;
coinex

کشف روشی جدید برای کاهش مصرف سوخت هواپیماها

کاهش مصرف سوخت هواپیماها با یک روش جدید میسر خواهد بود. این روش استفاده از پوششی برگرفته از پوست کوسه بر روی بدنه هواپیما است.

کاهش مصرف سوخت هواپیماها با یک روش جدید ممکن شده است. شرکت Lufthansa Technik با استفاده از نواری با پوست کوسه بر روی بدنه هواپیما، مصرف سوخت آن را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

مجوز اجرای این کار توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) صادر شده است. این نوار AeroSHARK نام دارد که بنابه گفته آژانس ایمنی هوانوردی می‌تواند سالانه تا 400 تن در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

بیشتر بخوانید: نخستین هواپیما با سوخت پاک تا 2035 عملیاتی می‌شود

کاهش مصرف سوخت هواپیماها با یک روش ممکن شد

در بیانیه شرکت Lufthansa Technik آمده است:

AeroSHARK به‌لطف ساختار سطحی دنده‌های میکروسکوپی خود مقاومت اصطکاکی پوسته هواپیما را کاهش می‌دهد. در نتیجه، مصرف سوخت و تولید CO2 هم حدود یک درصد کمتر می‌شود.

این یعنی هر هواپیمای بوئینگ 777-300ER سالانه حدود 400 تن کمتر کروزن مصرف می‌کند و 1200 تن کمتر آلودگی کربنی خواهد داشت. این بهینه‌سازی برای بوئینگ 777F که کمی کوتاه‌تر است به 370 تن سوخت و 1170 تن CO2 می‌رسد.

کاهش مصرف سوخت هواپیماها با یک روش ممکن شد

نخستین بوئینگ 777-300ER با AeroSHARK از ماه اکتبر کار خود را در هواپیمایی سوئیس شروع کرده است. اولین پرواز این هواپیما در تاریخ 8 و 9 سپتامبر (17 و 18 شهریور) با هماهنگی EASA انجام شد تا اطلاعات لازم درخصوص اثربخشی این فناوری گردآوری شود. حالا این مجوز جدید به Lufthansa Technik اجازه می‌دهد تا نوارهای خود را روی همه هواپیماهای بوئینگ 777-300ER و 777F نصب کند.

«سورن استارک»، مدیرعامل Lufthansa Technik درباره این فناوری که با همکاری شرکت شیمیایی BASF ساخته شده، می‌گوید:

«حالا می‌توانیم در تولید ناوگان‌های جدیدی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی داشته باشند، به مشتریانمان کمک کنیم. به‌علاوه، می‌خواهیم استفاده از این فناوری جدید را برای انواع بیشتری از هواپیماها ممکن کنیم. ما تنها شرکت فعال در زمینه نگهداری و تعمیر در دنیا هستیم که چنین راهکارهایی را برای کاهش مصرف سوخت و تولید CO2 در هواپیماهای تجاری ارائه می‌کنیم.»

این نوارها حالا قرار است روی 12 هواپیمای بوئینگ 777-300ER و 11 بوئینگ 777F دیگر نصب شود. انتظار می‌رود که با این کار، ردپای کربنی Lufthansa Group سالانه بیش از 25 هزار تن کمتر شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش مصرف سوخت هواپیماها با فناوری جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر