;
coinex

با برکناری صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی شد؛‌ دلار ارزان می‌شود؟

محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. باید دید عملکرد فرزین در اداره بانک مرکزی ایران به چه شکل خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. بنابر این خبر، محمدرضا فرزین در جلسه روز گذشته هیئت دولت، به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی انتخاب شد تا بلکه بتواند عملکرد نادرست و ضعیف صالح‌آبادی را جبران کند. پیش‌از آنکه فرزین به سمت جدید خود منصوب شود، صالح‌آبادی استعفای خود را نوشته بود و سخنگوی بانک مرکزی نیز این خبر را در توییترش منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: 10 سال حبس به خاطر خرید دلار ؛ پیشنهاد عجیب کیهان برای کنترل بازار ارز!

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی شد

مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی در صفحه توئیتر خود خبر از استعفای علی صالح‌آبادی و پذیرش این استعفا از سوی هیات دولت داده است. به این ترتیب صالح‌آبادی میز ریاست کل بانک مرکزی را در حالی به فرزین تحویل می‌دهد که بازار ارز با تلاطم بی‌سابقه‌ای روبروست و رشد شتابان قیمت دلار، تمامی بازارهای کالایی و سرمایه‌ای را با بحران جدی مواجه کرده است.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی شد

گفتنی است محمدرضا فرزین متولد ۱۳۴۴ اقتصاددان و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرعامل کنونی بانک ملی ایران است. وی همچنین مدیرعاملی بانک کارآفرین، عضویت در هیات مدیره بانک کشاورزی، معاون امور اقتصادی و دارایی وزارت اقتصاد از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ و مدیرعاملی صندوق توسعه ملی را در کارنامه کاری خود دارد.

فرزین در دولت دهم دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بود. وی به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت اقتصاد در دولت رئیسی مطرح بود که برنامه اقتصادی دولت رئیسی را نیز پیش از انتخابات تهیه و تنظیم نموده است.

زمزمه‌های ریاست او بر بانک مرکزی پس از آن قوت گرفت که سیاست‌های علی صالح‌آبادی رئیس وقت بانک مرکزی برای بهبود وضعیت اقتصادی و به ویژه کنترل تورم و قیمت دلار با شکست مواجه شد.

وعده رئیس جدید بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار

محمدرضا فرزین رئیس‌کل جدید بانک مرکزی بعد از انتخاب در سمت جدید، در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشکر از هیات دولت و رئیس‌جمهور برای اعتماد وی برای تصدی ریاست بانک مرکزی، گفت: «مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.»

وی افزود:

البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید تمام دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.

فرزین، سیاست جدید ارزی را سیاست تثبیتی خواند و گفت: «ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد:

دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد. برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم.

فرزین افزود: «حتما نرخ نیما را روی قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالا‌های اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد.»

وی گفت:

سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیاز‌های ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.

وی در پایان از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازار‌ها را تثبیت کند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل بانک مرکزی با هدف کنترل نرخ ارز تغییر کرد؟ آیا این اقدام موثری برای رفع التهابات بازار ارز کشور است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر