;
coinex

نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح لیزری در ارتش آمریکا راه‌اندازی می‌شود

این‌گونه که به‌نظر می‌رسد ارتش ایالات متحده با راه‌اندازی نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح لیزری قصد دارد تحول عظیمی در جنگ‌ها ایجاد کند.

طی سال‌های گذشته با ورود پهپادها، موشک‌های هایپرسونیک، نسل جدید هواپیماهای جنگنده و… به عرصه جنگ‌ها، استراتژی‌هایی که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دست‌خوش تغییرات گسترده‎‌ای شدند.

از سوی دیگر نیز ارتش کشورها در تلاش هستند تا موضع‌های دفاعی خود را در برابر چنین حمله‌هایی تقویت کنند. در این میان یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان، به‌زودی برای تقویت نیروی‌های خود از سلاح‌های لیزری استفاده می‌کند. گفته می‌شود که این ابزار نظامی می‌تواند سایر تجهیزات را از بین ببرد و نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح‌ لیزری در اوایل سال 2023 میلادی راه‌اندازی می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، وسلیه نقلیه نظامی به نام Stryker از این سلاح لیزری بهره می‌برد. سیستم تسلیحاتی این وسیله نقلیه با نام Guardian شناخته می‌شود که از تجهیزات لیزری با توان 50 کیلووات برخوردار است. از این سیستم جهت نابود کردن پهپادها، راکت‌ها و خمپاره اندازها استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تولید جت جنگی با پرینت سه بعدی در چین

هدف از ایجاد نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح لیزری در ارتش آمریکا چیست؟

در جنگ‌های اخیر پهپادها یکی از تجهیزاتی بودند که برای حمله و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از دلایلی که پهپادها را به یک ابزار موثر در جنگ‌ها تبدیل می‌کند، نبود تلفات نظامی و کم‌تر بودن هزینه‌ آن‌ها در مقایسه با سایر تجهیزات جنگی است.

باتوجه به این‌که هدف قرار دادن پهپادها بسیار دشوار است و برای ازبین بردن آن‌ها باید مهمات زیادی استفاده کرد، حتی نابود کردن آن‌ها می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. بنابراین بهترین روش برای مقابله با حمله پهپادها استفاده از سلاحی است که مهمات نامحدود داشته باشد. ابزار نظامی لیزری که پیش از این به آن اشاره کردیم قادر است به راحتی پهپادها را نابود کند و مهمات آن نیز هیچ محدودیتی ندارد. ناگفته نماند که راه‌اندازی نخستین تیپ مجهز به سلاح لیزری بخشی از برنامه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد با انرژی DE M-SHORAD (انرژی هدایت شده) است.

سلاح لیزری در ارتش آمریکا

این سیستم دفاعی با همکاری دو کمپانی Kord Technologies و Raytheon Intelligence and Space نوسعه یافته است. لازم به ذکر است که کمپانی Kord در سال 2019 موفق شد قرارداد ادغام این سلاح (Guardian) با وسیله نقلیه نظامی Stryker را به خود اختصاص دهد.

سلاح لیزری مذکور از یک ماژول لیزری قدرتمند 50 کیلوواتی، سنسور هدف‌گیری، سیستم رادار تخصصی و سیستم کنترل پرتو تشکیل می‌شود که شرکت Raytheon وظیفه طراحی و توسعه آن‌ها را بر عهده گرفته بود. البته نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح لیزری تنها برای مقابله با حمله پهپادها طراحی نشده و از این ابزار برای نابود کردن بالگردها، راکت‌ها و خمپاره اندازها استفاده خواهد شد.

سیستم Guardian به صورتی توسعه پیدا کرده که در هوا، زمین و دریا موثر واقع شود. اگرچه برنامه‌های ارتش آمریکا سبب می‌شود که این تجهیزات ابتدا در خشکی‌ها مستقر شوند، اما انتظار می‌رود که به‌زودی تمام تیپ‌های نظامی ارتش این کشور به تجهیزات لیزری مجهز شوند. همانطور که گفتیم مهمات این سلاح محدودیتی ندارد و انرژی مورد نیاز آن از باتری‌هایی تامین می‌شود که تا زمان خاموش شدن موتور Stryker فعال هستند. این وسیله دفاعی در ماه ژانویه 2023 به مقصد خود یعنی فورت هیل، اوکلاهاما می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد رونمایی از دستگاه‌ها و حتی تجهیزات نظامی جدیدی هستیم که علاوه بر زندگی روزمره، می‌توانند چهره جنگ‌ها را نیز شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی کنند. نظر شما درباره نخستین تیپ نظامی مجهز به سلاح لیزری چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر