;
coinex

نگرانی شاتل در خصوص طرح جدید وزارت ارتباطات ؛ «صنعت ارتباطات را نابود می‌کند!»

مدیرعامل شاتل درباره طرح جدید وزارت ارتباطات هشداری داده مبنی بر اینکه این پیشنهاد موجب افزایش قیمت امکانات پایه‌ مورد استفاده اپراتورهای ثابت می‌شود.

«احمدرضا نخجوانی»، مدیر‌عامل گروه شرکت‌های شاتل در گفت‌وگویی ضمن اشاره به تهیه پیش‌نویس مصوبه‌ای در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات، طرح جدید وزارت ارتباطات را چنین توصیف کرد: «می‌تواند به نابودی صنعت ارتباطات ثابت کشور منجر شود».

بیشتر بخوانید: گزارش مالی همراه اول آذر 1401 ؛ تداوم روند نزولی درآمدها!

جزئیات طرح جدید وزارت ارتباطات

مدیر‌عامل شاتل در مورد جزئیات این مصوبه اعلام کرد:

«سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در‌حال نهایی‌کردن شتاب‌زده‌ی پیشنهادی‌ است که قیمت امکانات پایه مورد استفاده اپراتورهای ثابت را به‌شدت افزایش می‌دهد و در شرایطی که بیش از پنج سال است قیمت خدمات اینترنت تغییری نداشته، همان اپراتورهایی که در این روزگار سخت باقی مانده‌اند نیز از بین خواهند رفت! به عنوان مثال قرار است هزینه آماده‌سازی خط اینترنت، از 60 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش یابد. هزینه نگه‌داری خط از 1000 تومان به 6500 تومان برسد، هزینه دریافتی برق متحول شود و حتی برای امکانات منصوبه‌ از سال‌های قبل، میلیاردها تومان هزینه ماهانه گرفته شود و در یک کلام، اپراتورها و مردم جامعه، بهای ناکارآمدی بخش‌های دیگر را بپردازند!»

نخجوانی در ادامه اظهارات خود افزود:

«ما نمی‌دانیم چه‌طور به این آقایان بگوییم ورود به مسئله قیمت‌گذاری در بازار رقابتی اشتباه است و نهادهای نظارتی باید تمرکز خود را بر توسعه رقابت و تنظیم بازارهای انحصاری بگذارند. بارها نیز درخواست کرده‌ایم ضمن آنکه تحقیق کنند در کجای دنیا چنین دخالت نادرستی اتفاق می‌افتد، نتیجه این رویکرد نا‌به‌جا را در جایگاه یک‌صد و پنجاهمی ارتباطات ثابت ایران در مقایسه با کشورهای جهان، سراغ بگیرند. یک روزگاری، کسی به ذهنش رسیده است که باید قیمت خدمات اینترنت توسط حاکمیت تعیین شود و این تصور اشتباه، در کشوری که درگیر تورم لجام‌گسیخته در همه ارکان خود است و نرخ کالاها، خدمات، ارز و همه چیز روزانه بالا می‌رود، همچنان پا بر جا مانده و صنعت ارتباطات ثابت را به نابودی کشانده است».

او در مورد علت نگرانی خود از این طرح و اثری که بر اپراتورهای اینترنت ثابت خواهد گذاشت، چنین بیان کرد:

اگر قیمت‌گذاری خدمات اینترنت آزاد می‌بود، ما این‌قدر نگران نبودیم و بر‌اساس شرایط بازار و رقابت، هزینه‌های خود را به هر شکل تأمین می‌کردیم و پوشش می‌دادیم. اما آخرین مصوبه قیمت‌گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، مربوط به سال 1396 است و در این پنج سال، هزینه‌های ما صدها درصد رشد کرده است».

گفتنی است تمام این تصمیمات در‌حالی گرفته شده که شرکت‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت و رایتل در نامه‌های جداگانه‌ای به وزارت ارتباطات خواستار بررسی کاهش درآمد شرکت‌ها به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت شده بودند. به عنوان نمونه در نامه خود مدیرعامل شاتل به وزارت ارتباطات حتی از احتمال توقف سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور در صورت ادامه شرایط و کاهش درآمدها، صحبت شده بود.

نخجوانی گفت‌وگوی خود را با این جملات ادامه داد:

«مگر سوبسید یا کمکی از سوی حاکمیت برای این بازار در نظر گرفته شده یا مگر سهم هزینه‌ای اینترنت در بودجه‌ی خانوارها چقدر است که از یک سو اجازه‌ی افزایش قیمت خدمات را نمی‌دهند و از سوی دیگر، به‌سادگی اجزای بهای تمام‌شده خدمات را با این مصوبه‌ بالا می‌برند».

مدیر عامل شاتل در پایان به اتفاقات اخیر کشور واکنش نشان داده و اپراتورهای ارتباطی را دچار چالش بسیار جدی کیفی و درآمدی دانست. کمترین انتظار از وزارتخانه در این شرایط بحرانی، توجه به چالش‌های اساسی صنعت، بوده که در صورت عدم تحقق این مهم، باید در انتظار ورشکستگی کامل این صنعت باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح جدید وزارت ارتباطات و اثرات آن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر