ البته برخی از قابلیت‌های اختصاصی سامسونگ همچون ‌Bixby و Samsung Pay را که در نسخه‌ی کامل پوسته‌ی کاربری گنجانده شده‌اند در A23 دیده نشد که البته نبود آن لطمه‌ای به تجربه‌ی کاربری وارد نمی‌کند.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 4G

One UI 4.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۲ توسعه داده شده است و قابلیت‌های جذاب و کاربردی بسیاری دارد. اگر تجربه‌ی کار با نسخه‌های قبلی One UI را داشته باشید، تغییرات و ویژگی‌های این نسخه قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

از بهبودهای ظاهری متعدد گرفته تا اضافه شدن قابلیت‌های امنیتی، کار با One UI را به یک تجربه‌ی خوشایند تبدیل می‌کنند.

بررسی گوشی Galaxy A23 از نظر سخت افزاری

این شرکت کره‌ای برای‌ اصلی‌ترین قسمت سخت‌افزار A23 سامسونگ یعنی تراشه‌ی پردازنده‌ی آن از قطعات ساخت خودش استفاده نکرده، در نتیجه به سراغ شرکت‌های دیگر رفته و تراشه‌ی آمریکایی Snapdragon 680 کوالکام را برای این مدل انتخاب کرده است.

معماری ساخت 6 نانومتری در واقع بیانگر ظرافت اندازه‌ی ترانزیستورهای بکار رفته در این تراشه است؛ به این معنا که هر ترانزیستوری که در این تراشه وجود دارد آنقدری کوچک است که قطرش تنها به 6 نانومتر می‌رسد.

هر چقدر این اندازه کمتر باشد، فاصله‌ی میان ترانزیستورها نیز کمتر شده و نهایتاً یک داده‌ی معین در طول پردازش، مسیر کمتری برای پیمودن دارد، در نتیحه با سرعت بالاتری پردازش می‌شود و البته انرژی بسیار کم‌تری هم مصرف می‌کند.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 4G
بررسی گلکسی A23 فور جی

با توجه به اینکه جنس ترانزیستورها از سیلیکون بوده و قیمت این نیمه‌رسانا هم بالاست، کم کردن اندازه باعث کاهش قیمت نهایی قطعه شده و در نهایت موجب می‌شود که یک گوشی مثل A23 سامسونگ علاوه بر اینکه سرعت بالا و مصرف بهینه‌ای دارد، بتواند با قیمت کمتری هم وارد بازار شود.

با بررسی گلکسی A23 مشخص می‌شود که بدون نگرانی از هنگ کردن به راحتی می‌توانید با تنظیمات گرافیکی متوسط بازی کنید، فیلم ببینید و چند کار را همزمان انجام دهید.

در نظر داشته باشید که اگر زیاد با این گوشی بازی کنید، امکان وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سخت‌افزار و باتری آن وجود دارد، چرا که گوشی A23 یک مدل گیمینگ نیست و با وجودی که قادر به اجرای بازی‌های سنگین و عملیات‌های چند وظیفه‌ای هست، نمی‌توان از آن بیش از حد انتظار داشت.

ظرفیت داخلی که برای گوشی A23 در نظر گرفته شده 64 و 128 گیگابایت بوده و سامسونگ برای افزایش فضای ذخیره‌سازی گوشی به پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نیز فکر کرده و برای ارتقاء آن حتی اسلات اختصاصی در نظر گرفته است که به شما اجازه می‌دهد همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه MicroSD استفاده کنید. این گوشی در نسخه‌های رم 4، 6 و 8 گیگابایتی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی Galaxy A23 از نظر کیفیت صدا

این گوشی فاقد اسپیکر‌های استریو بوده و تنها خروجی اسپیکر آن، در قسمت پایین و سمت راست پورت USB-C قرار دارد. کیفیت این اسپیکر، در حد قابل قبول و حجم صدای آن نیز مناسب است اما با توجه به محل جاگیری خروجی آن، احتمال اینکه در هنگام بازی یا مشاهده ویدیو به طور ناخواسته آن را بپوشانید، وجود دارد.

بررسی مشخصات گلکسی A23 فور جی

گلکسی A23 از سیستم دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته این سیستم تنها در هنگام استفاده از ایرفون‌ یا هدفون قابل دسترسی بوده و با اسپیکر گوشی، امکان استفاده از آن وجود ندارد. دالبی اتموس به طور اتوماتیک و با توجه به نوع محتوای پخش شده توسط شما، صدای خروجی را بهبود می‌بخشد.

سوالات متداول

آیا گوشی گلکسی A23 ارزش خرید دارد؟

اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده هستید که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم امکانات معقول و مناسبی را ارائه دهد، گلکسی A23 می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته در این رنج قیمتی می‌توانید گوشی‌های دیگری را نیز خریداری کنید که از نظر باتری و نمایشگر، عملکرد بهتری دارند. سایر قابلیت‌های این گوشی نیز کاملا معمولی است و نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید. اندروید 12، به‌روزرسانی سیستم‌عامل تا 2 سال و پشتیبانی آپدیت امنیتی تا 4 سال از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شوند.

قیمت گلکسی A23 فور جی در بازار ایران چقدر است؟

قیمت گلکسی A23 فور جی در بازه 5.000.000 تا 6.700.000 تومان است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بررسی گلکسی A23 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام، من دو ماهه که از A23 استفاده میکنم، و خداروشکر تا الان برام مشکلی پیش نیومده.

    پاسخ

    گوشی a23 قابلیت اسکرین شات با کشیدن دست رو داره یا نه؟

    پاسخ