;
coinex

نشانه های خرابی باتری سرور چیست

باتری‌ ریدکنترلر که در اصطلاح رایج به باتری‌ سرور مشهور است، باتری لیتیومی است که هنگام قطع برق یا خراب شدن پاور سرور، برق رید کنترلر را تامین می‌کند تا اطلاعاتی که در حافظه کش قرار دارند به حافظه پایدار فلش منتقل شوند. همچنین، این باتری توانایی پشتیبانی از حافظه‌های اصلی NVDIMM را دارد تا اطلاعات از روی DRAMها به حافظه فلش NAND انتقال پیدا کنند. به طور کلی خرید باتری رید کنترلر سرور می‌تواند یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت اطلاعات شبکه باشد. در ادامه ضمن معرفی این قطعه، نشانه‌های خرابی باتری سرور را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با باتری سرور

باتری سرور وظیفه برق‌رسانی به کنترل‌کننده رید مجهز به حافظه کش را بر عهده دارد. این باتری‌ نه تنها در زمینه برق‌‌رسانی به کنترلرها خدمت‌رسانی می‌کند، بلکه توانایی تامین برق حافظه‌های NVDIMM را نیز بر عهده دارد.

هنگامی که دیسک‌ها در سرورها نصب می‌شوند، برای آن‌که دسترسی به اطلاعات به شکل سریع‌تری انجام شود، معمولاً از حافظه‌های کش استفاده می‌شود. حافظه‌های کش، ماهیت فراری دارند، به این معنا که با قطع برق اطلاعات روی آن‌ها پاک می‌شوند، به همین دلیل مجهز به باتری‌هایی هستند که انرژی پشتیبان در اختیار رید کنترلر قرار می‌دهند.

گونه‌های مختلف باتری رید کنترلر

این باتری که برخی منابع به آن باتری کش رید کنترلر می‌گویند انواع مختلفی دارد. به طور مثال، باتری‌های حافظه BBWC توانایی نگه‌داری اطلاعات به مدت 2 روز را دارند، اما عملکرد پایین و ابعاد بزرگی دارند. در نقطه مقابل، FBWC که خازن‌محور هستند مجهز به ابرخازن‌هایی است که قادر هستند برق موردنیاز کنترلر رید را تامین کنند، اما در مقایسه با نمونه قبل، طول عمر بهتری دارند. در نهایت، باتری لیتیومی، در مقایسه با نمونه‌های یاد شده، طول عمر بهتری دارد و قادر است به مدت چند روز اطلاعات را نگه‌داری کند.

رید کنترلرها علاوه بر نگه‌داری اطلاعات مربوط به معماری رید هارد دیسک‌ها و حافظه‌های فلش، بخشی از وظایف سرورها و به ویژه پردازنده‌های مرکزی سرورها را بر عهده می‌گیرند تا این مولفه‌های پردازشی توان بیشتری برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های کلاینت‌ها داشته باشند. حال اگر، باتری رید کنترلر خراب شود، اطلاعات موجود در کش پاک می‌شوند و در موارد جدی‌تر ممکن است اطلاعات مربوط به آرایه رید از دست بروند. در چنین شرایطی، با مشکل جدی در دسترسی به اطلاعات یا بازگرداندن آن‌ها روبرو می‌شوید.

فرض کنید، برق به طور ناگهانی قطع شود. در چنین شرایطی، کنترلرها برق موردنیاز برای ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات را از طریق باتری دریافت می‌کنند و اطلاعات حساس سازمانی را به حافظه‌های پایدار انتقال می‌‌دهند تا در هنگام بازگشت برق به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

باتری ریدکنترلر سرور

معمولاً باتری رید کنترلرها از نوع Lithium-ion و Low-Halogen است و توانایی کار تا 50 درجه سانتی‌گرا را دارند. البته، توصیه می‌شود تا حد امکان محیطی که سرور در آن نگه‌داری می‌شود را خنک نگه دارید تا عمر مفید قطعات و به ویژه باتری‌ها کاهش پیدا نکند.

نشانه‌های خرابی باتری سرور

هنگامی که باتری رید به پایان عمر خود نزدیک می‌شود یا به دلیل مشکلات مختلف خراب می‌شود، علائمی از خود نشان می‌دهد. از علائم مهم در این زمینه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیام خطای کنترلر RAID در حین انجام عملیات POST نشان داده می‌شود. در زمان انجام عملیات POST، کنترلر RAID پیامی را نشان می‌دهد، مبنی بر این‌که مشکلاتی در حافظه/باتری شناسایی شده است، آداپتور بازیابی شده است، اما داده‌های حافظه کش ممکن است از دست بروند. برای ادامه کلیدی را فشار دهید.
  • حجم باتری افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق به خصوص به علت عدم سرویس دوره‌ای شبکه رخ می‌دهد. باتری‌ها در گذر زمان متورم و برآمده می‌شوند که نشانۀ خرابی آن‌هاست. چراغ وضعیت سلامت سرور به صورت نارنجی چشمک زن در می‌آید. برای اطمینان از این مسئله، کافی است، سرور را یکبار خاموش کرده و دوباره روشن کنید. اگر چراغ همچنان چشمک می‌زند، باتری با مشکل روبرو شده است.
  • شارژردهی کم، یکی دیگر از نشانه‌های روشن در این زمینه است. معمولاً باتری رید کنترلرها، هنگامی که سرور روشن است، شارژ می‌شوند. اگر هنگامی که سرور خاموش است، باتری برای یک بازه زمانی کوتاه قادر به تامین برق کنترلر است، نشان می‌دهد که با مشکل روبرو شده است.
  • سیستم به شکل غیر منتظره خاموش می‌شود. سیستم عامل نشان می‌دهد که خطایی رخ داده است و صفحه آبی در ویندوز ظاهر می‌شود. البته، این حالت در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد، زیرا سرورها بدون باتری قادر به انجام کار هستند، منتها وضعیت کش در سرور غیر فعال می‌شود که به معنای از دست دادن اطلاعات کش در هنگام قطعی برق است.

نشانه‌های خرابی باتری سرور

روش‌های تست باتری سرور

اگر احساس می‌کنید باتری سرور با مشکل روبرو شده یا باتری ریدکنترلر شارژ کمی را نگه‌داری می‌کند، کافی است با باتری دیگری کنترلر را آزمایش کنید. اگر کنترلر با باتری دوم کار کرد، نشان می‌دهد که باتری نصب شده روی سرور با مشکل روبرو شده است.

راهکار دیگری که اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با خرابی باتری رید کنترلر در اختیارتان قرار می‌دهد از طریق ابزار مدیریتی ارائه شده برای سرور است.

نحوه بررسی وضعیت باتری در سرورهایی مثل محصولات اچ‌پی به دو شیوه خط فرمان PVM و رابط کاربری iLO امکان‌پذیر است.

در خط فرمان PVM با استفاده از ابزار hpssacli توانایی بررسی وضعیت کش و باتری را دارید. هنگامی که دستور فوق را اجرا کنید، اطلاعاتی در ارتباط با کش و وضعیت باتری نشان داده می‌شود. با اجرای دستور فوق، اگر باتری مشکلی نداشته باشد، پیغام‌های Cache Status: OK و Battery/Capacitor Status:OK نشان داده می‌شود.

اگر از داشبورد رید کنترلر iLO برای بررسی وضعیت استفاده می‌کنید، هنگام باز کردن داشبورد، کافی است در پنل سمت چپ روی لینک Power & Thermal کلیک کنید. در ادامه، روی زبانه Power کلیک کنید. در بخش Smart Storage Energy Pack وضعیت باتری نشان داده می‌شود.

نکته‌ای که باید در انتها به آن اشاره داشته باشیم این است که برخی از نرم‌افزارهای مدیریت سرور، هنگامی که وضعیت باتری را بررسی می‌کنید، مقداری را نشان می‌دهند که بیان‌گر عمر مفید باتری است. اگر هنگام بررسی این مسئله مشاهده کردید که وضعیت باتری 30 درصد یا کمتر است، به این معنا است که وقت تعویض باتری فرا رسیده است. معمولاً عمر مفید باتری سرور سه تا نهایت پنج سال است.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه استفاده از باتری رید کنترلر و یا تغییر آن دارید، نظرات‌تان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر