;
coinex

یک مقام اوکراینی از ارسال موشک های ایرانی به روسیه خبر داد

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین ضمن ادعایی مبنی بر ارسال موشک های ایرانی به روسیه ، به خرید 1700 پهپاد شاهد توسط روسیه اشاره کرد.

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، کریلو بودانف، در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک‌تایمز تصریح کرد که از ماه اکتبر (مهر ماه) مطابق با تخمین‌هایی، ارتش روسیه هر 10 روز، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با موشک و پهپاد بمباران کرده و در هر حمله حدود 75 موشک کروز را به کار برده است.

بودانف در مصاحبه خود صراحتاً ارسال موشک های ایرانی به روسیه را تکذیب کرده و اعلام کرد که ایران موشک‌های کروز به روسیه انتقال نداده است. او در این مورد افزود: «ایران به دلایل قابل درک برای انجام این کار عجله‌ای ندارد، زیرا به محض آن‌که روسیه اولین موشک‌ها را پرتاب کند، تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید: ارسال 10 هزار ترمینال استارلینک به اوکراین ؛ هدیه ارزشمند ایلان ماسک برای زلینسکی!

ماجرای ادعای ارسال موشک های ایرانی به روسیه

بودانف همچنین توضیح داد که بر اساس قراردادی که تابستان امسال منعقد شده، روسیه 1700 پهپاد انتحاری شاهد از ایران خریداری کرد که در بسته‌های جداگانه به این کشور ارسال خواهد شد. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران‌، به تازگی طی تماسی تلفنی با همتای اوکراینی‌ خود در مورد ادعاهای مطرح شده راجع به استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین، صراحتاً این ادعا را رد کرده و درباره این مسئله اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته و از این رو مخالف جنگ در اوکراین، یمن و … است.»

ارسال موشک های ایرانی به روسیه
ماجرای ادعای ارسال موشک های ایرانی به روسیه

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «ما با روسیه روابطی خوب داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.

امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و مبتنی بر استاندارد واحد و مخالفت با جنگ است. ما برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور، بدون نیاز به هرگونه واسطه، آمادگی داریم.»

او در پایان ضمن «بی‌اساس» اعلام کردن اظهارات برخی مقامات غربی به تلاش‌های مکرر تهران جهت کمک به برقراری آتش‌بس، اشاره کرد: «ما آماده کمک به برقراری آتش‌بس هستیم.»

با این‌حال، بودانف در ادامه گفت‌و‌گوی خود ادعا کرد، به دلیل عدم توانایی مسکو برای پر کردن مجدد ظرفیت زرادخانه موشکی خود، روسیه در صدد آن است که از تهران موشک دریافت کند و در عوض دانش علمی خود را در صنایع نظامی به ایران انتقال دهد.

با وجود طرح چنین ادعایی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست‌های خبری خود درباره این مسائل گفت: «ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ادعای مقام اوکراینی مبنی بر عدم ارسال موشک های ایرانی به روسیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر