;
coinex

جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان ادامه دارد؛ آمریکا در اندیشه اعمال تحریم‌های جدید علیه چین!

به نظر می‌رسد که با قصد آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صنعت تکنولوژی چین، جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان کماکان ادامه داشته باشد.

روز 15 دسامبر (24 آذر ماه) سال جاری رگولاتور حسابرسی آمریکا در خبری مهم مجوز آن‌ها مبنی بر اجرای فرآیند بازرسی‌ها و بررسی‌های خود در هنگ‌کنگ را اعلام کرد. این خبر در صورت اجرایی شدن آن منجر به تداوم جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان شده و روابط تجاری چین و آمریکا را تیره و تار خواهد کرد. در همان روزی که این خبر منتشر شد، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که 36 شرکت چینی را به تازگی در فهرست تحریم‌های خود افزوده است؛ لذا با اجرای این تحریم‌ها عملاً معاملات با این شرکت‌ها غیرممکن خواهد شد.

این اقدام از این رو بوده که سال‌ها نهادهای نظارتی در واشنگتن به دنبال دسترسی به دفاتر حسابرسی شرکت‌های چینی حاضر در بازار سهام آمریکا بودند تا به این ترتیب از عملکرد این قانونی و درست شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند. با این حال همتای آن‌ها در پکن، ادعای سوءاستفاده از ملاحظات امنیت ملی آمریکا را انکار کرده‌اند. به دنبال بن‌بستی که ایجاد شد، در تابستان امسال به دنبال جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان انتظاراتی مبنی بر خروج شرکت‌های چینی حاضر در بازار سهام آمریکا، که مجموع ارزش سهام آن‌ها به حدود یک تریلیون دلار می‌رسد، از بورس‌های آمریکایی وجود داشت.

بیشتر بخوانید: تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

تدوام جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان

این درگیری‌ها از سال 2019 شدت گرفت. نخستین بار در زمان دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده) شرکت هوآوی در فهرست سیاه قرار گرفت. از آن زمان به‌طور مداوم دولت آمریکا فشارهایش روی تجارت چین را افزایش داده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حتی قصد ندارد هدف حقیقی خود را پنهان کند؛ او هدف نهایی این سیاست‌ها را متوقف کردن یک رقیب ژئواستراتژیک می‌داند. در همین راستا، دولت بایدن در ماه اکتبر (مهر ماه) خبر از اقدامات فراگیری داده که از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی به تکنولوژی‌ها و نیروهای باتجربه آمریکایی جلوگیری می‌کنند. شرکت YMTC یکی از آخرین شرکت‌های چینی بوده که به فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا راه پیدا کرده است؛ شرکتی که پیشرفته‌ترین تراشه‌های حافظه در چین را می‌سازد.

جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان

روز 14 دسامبر (23 آذر ماه)، نیز یک گروه قانون‌گذار مورد حمایت هر دو حزب در کنگره پیشنهاد ممنوعیت یک پلتفرم شبکه اجتماعی چینی، تیک‌تاک را با 100 میلیون کاربر را مطرح کرد.

روز پیش از آن هم سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه، لایحه‌ای درباره اضافه کردن هوآوی و دیگر شرکت‌های مخابراتی چینی به یک فهرست تحریم دیگر را برای تصویب ارائه کردند؛ این فهرست با عنوان «اتباع تعیین‌شده خاص» توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تهیه شده بود. قرار گرفتن شرکت‌های چینی در این فهرست جلوی دسترسی آن‌ها به بانک‌های آمریکایی را می‌گرفت و در واقع آن‌ها را از سیستم مالی جهانی خارج می‌کند.

همچنین گزارش‌های اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که ژاپن و هلند هم احتمالا در فرآیند اعمال این تحریم‌ها و محدودیت‌ها، رویه آمریکا را در پیش بگیرند. ژاپن پس ا‌ز آمریکا، دومین فروشنده بزرگ تجهیزات نیمه‌رسانا به چین است. در همین راستا بررسی‌های بانک سرمایه‌گذاری جفریز (Jefferies) نشان می‌دهد که ژاپن ضمن پیروی از تحریم‌های واشنگتن، به یک راه حل بزرگ در شرایط محدودیت‌های فعلی فکر می‌کند.

اما تحلیل‌گران هنوز اطلاعی ندارند که آیا شرکت آلمانی ASML، که فعال انحصاری بازار دستگاه‌های سازنده تراشه بوده، به فروش تجهیزات به چینی‌ها ادامه خواهد داد یا خیر. در واقع با توقف فروش دستگاه‌های لیتوگرافی یا حکاکی با کمک اشعه ماوراء بنفش عمیق متعلق به شرکت ASML منجر به نابودی و ویران شدن صنعت بزرگ نیمه‌رسانای چین خواهد شد؛ علت آن هم این است که برای جایگزینی تامین‌کننده این کالاها در بازار هیچ شرکت دیگری موجود نیست. شرکت تایوانی فاکسکان (Foxconn) که آیفون‌های شرکت اپل را مونتاژ می‌کند، در نیمه ماه دسامبر امسال اعلام کرد که سهام اندک خودش در شرکت Tsinghua Unigroup که یک شرکت چینی سازنده تراشه با ارتباطات و لابی‌های دولتی بوده را به فروش رسانده است. در واقع در این زمینه دولت تایوان بوده که فاکسکان را جهت انجام این کار، تحت فشار قرار داده است.

به منظور در امان ماندن از قدرت چماق عمو سام ‌(سمبل دولت آمریکا)، برخی شرکت‌های چینی به‌دنبال آن هسند تا از کشور مبدا خود حداکثر فاصله را بگیرند. به همین دلیل بوده که پلتفرم تیک‌تاک دفاتر کاری خود را به سنگاپور انتقال داده است و تلاش دارد ارتباطاتش با بایت‌دنس (ByteDance) را که شرکت مادر چینی‌اش بوده، دارای اهمیتی کمتر قلمداد کند.

شرکت‌های آمریکایی به منظور تجارت و معامله با شرکت‌های قرار گرفته در فهرست سیاه، بایستی از دولت فدرال مجوز دریافت کنند که این موضوع بسیار سخت است. این محدودیت‌ها برای تمام تکنولوژی‌های آمریکایی، حتی کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری غیرآمریکایی هم که محصولاتشان تا حدودی از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند، اعمال خواهد شد. در ماه جاری میلادی روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی یادآوری کرد که شرکت بریتانیایی سازنده و طراح تراشه ARM تصمیم دارد دیگر طرح‌های فوق پیشرفته خود را در اختیار غول تجارت الکترونیک چین یعنی شرکت علی‌بابا قرار ندهد. این اتفاق از سویی رقم خورده که شرکت Arm دریافت که دیگر امکان کسب مجوز جهت صادرات این طرح‌ها را ندارد.

با این همه جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان چندان هم مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست.در همین راستا طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی وال‌استریت ژورنال، مهندسانی که روی الگوریتم‌های تیک‌تاک کار می‌کنند، هنوز هم توسط چین مورد استخدام قرار می‌گیرند. لذا چند ایالت آمریکا به دنبال ایجاد ممنوعیت نصب اپلیکیشن تیک‌تاک روی گوشی‌های موبایل بوده‌اند.

بعضی ایالت‌های دیگر نیز دادخواست‌هایی را در دادگاه‌ها و مراجع قانونی ارائه کرده و مدعی هستند که تیک‌‌تاک امکان دسترسی دولت چین به اطلاعات و داده‌های حساس را فراهم می‌کند؛ موضوعی که تیک‌تاک آن را تکذیب کرده است. هر چند احتمال کنار آمدن نهادهای ناظر دولت‌ها با یکدیگر وجود دارد، اما کماکان جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان و فرآیند تجزیه تکنولوژیک‌ چین و آمریکا با جدیت ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تدوام جنگ تکنولوژیکی اقتصادهای برتر جهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر