;
coinex

مانع اصلی واردات خودرو مشخص شد

مانع اصلی واردات خودرو مشخص شد. ظاهراً شرط انتقال تکنولوژی برای واردکنندگان خودرو باعث به تأخیر افتادن زمان واردات خودرو شده است.

ظاهراً موانعی باعث شده است که واردات خودرو با تأخیر غیرقابل قبولی مواجه شود. بر این اساس و طبق نظر کارشناسان، مانع اصلی واردات خودرو شرط انتقال تکنولوژی برای واردکنندگان خودرو عنوان شده است. چندی پیش وزارت صمت بند 8 آیین‌نامه واردات خودرو و بند 2 ماده چهار قانون سامان‌دهی صنعت خودرو را مطرح کرده بود.

در این بندها به شرط انتقال تکنولوژی به شرکت‌های واردکننده خودرو اشاره شده بود. همین موضوع مانعی شد برای عدم واردات خودرو توسط این واردکنندگان خودرو. حالا باید دید در نهایت برای پاکسازی این مانع چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انتقاد پلیس راهور از واردکنندگان خودرو ؛ برای واردات خودرو با استاندارد یورو 6 بهانه نیاورید!

انتقال تکنولوژی مانع اصلی واردات خودرو است

شهریورماه سال جاری بود که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد. گرچه از همان زمانی که آیین‌نامه تدوین شد، وزارت صمت بارها اعلام کرد که خودروهای خارجی در آینده‌ای نزدیک وارد کشور می‌شوند، اما در نهایت خبری از اجرای این آیین‌نامه نشد.

حال که اسامی شرکت‌های واردکننده مشخص شده است، انتظار می‌رفت واردات وارد مرحله جدیدی شود. اما همانطور که مشاهده شد، به‌رغم صحبت‌های مسئولان وزارت صمت مبنی بر نزدیک بودن واردات سواری‌های خارجی به کشور، گمرک‌ها خالی از خودروهای خارجی هستند.

مانع اصلی واردات خودرو

گرچه برخی از واردکنندگان، خودروهای منتخب خود را برای واردات معرفی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد شرکت‌های واردکننده با مشکلات جدی مواجه شده و هنوز نتوانسته‌اند خودرویی به سمت مرزهای ایران بفرستند. البته در این میان، برخی از شرکت‌های منتخب واردات اعلام می‌کنند که در حال مذاکره با طرف‌حساب خارجی هستند. اما این به معنی نزدیک شدن خودروهای وارداتی به کشور نیست.

پس از اعلام اسامی شرکت‌های منتخب برای واردات، مشخص شد که واردات خودرو در انحصار خودروسازان قرار می‌گیرد. وزارت صمت در پاسخ به انتقاداتی که به انحصار و رانت در واردات خودرو وارد می‌شد، بند هشت آیین‌نامه واردات و بند دوم ماده چهار قانون سامان‌دهی صنعت خودرو را مطرح کرد.

این بند از آیین‌نامه به شرط انتقال تکنولوژی اشاره داشت و به همین دلیل نیز بسیاری از شرکت‌هایی که درخواست واردات داشتند، عقب‌نشینی کردند.

گمانه‌هایی در رابطه با تاخیر در واردات خودرو وجود دارد که به همان بند انتقال تکنولوژی مرتبط است. پیش از این علی جدی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به ایسنا گفت:

به دلیل سنگینی کالا و زمان‌بری ترخیص، در بهترین حالت وزارت صمت بتواند ۵۰۰۰ دستگاه را وارد کند، ولی مابقی آن باید تولید شود.

بر اساس گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به نظر می‌رسد واردکنندگان پس از واردات محدود باید مشغول مونتاژکاری شوند و همین علت باعث تاخیر آن‌ها در واردات شده است.

در این میان، وزارت صمت به طور مجدد تاریخ جدیدی را در رابطه با ورود خودروهای وارداتی به کشور اعلام کرد. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگویی اعلام کرد: «برای واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در شش ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

مانع اصلی واردات خودرو
او افزود:

طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سه ماه باقی مانده امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و همین تعداد نیز در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو وارد می شود.

باید یادآور شد که این نخستین باری نیست که مسئولان این وزارتخانه چنین وعده‌ای را به مردم می‌دهند. کارشناسان معتقدند: «تا پایان سال خودرویی نمی‌تواند به کشور برسد و اگر اقدامی نیز انجام بگیرد، برای سال آینده خواهد بود.»

نکته‌ای دیگر در مورد واردات خودرو به کشور، تاریخ انقضای آیین‌نامه است. خودروسازان تنها تا پایان سال جاری فرصت دارند تا ثبت سفارش‌ها را انجام دهند.

سامان‌گیری بازار خودرو بوسیله واردات خودرو

به‌رغم اینکه طرح واردات خودرو قرار بود با هدف جبران کمبود عرضه خودرو به بازار اجرا شود، اما به عقیده کارشناسان تعداد خودروهای وارداتی مقررشده، بازار ایران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. چراکه تعداد این خودروها به اندازه‌ای نیست که نیازهای بازار را برطرف کند.

از طرفی دیگر، خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی وارد کشور می‌شوند و جزو خودروهای لوکس بازار به حساب می‌آیند. به همین دلیل تاثیری در قیمت خودروهایی که مختص قشر متوسط جامعه است، ندارد.

حال باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت چگونه از پس وعده واردات خودرو برمی‌آید و آیا می‌تواند در آخر این وعده را به مرحله اجرا برساند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مانع اصلی واردات خودرو چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر