;
coinex

اولین خودرو با سوخت پلاستیک معرفی شد؛ پایانی بر بحران جهانی آلودگی پلاستیکی؟

برتونه GB110 نام اولین خودرو با سوخت پلاستیک در جهان بوده که با قدرت 1100 اسب بخار به‌عنوان یک خودرو سوپر اسپرت به بازار معرفی شده است.

برتونه یکی از مشهورترین مراکز طراحی خودرو در ایتالیا است که در سال 1912 میلادی تأسیس شد. شرکت طراحی برتونه به‌نوعی قدیمی‌ترین مرکز طراحی خودرو در ایتالیا محسوب می‌شود. این شرکت روزهای سختی را پشت سر گذاشته و تا سال 2014 به طراحی و ساخت خودرو مشغول بود تا در‌نهایت ورشکست شد. اما شرکت Riccis در سال 2020 سهام برتونه را خریداری کرد و دوباره این شرکت معروف به حوزه تولید و طراحی بازگشت.

با وجود اینکه، این روزها دیگر کمتر خبر جدیدی در مورد ابرخودروهایی با موتور درون‌سوز به‌گوش می‌رسد و بیشتر تمرکز شرکت‌ها بر توسعه قابلیت‌های الکتریکی قرار دارد. اما برتونه قصد دارد اولین خودرو با سوخت پلاستیک را عرضه کند و رونق دوباره‌ای را به بازار خودروهای درون‌سوز ببخشد.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: خودروها را آب سوز کنید تا مشکل سوخت و آلودگی همزمان حل شود!

مشخصات اولین خودرو با سوخت پلاستیک

نخستین محصول این شرکت پس از بازگشت در واقع اولین خودرو با سوخت پلاستیک محسوب می‌شود. این ابرخودرو، برتونه GB110 نام دارد که بیش از 1100 اسب بخار قدرت داشته و سوخت آن هم زباله‌های پلاستیکی است! البته هنوز مشخص نیست که خودروساز ایتالیایی چگونه از این قابلیت در خودروهایش بهره خواهد برد، زیرا استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی به‌عنوان سوخت خودرو همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد.

اولین خودرو با سوخت پلاستیک

همچنین مشخصات و اندازه موتور درون‌سوز برتونه GB110 نامشخص است. سیستم انتقال قدرت هم به طور تمام‌چرخ محرک یا AWD است. برتونه قصد دارد از استفاده گازوئیل و بنزین برای سوخت این خودرو جلوگیری کند و به‌جای آن با همکاری شرکت آمریکایی Select Fuel واقع در نوادا، از زباله‌های پلاستیکی استفاده کند.

هدف شرکت Select Fuel حل دو مشکل زیست‌محیطی به‌طور هم‌زمان است. این شرکت به همین منظور مواد بازیافتی حاصل از پلی کربنات‌ها را جمع‌آوری کرده تا با استفاده از آن‌ها، سوختی مشابه بنزین ایجاد کند. این سوخت تجدیدپذیر و پایدار قابلیت سازگاری با خودروهای درون‌سوز فعلی را به همراه دارد. لذا هم‌زمان دو مشکل تأمین سوخت و تولید خودروهای درون‌سوز حل می‌شوند.

در زمینه طراحی ابرخودروی برتونه GB110 با تکیه بر طراحی‌های کلاسیک ساخته شده است. این خودرو ظاهری همانند لامبورگینی کونتاش یا لانچیا استراتوس داشته و همه را به یاد ابرخودروهای کلاسیک تاریخی می‌اندازد. اما اصول طراحی مدرن نیز در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.

به عنوان نمونه پنل‌های سه‌بعدی بدنه خمیده‌تر و دماغه منحنی خودرو دارای پهنای بیشتری بوده و اجزایی همچون اسپلیتر بزرگ جلو و دیفیوزر عقب نیز به آن افزوده شده‌ است. این بدنه زیبا روی شاسی آلمانی سوار خواهد شد. سیستم تعلیق برتونه GB110 در جلو و عقب از نوع جناغی دوبل است که فنرهای مارپیچ، میله‌های آنتی رول و تنظیم چهار‌جهته میرایی آن را تقویت می‌کند.

اولین خودرو با سوخت پلاستیک

حداکثر توان و گشتاور تولیدی موتور GB110 معادل 1085 اسب بخار و 1100 نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود. بنابراین در زمان 2.8 ثانیه، توانایی رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت را دارد. حداکثر سرعت این ابرخودرو نیز 380 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

لازم به ذکر است که صرفاً 33 دستگاه برتونه GB110 تولید خواهد شد. همچنین برتونه هنوز اطلاعاتی را در مورد قیمت و زمان عرضه این خودرو ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره معرفی اولین خودرو با سوخت پلاستیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر