;
coinex

خرید و فروش آیفون 14 ممنوع است

پس از جنجال‌های فراوان پیرامون رجیستری آیفون 14 نه تنها این مشکل برطرف نشد که اکنون از سوی مسئولین خبرهایی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش آیفون 14 شنیده می‌شود.

پس از مشکلاتی که در مورد رجیستری گوشی‌های آیفون 14 به وجود آمد، حال رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه در گفتگویی اعلام کرده است که تا به امروز دولت اجازه ثبت سفارش آیفون 14 را به کسی اعطا نکرده و خرید و فروش آیفون 14 در فروشگاه‌ها به عنوان یک گوشی تجاری غیرقانونی قلمداد شده است.

لازم به ذکر است هر کالایی که بر اساس رویه مسافری وارد کشور شود، اگر در گمرکات مورد اظهار قرار گرفته باشد، توانایی رجیستری آن وجود دارد، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی تلقی شده و قاعدتاً رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر موضوع مورد بحث این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون 14 مورد تعیین و تکلیف قرار نگرفته است.

درباره این مسئله طبق آخرین خبرها آیفون 14‌های مسافری به نظر می‌رسد در آینده نزدیک رجیستری شده و دولت تاکنون برای رجیستری گوشی‌های دیگر این مدل از آیفون که به صورت انبوه و از مرزها توسط خرده فروشان وارد شدند، برنامه‌ای در نظر نگرفته است. هرچند مطابق اظهاراتی که برخی فروشندگان موبایل داشتند، تعداد موجودی این گوشی‌های گران‌قیمت در بازار به حدی زیاد است که احتمال تغییر این شرایط در ادامه چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: پرجستجوترین عبارات گوگل در سال 2022 ؛ آیفون 14 در میان 10 عبارت برتر!

غیرقانونی بودن خرید و فروش آیفون 14

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه، محمدرضا رمضان، ضمن اشاره به اینکه مجوز واردات تجاری آیفون 14 به هیچ شخص یا شرکتی اعطا نشده اعلام کرد: «البته ممکن است در آینده این مجوز داده شود اما مشخص نیست و این اختیار هم دست ما نیست. بنابراین تا این لحظه چون آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است».

خرید و فروش آیفون 14

همچنین به نظر می‌رسد که او نخستین کسی باشد که به دلیل احتمالی این امر اشاره داشته که قبلاً درباره دلیل ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 مطرح نشده بود و این دلیل امکان اتصال به استارلینک توسط این گوشی است: «برخی میگویند آیفون 14 قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته صحت این موضوع را نمی‌دانیم و آن را تایید یا رد نمی‌کنیم.» البته رمضان دلیل ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 را تنها چنین مساله‌ای نمی‌داند و در کنار این نکته به موضوع ارزبری آیفون 14 نیز اشاره داشته است.

رمضان همچنین در واکنش به اینکه آیا اتحادیه با فروش آیفون 14 برخورد خواهد کرد، بیان داشت: «اگر از فروشگاهی شکایت شود، اتحادیه با آن برخورد می‌کند. اما تا شکایت نشود اتحادیه بابت موبایل آیفون 14 با مغازه‌داران برخورد نمی‌کند، چرا که مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند».

ذکر این نکته در پایان لازم است که واردات گوشی آیفون 14 به صورت مسافری غیرقانونی اعلام نشده است. رمضان درباره این موضوع تصریح کرده است: «روی آیفون 14 که به صورت مسافری وارد شده، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری». لذا براساس گفته او فعلاً دولت درباره واردات تجاری آیفون 14 قولی نداده، اما اعلام شده دولت به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل مشکل موبایل‌هایی بوده که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت خرید و فروش آیفون 14 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    واقعا زشت ه – وقتی سخنگو نمیتونه روی حرفش باشه – میگن گوشی مسافری تو فراینده یعنی بزودی انجام میشه
    اصلا درست نیست این طوری مردم رو اذیت کنید – من 9 ماه پس انداز کردم و مسافری (قانونی) از ترکیه یدونه برای خودم وارد کردم – چرا باید هر روز نگران این مورد باشم – چرا هر روز باید استرس بگیرم
    یعنی تصمیم برای رجیستری آیفون 14 مسافری باید 4 ماه طول بکشه؟

    پاسخ