;
coinex

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی ؛ زمستان سخت آغاز شد!

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی بحران جدید انرژی در ایران است و ظاهراً در جایگاه‌های سوخت سی ان جی مشکل کمبود گاز بوجود آمده است. ماجرا چیست؟

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی سی ان جی به دلیل کمبود گاز در این جایگاه‌ها وجود دارد. اما رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی استان تهران، دلیل اصلی کمبود گاز را سرمای شدید عنوان کرده است. این در حالی است که ایران به عنوان دومین کشور از لحاظ ذخایر گازی نباید با چنین مشکلاتی مواجه باشد.

بیشتر بخوانید: بحران گاز ایران جدی‌تر از همیشه ؛ ایران واردکننده گاز می‌شود؟

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی وجود دارد!

در روزهایی که قرار بود زمستان اروپا سخت باشد، حالا اخباری مبنی بر حذف سی ان جی از جایگاه‌های سوخت ایران به دلیل قطعی گاز به گوش می‌رسد.

ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا در حال حاضر با مسئله کمبود گاز مواجه است. در همین زمینه اقداماتی برای حل این چالش در نظر گرفته شد. تصویب تعرفه‌های جدید برای مشترکان پر مصرف گاز و درخواست وزیر نفت از مردم برای مدیریت مصرف از جمله آن است.

در راستای چنین تدابیری گاز صنایع، پتروشیمی‌ها و حدود ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی قطع شد! حال سایه کمبود گاز در حال گسترش است و این بار جایگاه‌های سی ان جی را مورد هدف قرار داده است.

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی وجود دارد!

اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی استان تهران، در این باره به تجارت‌نیوز گفت:

طبق اعلام رسمی قرار است گاز سی ان جی از زنجیره تامین و توزیع حذف شود. البته هنوز اقدامی صورت نگرفته و سناریوی اصلی سهمیه‌بندی است که جایگاه‌داران فعلاً درخواست داده‌اند این تصمیم اجرا نشود. این صحبت‌ها در حد گفتگوی تلفنی بوده و جزئیاتی از آن اعلام نشده است. شرکت ملی گاز حتی پذیرفت که فعلاً سهمیه‌بندی هم صورت نگیرد.

خروج سی ان جی از جایگاه‌های سوخت چه تبعاتی به دنبال دارد؟

او درباره تبعات قطع سی ان جی توضیح داد: «به هر حال وقتی این نوع سوخت قطع شود، مصرف بنزین افزایش می‌یابد. زمانی هم که مصرف بنزین روند صعودی پیدا کند، به تبع آن روی آلودگی هوا تأثیر منفی می‌گذارد.»

دادرس این اتفاق را بدون توجیه اقتصادی دانست و اعلام کرد:

با قطع سی.ان.جی رانندگان تاکسی بیش از سایر مالکان وسائط نقلیه آسیب می‌بینند و هزینه بیشتری را باید صرف تأمین سوخت کنند. از سوی دیگر، در حال حاضر بخش انرژی کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین هم دست و پنجه نرم می‌کند.

محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی.ان.جی کشور، درباره برنامه قطعی گاز در جایگاه‌ها به تجارت‌نیوز گفت: «برنامه‌ای برای قطعی گاز در جایگاه‌های CNG وجود ندارد و اظهاراتی که در این رابطه مطرح است تکذیب می‌شود.»

احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی وجود دارد!

او خاطر نشان کرد:

با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور و سهم 25 درصدی CNG در سبد سوخت خودروهای سبک، قطع گاز جایگاها قابل توجیه نیست؛ چراکه منجر به افزایش مصرف بنزین در شرایط ناترازی می‌شود. بنابراین طی هماهنگی‌هایی که با شرکت ملی گاز انجام شد، اجرای این طرح منتفی است.

وی در ادامه افزود: «کل گاز مصرفی جایگاه‌های سی ان جی در کشور حدود دو درصد برآورد می‌شود و ۷۰ درصد گاز تولیدی در بخش خانگی به مصرف می‌رسد. بنابراین تنها راه مدیریت در این زمینه صرفه‌جویی در بخش خانگی است.»

بر اساس این گزارش مشخص نیست سرانجام قطعی گاز برای جایگاه‌های سی.ان.جی اتفاق می‌افتد یا خیر. بنابراین باید منتظر ماند و دید اظهارات رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سی.ان.جی محقق می‌شود یا به قول رئیس هیات مدیره انجمن خبر قطعی گاز جایگاه‌داران واقعیت ندارد.

در همین زمینه عبدالله باباخانی، کارشناس انرژی، در رشته توئیتی از مشعل‌سوزی گاز ایران به میزان 18 میلیارد مترمکعب نوشت و عنوان کرد:

ارزش این میزان در بازارهای جهانی بیش از 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین حدود 9 میلیارد مترمکعب گاز تولیدی و پالایش‌شده به علت فرسودگی شبکه انتقال و توزیع هدر می‌رود.

بنابراین به نظر می‌رسد حل مشکل کمبود گاز در کشور به راه‌ حلی راهبردی و بازسازی زیرساخت‌ها نیازمند است و صرفا با تعیین تعرفه و قطعی گاز در صنایع، پتروشیمی‌ها و … راه به جایی نمی‌برد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر