;
coinex

نرخ تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به تولیدی بسیار پایین است!

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد فناوری نانو با اشاره به نرخ تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به تولیدی از نابودی 70 درصد شرکت‌های نوپا تا سال دهم فعالیت خبر داد.

دکتر مجید صاحبی‌نژاد در جریان وبینار فرصت‌ها و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که صبح امروز 10 دی 1401 در محل فرهنگستان علوم برگزار شد گفت: «در فضای نوآوری به دلیل پیچیدگی با دو جهان متفاوت مواجهیم که شامل “قوانین علمی” و “قوانین تجارت” هستند».

بیشتر بخوانید: تعطیلی 15 درصد از استارتاپ‌های حوزه گردشگری در نتیجه اختلالات اینترنتی

نرخ تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به تولیدی

او از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان پلی بین دو جهان یاد کرده و تاکید کرد: «اقتصاد کشور نیز باید بر پایه پل زدن میان دانشگاه به سمت نوآوری و خلق ارزش افزوده، به پیش برده شود». صاحبی نژاد با اشاره به ظرفیت‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:

از سال ۱۳۸۹ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با تدوین اساسنامه صندوق نوآوری، تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سیاست‌های کلی علم و فناوری آغاز شد و با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت و هدف همه این اقدامات، ایجاد زمینه‌های اثرگذاری شرکت‌های برآمده از دل دانشگاه‌ها در صنایع بوده است.

نرخ تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به تولیدی بسیار پایین است!

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی فناوری نانو با قلمداد کردن عمده صنایع موجود کشور در دسته کارخانجاتی که با وارد کردن ماشین‌آلات از خارج اقدام به راه‌اندازی خط تولید کرده‌اند گفت: «بر این اساس ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار کشور قرار گرفت و از کل ۷۸۸۲ شرکت دانش‌بنیانی که شکل گرفته‌اند، ۲۴.۷ درصد از نوع شرکت‌های تولیدی نوع ۲ هستند».

صاحبی‌نژاد با اشاره به اینکه میزان اثرگذاری این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است گفت:

برای رفع این مشکل می‌توان راهکارهایی چون توانمندسازی شرکت‌ها، ایجاد بازارهای جدید و حمایت از این شرکت‌ها را بر اساس ظرفیت‌های قانونی پیشنهاد داد.

وی به وضعیت چرخه عمر شرکت‌های نوپا اشاره کرد و توضیح داد: «۵۰ درصد از شرکت‌های نوپا بعد از ۴ سال از زمان تشکیل، از بین می‌روند». دبیر گروه سیاست‌گذاری و ارزیابی فناوری نانو ستاد نانو ادامه داد:

بر اساس آمارها، ۲۵ درصد از شرکت‌های نوپا در سال‌های ابتدایی شکست می‌خورند و از بین می‌روند و تا پایان سال دهم ۷۰ درصد از شرکت‌های نوپا از بین می‌روند.

وی، بازار، مدل کسب و کار، سیستم مدیریتی ضعیف، منابع مالی و مشکلات موجود در محصول را از مهترین دلایل شکست و نابودی شرکت‌های نوپا نام برد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما نرخ تبدیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به تولیدی و نابودی 70 درصد این شرکت‌ها تا پایان سال دهم فعالیت‌شان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر