;
coinex

الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه توسط شاپرک ؛ دامنه com. فیلتر می‌شود؟

الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه توسط سامانه شاپرک اعلام شد و این نهاد از آنها خواسته، به جای دامنه com. از دامنه ir. استفاده کنند.

شاپرک از الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه جدید خبر داد. طبق اعلام این سامانه، شرکت‌های پرداخت‌یاری زین‌پس به جای استفاده از دامنه com. باید از دامنه ملی ir. استفاده کنند. شاپرک این دستور را طی نامه‌ای برای اجرا به این شرکت‌ها اطلاع داده است. با این اقدام شاپرک، پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی دامنه com. مسدود شود.

بیشتر بخوانید: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: شبکه‌های اجتماعی خارجی مجرم هستند

الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه توسط شاپرک

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سال ۸۹ در یک بازه زمانی ۶ ماهه به دستگاه‌های دولتی مهلت دارد تا میزبانی سایت‌های خود را به داخل کشور منتقل کنند و حتی پیشنهاد مسدود کردن سایت‌هایی که میزبانی خود را تا مهلت تهیین شده به داخل کشور منتقل نکنند از سوی سازمان فناوری اطلاعات مطرح شده بود.

هر چند در آن زمان هیچ‌کدام از سایت‌های دولتی و حاکمیتی مسدود نشدند، اما این دستورالعمل وزارت ارتباطات موجب شد به تدریج میزبانی تمامی سایت‌های دولتی و حاکمیتی به داخل کشور منتقل شود.

الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه

پس از گسترش زیرساخت‌های داخلی میزبانی بسیاری از کسب‌وکارها نیز به تدریج به داخل کشور منتقل شد اما تاکنون دستوری به استفاده از دامنه داخلی یعنی دامنه ir. از سوی نهادهای حاکمیتی به کسب‌وکارها اعلام نشده بود هر چند با توجه به تفاوت قیمت دامنه داخل با دامنه بین‌المللی طی چند سال گذشته بسیاری از کسب‌وکارها به تدریج به سمت استفاده از دامنه ir. رفته‌اند.

در شرایط فعلی تقریبا تمامی کسب‌وکارهای بزرگ از هاست یا میزبانی داخلی استفاده می‌کنند اما هیچ‌کدام از آنها ملزم به استفاده از دامنه ir. نشده‌اند؛ حال شاپرک در نامه‌ای از شرکت‌های پرداخت‌یاری خواسته دامنه‌های خود را ترجیحا تا سوم دی‌ماه به دامنه داخلی منتقل و نتیجه این انتقال را به شاپرک اعلام کنند.

در پایان نامه قید شده است که انتقال ندادن دامنه و اختلال در دسترسی به سایت، می‌تواند کسب‌وکار پرداخت‌یاران را تحت تاثیر قرار دهد. بهمن ماه ۹۸ به صورت ناگهانی به دلیل اعمال تحریم‌ها دامنه com. تعدادی از سایت‌ها از جمله خبرگزاری فارس و آپارات از دسترس خارج شد. در آن زمان خبرگزاری فارس اعلام کرد:

سرویس‌دهندگان بین‌المللی دامنه com. با فرستادن ایمیلی برای این خبرگزاری، دلیل این کار را «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN» اعلام کرده‌اند.

الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه

سایت آپارات پس از مدتی با دامنه com. مجددا در دسترس قرار گرفت. تابستان سال گذشته نیز دامنه com. سایت شنوتو از دسترس خارج شد. مدیران این پادگیر اعلام کردند: «این اتفاق به دلیل دستور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) رخ داده است.» همان زمان سجاد بنابی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد:

که این اقدام به دلیل مشکل انتقال پول به خارج از کشور ایجاد شده است و شرکت‌ها می‌توانند از یک رجیستری غیر آمریکایی برای این امر استفاده کنند. مشکل شنوتو پس از مدتی، رفع شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص الزام پرداخت‌یارها به تغییر دامنه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر