;
coinex

به بهانه‌ی ایده‌ی فروش کتاب چاپی در طاقچه [مصاحبه اختصاصی تکراتو با سیاوش گودرزی]

به تازگی شاهد ارائه خدمت جدید فروش کتاب چاپی در طاقچه ؛ پلتفرم محبوب دوستداران کتاب هستیم. درخواست طاقچه از مسئولین چیست؟ در تکراتو بخوانید.

با توجه به گزارش سالانه طاقچه شاهد موفقیت این پلفترم و محبوبیت آن در میان مردم هستیم. این پلفترم به تازگی خدماتی دیگر را به دوستداران کتاب ارائه می‌دهد و آن فروش کتاب چاپی در اپلیکیشن طاقچه است. در سال‌های اخیر بازار کتاب دیجیتال رشد فراگیری داشته اما نمی‌توان علاقه‌ی مخاطبان را به کتاب چاپی انکار کرد. سیاوش گودرزی؛ مدیر روابط عمومی طاقچه در گفتگوی اختصاصی با تکزاتو، از اهداف ایده‌ی فروش کتاب چاپی می‌گوید.

بیشتر بخوانید: تاثیرات فیلترینگ بر مجلات آنلاین [مصاحبه اختصاصی تکراتو با علیرضا خسروانی]

ایده‌ی فروش کتاب چاپی در طاقچه

«سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه در پاسخ به این سوال که ایده‌ی ایجاد خدمات فروش کتاب چاپی با چه هدفی اجرا می‌شود، گفت: «هدف ما از فروش کتاب چاپی در طاقچه ، برآورده کردن نیاز مخاطبان‌مان است. همانطور که خودتان هم اشاره کردید، در گزارش‌های سالانه‌ی طاقچه، در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجه این پلتفرم‌ در حوزه الکترونیکی و صوتی بودیم.»

وی همچنین گفت:

«در واقع سهم بازار دیجیتال را از مقدار ناچیزی در سال‌های گذشته‌تر ما به نزدیک 7 درصد افزایش دادیم و در این برهه این رشد، چشم‌گیر است. بر همین اساس و این رشد 7 درصدی ما تصمیم گرفتیم که نیازهای دیگر مخاطبان را نیز پوشش دهیم. مدام بررسی می‌کردیم که نیاز مخاطب را بشناسیم. توسعه‌هایی که بر روی آن کار می‌کردیم نیز بر اساس نیاز مخاطبان بود. برای مثال ابتدا فقط کتاب الکترونیکی ارائه می‌دادیم، سپس کتاب صوتی را نیز اضافه کردیم و “طاقچه بی‌نهایت” که خدمات اشتراکی است را افزودیم.»

 فروش کتاب چاپی در طاقچه

گودرزی در ادامه افزود: «طبق بررسی ها، متوجه شدیم که علی‌رغم رشد بازار کتاب دیجیتال، هنوز عده‌ای در مقابل خواندن کتاب الکترونیکی و دیجیتال و صوتی مقاومت دارند و نیاز این افراد همچنان دسترسی و خواندن کتاب چاپی است. برای آن که بتوانیم به تمام سلایق و تمام انتخاب‌ها حق بدهیم و کمک کنیم که مخاطب نوع کتاب را به طور آزادانه انتخاب کند، تصمیم بر ارائه فروش کتاب چاپی در طاقچه گرفتیم. در واقع در حال حاضر طاقچه پلتفرمی است که تمام انواع کتاب را به صورت‌ها مختلف شامل می‌شود.»

اختلالات اینترنت و از طرفی گران شدن روز به روز هزینه‌های چاپ، بسیاری از نشرها و کتابفروشان را دچار مشکل کرده است. مدیر روابط عمومی طاقچه در پاسخ به این سوال که آیا طاقچه به کمک این مشاغل نیز خواهد رفت، پاسخ داد: «کمک ما به تمام زنجیره‌ی تولید و پخش و عرضه در درازمدت صورت می‌گیرد. ما با نوآوری و بهینه‌سازی که در بخش فروش کتاب چاپی خواهیم داشت، کمک خواهیم کرد که فضای عرضه‌ی کتاب چاپی یعنی از تولید تا عرضه بهینه شود و کل زنجیره نفع ببرد.»

«تاثیرات و جزئیات این روند را در طول زمان باید دید. با نوآوری و بهینه‌سازی تمام این زنجیره سود خواهد برد. اما به صورت کلی کمک ما به ناشران ایجاد بازار دیجیتال جدیدی است که روز به روز هم در حال توسعه و گسترش است. این بازار را ناشران در کنار بازار فیزیکی دارند. خدمات فروش کتاب چاپی در طاقچه می‌تواند کمک موثری باشد.»

بیشتر بخوانید: تاثیر فیلترینگ اینترنت بر بازارهای مالی اکس‌چنج [مصاحبه اختصاصی تکراتو با سهیل نیکزاد]

عدم تناسب قوانین کتاب چاپی با نیازهای کتاب الکترونیکی

سرانه مطالعه کتاب با کمک اپلیکیشن طاقچه حدود 6.5 دقیقه بیشتر شده است و این به تنهایی موفقیت بزرگی است. در ادامه با توجه به اهمیت حمایت از پلتفرم‌های داخلی در عصر حاضر، توقع و درخواست به‌جای طاقچه از مسئولین را می‌خوانیم. گودرزی با اشاره به اهمیت رسیدگی بیشتر به بازار دیجیتال کتاب توسط مسئولین اظهار کرد:

«بازار دیجیتال به هرحال بازار جدیدتری به نسبت بازار سنتی کتاب است. زیر و بم‌های ناشناخته‌ای نیز دارد. مسئولان امر عموما نگاهشان به ماجرا هم به خاطر سابقه‌ی بیشتر کتاب چاپی و عرضه‌ی چاپی و هم به خاطر گردش مالی بیشتر آن که چند برابر کتاب الکترونیکی است، توجه بیشتر و آشنایی بیشترشان با عرصه چاپ و تولید و پخش و عرضه‌ی کتاب فیزیکی است.»

وی ادامه داد:

«به همین خاطر در زمان سیاست‌گذاری و نوشتن قوانین عموما کتاب چاپی را در نظر می‌گیرند و گاهی همان مصوبات قبلی تسری داده می‌شود به کتاب‌های دیجیتال و به دلیل تفاوت نوع کتاب چاپی و الکترونیکی، در برخی موارد این موصبات سبب ایجاد سردرگمی و نابسامانی می‌شود. شاید گاهی اوقات خود حاکمیت دقیقا تکلیف ما را مشخص نکند که باید مجوز را از کجا گرفت. به همین دلیل گاهی کسب چند محوز از مراجع مختلف کار ما را دشوارتر می‌کند.»

گودرزی در خصوص الزام ایجاد نهاد مشخص برای رسیدگی به امور کتاب دیجیتال گفت: «کمک مسئولان به ما آن است که با شفافیت، اقتضای این عرصه‌ی جدید که رو به رشد است را با کمک و مشورت خود ما بشناسند و مطابق همان اقتضا تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر این مرجع واحدی برای رسیدگی به مسائل کتاب دیجیتال مشخص کنند که پلتفرم مجوز را تنها از یک نهاد کسب و کند و بتواند تمام امور خود را با توجه به همان مجوز انجام دهد.» وی افزود:

«در حال حاضر در بحث کسب مجوزها ما بسیار تلاش و گفت‌وگو می‌کنیم با خانه‌ی کتاب و متولیان امر که شناسه‌ای یکتا به کتاب‌ها اختصاص دهند و کتاب پس از اخذ مجوز و کسب شناسه‌ی یکتا، اجازه‌ی نشر به صورت‌های مختلف داشته باشد. چه به صورت متن چاپی، چه متن الکترونیکی و چه صوتی. این موضوع بهتر است ساماندهی شود و با اختصاص دادن شناسه‌ یکتا به کتاب‌ها نوع چاپ آن نیازمند بررسی بیشتر نباشد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره خدمات فروش کتاب چاپی در طاقچه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر